Het principe van de fruitautomaat _ meestal win je niks, maar heel soms wel _ ketent je aan het beeldscherm. Want soms kom je ergens waar het werkelijk de moeite waard is. Toen ik in het Ukiyoemuseum een prent van Hiroshige op mijn scherm zag verschijnen, waande ik me werkelijk in toverland.
Deur dicht

































Over het Vaticaan meldt Internetworld dat we er via het net honderden kunstwerken kunnen bekijken _ er zijn alleen al 325 afbeeldingen uit de Sixtijnse kapel. Maar het blad vertelt niet dat de bezoeker van waar ook ter wereld veel meer Vaticaankunst onder ogen zal krijgen als hij naar Rome vliegt en daar desnoods nog uren in de rij staat voor de Vaticaanse musea, dan wanneer hij die musea gedurende dezelfde tijd op het Internet bezoekt. Het wachten, het wachten tot je een ons weegt, dat wordt liever verzwegen. Het dranghek voor de snelweg, daarover reppen de Internetparochiebladen niet. Hoe supersnel het modem ook is, hoe geavanceerd de computer, de kunstkijker op het Internet surft, zoeft, raast of vliegt niet, maar strompelt over een pad waarlangs bovendien zoveel richtingaanwijzers staan, dat hij ook nog voortdurend het doel uit het oog dreigt te verliezen.

Doordat plaatjes op Internet veel langzamer worden overgebracht dan teksten, doet het net speciaal bij de kunstliefhebber een beroep op het uithoudingsvermogen. Wie niet opgeeft en er maar lang genoeg achter blijft zitten, verandert in een terriër die niet van plan is los te laten. ("Nee, ik kan nog niet koken, ik wou net naar het Dallas Museum", zo wordt de naar een maaltijd snakkende huisgenoot toegebeten). En het kan nog erger. Op een gegeven moment bespeurde ik bij mezelf het gejaagde en hijgerige gevoel van de verslaafde: ik wil nog hierheen, ik moet nog daarheen, ik heb het Metropolitan nog niet eens gezien. Het principe van de fruitautomaat _ meestal win je niks, maar heel soms wel _ ketent je aan het beeldscherm. Want soms kom je ergens waar het werkelijk de moeite waard is. In het Louvre, in het prachtige, virtuele WebMuseum, in de tentoonstelling Honderd Hoogtepunten uit de Koninklijke Bibliotheek, of, terwijl je op zoek was naar etsen van Rembrandt maar weer was afgedwaald, in het beeldschone Ukiyoemuseum van houtsnedes in Japan.

Op mijn boze klachten over het wachten, het dranghek, het moedeloos stemmende netgescharrel, liet een bevriende Internetfanaat me geërgerd weten dat het ondankbaar is te zeuren over het net: "Het Internet is toverachtig en uniek, iedere vorm van zuurheid is misplaatst. Stel dat er een manier wordt gevonden om de zwaartekracht op te heffen, zelfs dan zouden er nog mensen zeuren: 'Nou en, dan zweef je een beetje.' Zo dom stel jij je nu op."

Misschien heeft hij gelijk. Toen ik in het Ukiyoemuseum een prent van Hiroshige op mijn scherm zag verschijnen, waande ik me werkelijk in toverland.

(begin tekst)


Bibliotheek
11e
10e
9e
8e
7e
6e
5e
4e
3e
2e
1e
BG
Deur open