U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Chipkaart ontleedt consument

Door onze redacteur PAUL WESSELS
ROTTERDAM, 3 JULI. De ontwikkeling van chipkaarten is stormachtig. Binnen enkele jaren kunnen deze minicomputers overal voor gebruikt worden, van betalingen in euro's, het boeken van een vliegreis tot een telefoongesprek. Maar met een chipkaart kan ook het gedrag van de consument worden geregistreerd.

Chipper, Chipknip, Studentenchipkaart, Albert Heijn-kaart, MKB-kaart, Zeelandkaart, KLM-kaart en Edah-kaart. Een stortvloed van chipkaart-projecten van banken, supermarkten, oliemaatschappijen, luchtvaartmaatschappijen en verzekeraars rolt over Nederland. Voor het bedrijfsleven is het zonneklaar: De chipkaart, die dezelfde omvang heeft als creditcard of pinpas, wordt een onmisbaar onderdeel van ons dagelijks leven.

Wie de kaart op zak heeft bezit de sleutel die de poort opent naar de geneugten van de informatie-economie. Met één kaart kun je betalen voor je boodschappen, bellen, sparen, teleshoppen, parkeren of een ritje met het openbaar vervoer maken. En zelfs kan de kaart op termijn gebruikt worden om produkten en diensten af te rekenen die je vanachter je pc thuis selecteert via het wereldwijde computernetwerk Internet.

Wie de digitale sleutel hanteert zal wél een prijs moeten betalen. Bedrijven en instellingen kunnen dankzij de chipkaart meekijken over de schouder van de klant en zijn of haar consumptiegedrag nauwkeurig in kaart brengen.

Zorgverzekeraars hebben plannen om medische informatie op een chipkaart op te slaan, supermarkten willen meer weten over het koopgedrag van hun klanten. Dat roept om herbezinning op het vraagstuk van privacy en bescherming van gegevens. De Nederlandse banken willen hun chipkaarten dit najaar massaal in Nederland introduceren.

De Registratiekamer, die waakt over de privacy-wetgeving, liet vorige maand weten dat die plannen voorlopig maar even moeten worden uitgesteld.

Het is voorzitter mr. P.J. Hustinx een doorn in het oog dat de diverse partijen die bezig zijn met chipkaarten momenteel ,,grote urgentie oproepen''. Daardoor dreigen bij sommige projecten de regels die de privacy van de consument moeten waarborgen in het gedrang te komen. ,,Dat is niet goed. Daarom hebben wij scherp positie gekozen.'' De Registratiekamer wil dat alle organisaties die chipkaarten uitgeven zo snel mogelijk een gedragscode onderschrijven waarin de bescherming van persoonsgegevens wordt gegarandeerd.

Het Nationaal Chipcard Platform waarin vijftig organisaties uit overheid en bedrijfsleven samenwerken heeft al een model voor een dergelijke gedragscode ontwikkeld.

NRC Webpagina's
3 JULI 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)