Naast alles wat het verder is,
is het Internet ook een grote plaatjesmachine.
Deur dicht

































Ten lange leste belandde ik natuurlijk toch in het Vaticaan. Later zou ik het wachten op schermbeelden gaan bekorten door er een boek bij te nemen; wanneer mijn computer kilobytes binnenhaalde, las ik verder in Reve's Zondagmorgen zonder zorgen.

De "homepage" van het Vaticaan _ het beginbeeld, vanwaar je allerlei kanten op kunt klikken _ meldt "Christ has died, Christ is risen, Christ will come again". Volstaat het Amsterdamse Stedelijk Museum met een karig velletje informatie op het Internet, de Paus pakt royaal uit. De bezoekers van zijn fraaie christusrex-pagina's kunnen niet alleen honderden kunstwerken uit Vaticaanstad bekijken, er is ook een tocht langs de mooiste kerken van de wereld ("Splendours of Christendom"). De toespraken van de paus staan op Internet en bijvoorbeeld ook zijn Pauselijke brief aan alle vrouwen van de wereld ("Dank aan elke vrouw voor het simpele feit dat ze een vrouw is.").

Maar ik was hier voor de kunst en ik klikte in het Vaticaan op Melozzo da Forli's Musicerende engel, een fresco uit 1480, van veertigduizend bytes. Terwijl de zoetgevooisde engel die onder haar gespreide vleugels de hemelse vioolsnaren beroert, op mijn scherm verscheen, realiseerde ik me dat het Internet van alle kunst ter wereld, van schilderijen, sculpturen, fresco's, reliëefs, van installaties, schetsen en montages een plaatje maakt, een plaatje op beeldschermformaat. Naast alles wat het verder is, is het Internet ook een grote plaatjesmachine. Alleen bij de voor het beeldscherm gecreëerde cyberkunst zie je het origineel voor je, hoewel dat ook weer niet altijd helemaal waar is: van die kunstwerken bieden de makers immers vaak prints te koop aan via Internet en wat is dan het echte werk, het schermbeeld of de print? Het zijn vruchteloze overpeinzingen. Zoals Reve in zijn Zondagmorgen... betoogt dat bij de Lijkwade van Turijn de vraag naar de "echtheid" niet ter zake doet, zo moeten we bij de beelden uit het Internet misschien elk idee van echt of onecht, reproduktie of origineel, laten varen.

(begin tekst)


Bibliotheek
11e
10e
9e
8e
7e
6e
5e
4e
3e
2e
1e
BG
Deur open