U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Rekeningrijden

Stand van zaken

Politieke achtergronden

Kritiek en alternatieven

Experiment in de Randstad

De techniek

De Stemming

Links

 


Kamer betwijfelt nut van rekeningrijden

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 22 FEBR. Een meerderheid in de Tweede Kamer betwijfelt openlijk het nut van een proef met rekeningrijden. De PvdA-fractie vindt nu dat minister Netelenbos (Verkeer) meer bewijzen moet leveren dat zo'n experiment zin heeft. "Het is me duidelijk geworden dat een beperkte proef met acht tolpoorten zeer kwetsbaar is", zegt het PvdA-Kamerlid Van Heemst. Eerder al wezen VVD, CDA en D66 deze aanpak af. Zij geven de voorkeur aan een kilometerheffing.

Van Heemst was gisteren aanwezig op een hoorzitting over het wetsvoorstel mobiliteit en bereikbaarheid, waarin de minister onder meer het rekeningrijden regelt. Een aantal organisaties, allemaal tegenstander van rekeningrijden, bestookten de Kamerleden met argumenten om een dergelijke maatregel niet door te voeren.

Van Heemst: "De minister zal ons beter dan ze totnutoe heeft gedaan moeten aantonen dat het zin heeft om zo'n proef te gaan doen." De PvdA zou in het wetsontwerp alvast een koppeling willen naar het systeem van de kilometerheffing. Daar is volgens diverse organisaties wel een meerderheid voor te vinden. Volgens dit systeem betaalt de automobilist naar gebruik, bijvoorbeeld een vast bedrag per kilometer. Van Heemst noemt het wat te weinig dat één bedrijf zegt te beschikken over de techniek hiervoor. "Het zou mooi zijn als daar snel een paar kandidaten bij komen." Ook Hofstra (VVD) stelde de tolpoorten opnieuw ter discussie. "Het lijkt steeds meer op trekken aan een dood paard." Hij voelt er het meest voor om in 2005 de kilometerheffing in te voeren.

NRC Webpagina's
22 februari 2001

Den Haag

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad