|
|
Kamer: informatie fileplan onvoldoende
Door een onzer redacteuren
Bij een vervolgdebat gisteren slaagde Netelenbos er vooralsnog niet in het Kamerlid Giskes (D66) de gewenste duidelijkheid te verschaffen. Ook verwonderde Giskes zich erover dat de minister gisteren verklaarde dat 2,5 miljard gulden van de plannen uit het al eerder vastgestelde Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) zou komen. Dit terwijl Netelenbos eerder had verklaard dat het bij BOR om nieuwe fondsen voor verbeteringen aan de infrastructuur ging. De totale waarde daarvan zou tien miljard gulden bedragen, waarvan ten minste 3,2 miljard voor het openbaar vervoer (wellicht 5,2 miljard) en 4,8 miljard gulden voor nieuwe wegen. Ook andere fracties verlangden meer duidelijkheid van Netelenbos over de financiering van de projecten en over de criteria die zouden worden gehanteerd bij de proeven met het rekeningrijden en met de betaalstroken. Netelenbos zegde onder druk van de Kamer toe om binnenkort een overzicht te geven over de wijze waarop BOR zal worden gefinancierd. Ze verklaarde echter niet voor komende herfst te kunnen zeggen hoeveel geld er voor afzonderlijke projecten ter beschikking zal worden gesteld. Dat hangt mede af van het overleg dat ze nog opnieuw zal hebben met de met de vier grote steden. De enige die zich gisteren al volmondig achter de kabinetsplannen voor de bestrijding van de congestie in de Randstad schaarde was de PvdA'er Van Gijzel. Die hamerde er in het bijzonder op dat het kabinet zich ertoe heeft verplicht een zogeheten Rondje Randstad aan te leggen, een snelle treinverbinding tussen de grote steden in het westen van het land. Hiermee is naar schatting zes miljard gulden gemoeid. Andere Kamerleden wezen er echter op dat dit bedrag nog op geen enkele begroting voorkomt.
|
NRC Webpagina's 14 juni 2000
|
Bovenkant pagina |
|