Ramptoestel had tal van gebreken
(4 februari 1999)
Het onderhoud van het toestel van El Al, dat op 4 oktober 1992 op de Bijlmer neerstortte, vertoonde op veel punten mankementen.
Onderzoek naar strafbare feiten na ramp
(4 februari 1999)
Het openbaar ministerie zal onderzoek doen naar strafbare feiten die mogelijk zijn gepleegd bij de Bijlmerramp. Ministers die betrokken zijn bij de ramp hebben intussen geschokt gereageerd op de onthulling, gisteren, dat essentiële informatie over de lading van het neergestorte toestel jarenlang is achtergehouden.
Reacties uit Amsterdam: Boosheid en ook enige opluchting
(4 februari 1999)
Bewoners van de Bijlmermeer en hulpverleners die op de avond en in de dagen na de ramp aanwezig waren reageren geschokt, woedend en verbijsterd. Ze voelen zich ,,belazerd'' dat pas na zes jaar blijkt dat er gevaarlijke stoffen in het neergestortte El Al-toestel zaten. Maar er is ook enige opluchting. Jarenlang hebben ze geroepen dat hun gezondheidsproblemen verband houden met de lading. Nu is er ,,eindelijk erkenning''.
Ex-ministers: niet ingelicht over de lading
(4 februari 1999)
Voormalig minister van Verkeer en Waterstaat Maij-Weggen en haar opvolster Jorritsma zeggen nooit te zijn geïnformeerd over de aanwezigheid van een gevaarlijke lading in de verongelukte El-Al-Boeing.
Onderhoud door El Al ‘gebrekkig '
(4 februari 1999)
Het El Al-vrachtvliegtuig dat neerstortte op de Bijlmer vertoonde onderhoudsgebreken. Met de verklaringen van de technicus is jarenlang niets gedaan.
Verkeersleiding had aparte status
(4 februari 1999)
De luchtverkeersleiding op Schiphol speelde een cruciale rol in het geheim houden van de lading van het gecrashte El Al-toestel. Wat doen verkeersleiders?
Daverende onthulling roept vragen op
(4 februari 1999)
Het leek onmogelijk, maar de daverende onthulling die de baas van de luchtverkeersleiders in Nederland gisteren voor de enquêtecommissie Bijlmerramp deed, lijkt de verwarring en de onduidelijkheid over deze gebeurtenis nog te vergroten.
El Al verbaasd: alles was bekend
(4 februari 1999)
Binnen de Israelische luchtvaartmaatschappij El Al is met verbazing gereageerd op de getuigenis van S. Koopmans gisteren voor de enquêtecommissie. Koopmans zei dat El Al een half uur na de crash Nederland zou hebben gevraagd de werkelijke lading van de Boeing 747 stil te houden voor het publiek. Dat doet Yoel Feldshuh, de managing director van de maatschappij, af als ,,bullshit''.
In het hart van de staat
(4 februari 1999)
De parlementaire enquête naar de
Bijlmerramp is nog maar een week aan de gang of het onderzoek raakt al
het hart van de staat der Nederlanden en dus onze democratie. De
onthulling gisteren dat de verkeersleiding op Schiphol al na een half
uur wist dat er in het verongelukte El Al-vliegtuig explosieve en
giftige stoffen zaten en daarover vervolgens ruim zes jaar heeft
gezwegen, heeft een reikwijdte die amper te overzien is.