U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Vergleden sterren in slowmotion

BAS BLOKKER
Joan of Arc is een giga tv-productie. En voor degenen die de cursus 'hoe herken ik een giga tv- productie in één oogopslag' gemist hebben, volgen hier nog kort de belangrijkste kenmerken: - Muziek. Eén twee complete symfonieorkesten. Begint voor de eerste beelden en houdt pas op als de laatste woorden van de titelrol vervagen. - Kostuums. Fonkelend. (Het onderwerp van een giga tv-productie is altijd historisch.) - Cast. Vergane glorie. Om de drie minuten verschijnt een vergleden filmster in close-up. Orde van grootte: Vanessa Redgrave, Charlton Heston, Peter Ustinov, en altijd Maximilian Schell. Alleen als het (nog) niet-uitgerangeerde filmsterren zijn, mogen we spreken van een all star cast. - Figuranten. Veel. - Camera. Mag graag van heel hoog neerzien op de scène of juist vanuit een laag standpunt opkijken. - Tragiek. Dramatische momenten passeren in slow motion.

Joan of Arc voldoet moeiteloos aan dit rijtje. Het legendarische verhaal van de Maagd die in de vijftiende eeuw Frankrijk verenigde en als dank daarvoor verbrand werd, is een aaneenschakeling van dramatische momenten. En die worden in deze Amerikaans-Europese giga tv-productie (van o.a. het Nederlandse Endemol) allemaal vertraagd vertoond, tussen de oude-sterren-close-ups door. Het ovale gezicht van Leelee Sobieski, die Jeanne speelt, is niet in een rijtje te vangen - en dat pleit voor haar. Sobieski is overladen met lof voor haar rol, in de vorm van nominaties voor Emmy's en Golden Globes. Zij wisselt een Monica Seles-achtige verbetenheid af met heilige tranen. Gods heiligen hebben haar ingefluisterd dat ze met een Frans leger de Engelsen uit Frankrijk moet verjagen. En daarnaast moet ze ook een vorm van eerbied opbrengen voor God en Koning. Dat is moeilijk genoeg. God laat haar verbranden en koning Karel is, in de interpretatie van regisseur Christian Duguay (als hij überhaupt meer is geweest dan een ambachtelijke huurling) een cynische slappeling.

Wat kunnen we hierna nog verwachten op giga-gebied? Veel is al gedaan. De halve bijbel. Peter de Grote. Anne Frank. Frederik de Grote. Rembrandt. Karel V. Maar waarom niet Willam the Conquef The Borgia's? (Glansrollen voor Liz Taylor en Peter Ustinov.) Vincent van Gogh, met een bezeten Jeroen Krabbé? E=MCS2, the life and times of Albert Einstein. Of Albert Schweitzer - al zijn er misschien niet genoeg uitgerangeerde zwarte filmsterren: Sidney Poitier en Oprah Winfrey, ja, en Michael Jackson zou natuurlijk een perfecte patiënt in Lambarene zijn, maar of die wil?

Endemol is vanzelfsprekend trots op deelname in de giga tv-productie Joan of Arc: cultuur voor het middensegment, en je steekt er nog wat van op ook. In dat verband is het jammer dat de Amerikaanse tussentitelmaker wel de moeite heeft genomen met een middeleeuwse ganzenveer hoekige letters te schrijven, maar vervolgens iets te fonetisch te werk is gegaan waar het Franse namen betreft. Tot twee keer toe wordt Bourgondië vertaald in Burgandy, in plaats van Burgundy. Maar verder is het natuurlijk allemaal een kwestie van interpretatie.

Joan of Arc, SBS6, 20.25-22.00u.

NRC Webpagina's
20 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)