NIEUWSSELECTIE
KORTE
BERICHTEN
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Chipkaart ontleedt consument
De ontwikkeling van chipkaarten is stormachtig. Binnen enkele jaren
kunnen deze minicomputers overal voor gebruikt worden, van betalingen in
euro's,
het boeken van een vliegreis tot een telefoongesprek. Maar met een
chipkaart
kan ook het gedrag van de consument worden geregistreerd.
'Privacy van consument bij chipkaart niet voldoende'
Het hart van de chipkaart, in de jaren zeventig ontwikkeld in Frankrijk,
wordt gevormd door een silicium-chip die het complete circuit bevat van
een miniatuur-personal computer. De chip bevindt zich in een module die
is ingebed in een stuk plastic ter grootte van een creditcard. De meest
simpele chipkaart kan honderd keer meer gegevens bevatten dan een kaart
met magneetstrip, zoals de pinpas.
Berlusconi's Mediaset wil expansie
De Italiaanse mediamagnaat Silvio Berlusconi is begonnen met het op de
markt brengen van zijn tv- en reclame-imperium, gebundeld in de holding
Mediaset. Voor de aandelen is zoveel belangstelling dat de gisteren
geopende inschrijving waarschijnlijk vanavond al zal worden gesloten.
Testcase PTT telefoongegevens
PTT Telecom toonde zich weinig geamuseerd toen eind april plotseling de
gegevens uit de Nederlandse telefoongidsen op Internet werden gezet door
'Vuurwerk'. Dit driemansbedrijfje uit Haarlem koppelde de Telecom-data,
afkomstig van de telefoongids op cd-rom, aan een uitgekiend zoeksysteem
waardoor na het intikken van achternaam en plaats meteen initialen,
adres, telefoonnummer, postcode - en later ook fax- en e-mail-gegevens -
van de gezochte op het scherm verschenen. Deze gratis dienst, WebTel,
werd al snel dagelijks door 50.000 mensen geraadpleegd. Eind vorige
maand eiste PTT Telecom in een kort geding de beëindiging van
WebTel en een schadevergoeding van vijftienduizend gulden.
|
NRC Webpagina's
3 JULI 1996
|