|
23 april
|
Geluidsfragment RealPlayer
Geluidsfragment Mediaplayer |
18 april
- Bach op sax
De cello bestond al eeuwen toen Adolphe Sax zijn in 1846 gepatenteerde saxofoon uitvond. De saxofoon mist dus dus ook eeuwen repertoire, voordat Kastner in zin opera Le dernier roi de Juda (1844) een saxofoon voorschreef. Duizenden andere componisten vóór Kastner kenden het instrument niet. Dat vindt een enkele saxofonist jammer, dus speelt Henk van Twillert, lid van het Amsterdam Saxofoon Kwartet, nu de Zes suites voor cello solo van Bach op zijn bariton-sax.
|
Geluidsfragment RealPlayer
Geluidsfragment Mediaplayer |
14 april
- De ´pips´: Kwaliteitskeurmerk voor de
radio
Het vertrouwde tijdsein van de radio werd 'audiologo' en duivenmelkers weten niet meer hoe laat het. Hoewel iedereen denkt dat de pips weg zijn, zijn ze er nog steeds, verstopt tussen de andere noten. Het verhaal van drie piepjes.
|
Geluidsfragment RealPlayer
Geluidsfragment Mediaplayer |
9 april
- Muziek: Costello/Von Otter
Van de voormalige New Wave-grootheid Elvis Costello kun je alles verwachten: een countryplaat, een klassieke cd met het Brodsky-strijkkwartet, projecten met Burt Bacharach en Ute Lemper — en dus ook een album vol easy listening. Op het vandaag uitgekomen For The Stars, een verzameling van vijf nieuwe Costello-songs en twaalf klassieken uit de popgeschiedenis, werkt hij samen met de Zweedse mezzo-sopraan Anne Sofie von Otter.
|
Geluidsfragment Realplayer (1250K)
Geluidsfragment Mediaplayer (150K)
|
2 april
- Pierre Boulez
De Franse componist en dirigent Pierre Boulez, die vanavond in het Amsterdamse Concertgebouw het London Symphony Orchestra dirigeert in een Frans programma, is een Mahler-dirigent van bijzonder belang. Hij zag al lang geleden, toen hij voor CBS een complete driedelige opname maakte van Das klagende Lied, dit jeugdwerk als het fundament van heel Mahlers latere oeuvre. Boulez' analytisch inzicht, dat voortkomt uit zijn componeren, is exemplarisch en wordt door hem als dirigent met uitzonderlijke perfectie gerealiseerd in transparante uitvoeringen die noten en structuur van de muziek hoorbaar maken als weinig andere dirigenten dat doen. Hier komt de partituur zoals die gedrukt staat, werkelijk tot klinken.
|
Geluidsfragment RealPlayer (1,04MB)
Geluidsfragment Mediaplayer
(365K) |
26 maart
- The Kinks
In het gouden tijdperk van de sixties-popmuziek mocht de BBC slechts een deel van haar radiozendtijd besteden aan het draaien van grammofoonplaten. De vakbonden zagen erop toe dat er regelmatig live in de studio gespeeld werd, zodat muzikanten, technici en producers niet zonder werk kwamen te zitten. Na The Beatles, Jimi Hendrix en Led Zeppelin zijn nu ook de BBC-opnamen van The Kinks verzameld op een dubbel-cd, die in kort bestek laat horen wat een spektakulaire ontwikkeling de groep van de broers Ray en Dave Davies tussen 1964 en 1977 doormaakte.
|
Geluidsfragment RealPlayer (1,04MB)
Geluidsfragment Mediaplayer
(365K) |
19 maart
- Verdi
De Amerikaan Thomas Hampson, de studieuze breed-georiënteerde intellectueel onder de wereldberoemde zangers, viert het Verdi-jaar op eigen wijze met een aria-plaat, waarmee hij zich nadrukkelijk onderscheidt van alle ‘gewone' operazangers. Vooral de tenoren onder hen willen zich uiteraard laten horen in de grote aria's van de rijpe Verdi. De zoveel chiquere bariton Hampson zingt vooral de jonge Verdi (1844-1855), onstuimig, gekweld, benard, bezonken en altijd imponerend en meeslepend.
|
Geluidsfragment RealPlayer (188K)
Geluidsfragment Mediaplayer
(78,2K) |
12 maart
- Turin Brakes
Als we de trendgevoelige Britse muziekpers mogen geloven, is er sprake van een ‘New Acoustic Movement' die binnenkort opzienbarend werk van de groepen Starsailor en I Am Kloot gaat opleveren. Na de wonderschone cd Quiet Is The New Loud van de Noorse Kings Of Convenience, wordt ook het debuut van het Londense duo Turin Brakes gekenmerkt door de zachtmoedige sfeer van akoestisch gitaarspel en fraaie samenzang.
|
Geluidsfragment RealPlayer (272K)
Geluidsfragment Mediaplayer
(51,8K) |
5 maart
- Matthäus Passion
Nu Nikolaus Harnoncourts tweede officiële registratie van Bachs Matthäus
Passion verschijnt, gaan de gedachten vooral uit naar zijn eerste opname uit
1970. Het was achteraf de definitieve doorbraak van een 'authentieke' omwenteling
in de uitvoeringspraktijk van oude muziek, die zich vervolgens - aanvankelijk
vooral in ons land - uitstrekte tot een groot deel van de klassieke
muziek en die ook internationaal nog steeds verder doorwerkt.
|
Interviews met o.a. Michelle en Paul de Leeuw in
RealPlayer |
3 maart
- Paul de Leeuw pleit voor kleinschaliger
festival
Paul de Leeuw vindt dat de huidige gekte rondom het Eurovisie Songfestival in Nederland te ver is doorgeschoten. ,,Laten we het in godsnaam kleiner dan klein houden", bepleit de presentator van het liedjesfeest vandaag in een interview op www.nrc.nl.
|
Geluidsfragment Realplayer (270K)
Geluidsfragment Mediaplayer
(80K) |
26 februari
- Betoverende rock
De
Amsterdamse driekwart-meidengroep Seedling maakt oorspronkelijke
rockmuziek die confronteert en betovert. De belofte die al aanwezig was
op het mini-album Sham Pain (1999), komt tot volle bloei op Seedlings
eerste volwaardige cd Elevator Tourist die bol staat van hoekige en
ideeënrijke liedjes.
|
Geluidsfragment RealPlayer (129K)
Geluidsfragment Mediaplayer (47K)
|
19 februari
- Mahler straalt ondanks digitaal ingedubde
solisten
Van de acht solisten die waren
geëngageerd voor de uitvoering van Mahlers Achtste symfonie, waarmee het
Koninklijk Concertgebouworkest en chef-dirigent Riccardo Chailly in
januari 2000 het nieuwe milennium in gingen, zijn er slechts twee te
horen op de onmiddellijk daarna gemaakte cd-opname.
|