NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 




Overzicht eerdere
afleveringen


 PHILIPS
 INNOVATIE
 BOONSTRA
 DESIGN
 AANDELEN
 MARKETING
 RECLAME
 VERHUIZING
 EINDHOVEN
 GESCHIEDENIS
 LOGO
 MISLUKT
 GESLAAGD
 PRESIDENTEN
 IN DE VS
 IN AZIË
 BOEKEN
 GRAFIEKEN
 PHILIPS WEBSITE

In de VS

Lucas Ligtenberg
,,Heeft u ook nog andere merken Web-tv dan Sony?'' ,,Jazeker, Magnavox'', antwoordt de verkoper van de Amerikaanse winkelketen Circuit City. Hoe hard Philips ook probeert in de Verenigde Staten zijn merknaam Magnavox in Philips te laten overgaan, het wil er bij de Amerikaanse winkels nog niet in. De producten staan onder de naam Philips Magnavox op de schappen, maar Magnavox is de gangbare naam.

,,Philips heeft als merknaam nog nauwelijks een imago in de VS'', zegt Bob Gerson van het vakblad Twice voor elektronicadetailhandel. ,,Magnavox wel. Het zal een lange overgangsfase worden om die naam te vervangen. Wat wordt er ook alweer gezegd? Elke procent marktaandeel kost je honderd miljoen dollar en Magnavox heeft achttien procent marktaandeel in kleurentelevisies. Dus ga maar na.''

Philips wil al jaren zijn naam vestigen in de VS. Het concern heeft in de VS de merken Magnavox, Sylvania, Philco en Norelco. Philips wordt alleen voor de gloeilampen gebruikt.

Omdat Philips zijn naam moet vestigen in een stagnerende consumentenmarkt kan het tot twee keer zo lang duren om dat inderdaad te verwezenlijken. Gerson denkt dat het bedrijf op vijf tot tien jaar moet rekenen. ,,Er is tijd nodig, intensieve merkpromotie en promotie van het eigen imago'', zegt hij.

Kan Philips ooit de evenknie van Sony worden? Gerson: ,,Sony is in de VS al veel langer bezig dan Philips. Daarbij, Sony maakt ook fouten, hoor. Hun breedbeeld-tv en personal computers hebben het hier niet goed gedaan.''

NRC Webpagina's
12 februari 1998

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) FEBRUARI 1998