|
afleveringen INNOVATIE BOONSTRA DESIGN AANDELEN MARKETING RECLAME VERHUIZING EINDHOVEN GESCHIEDENIS LOGO MISLUKT GESLAAGD PRESIDENTEN IN DE VS IN AZIË BOEKEN GRAFIEKEN PHILIPS WEBSITE |
In de VS
Lucas Ligtenberg
,,Philips heeft als merknaam nog nauwelijks een imago in de VS'', zegt Bob Gerson van het vakblad Twice voor elektronicadetailhandel. ,,Magnavox wel. Het zal een lange overgangsfase worden om die naam te vervangen. Wat wordt er ook alweer gezegd? Elke procent marktaandeel kost je honderd miljoen dollar en Magnavox heeft achttien procent marktaandeel in kleurentelevisies. Dus ga maar na.'' Philips wil al jaren zijn naam vestigen in de VS. Het concern heeft in de VS de merken Magnavox, Sylvania, Philco en Norelco. Philips wordt alleen voor de gloeilampen gebruikt. Omdat Philips zijn naam moet vestigen in een stagnerende consumentenmarkt kan het tot twee keer zo lang duren om dat inderdaad te verwezenlijken. Gerson denkt dat het bedrijf op vijf tot tien jaar moet rekenen. ,,Er is tijd nodig, intensieve merkpromotie en promotie van het eigen imago'', zegt hij. Kan Philips ooit de evenknie van Sony worden? Gerson: ,,Sony is in de VS al veel langer bezig dan Philips. Daarbij, Sony maakt ook fouten, hoor. Hun breedbeeld-tv en personal computers hebben het hier niet goed gedaan.''
|
NRC
Webpagina's
|