Overzicht eerdere
afleveringen
PHILIPS
INNOVATIE
BOONSTRA
DESIGN
AANDELEN
MARKETING
RECLAME
VERHUIZING
EINDHOVEN
GESCHIEDENIS
LOGO
MISLUKT
GESLAAGD
PRESIDENTEN
IN DE VS
IN AZIË
BOEKEN
GRAFIEKEN
PHILIPS WEBSITE
|
Mislukt
Regelmatig sterven research-projecten van Philips een
stille dood. Enkele voorbeelden:
Blauwe laser Het afgelopen jaar verdween de blauwe laser geruisloos bij
Philips Research in Briarcliff, New York. Met deze miniatuurlichtbron -
nauwelijks groter dan een suikerkorrel - zullen elektronicafabrikanten
kort na de eeuwwisseling digitale video-disc recorders (dvd-spelers)
kunnen bouwen met twaalf uur video op een cd-schijfje. De 'oude'
infrarode diodelaser in cd-rom-spelers kan maar drie kwartier bewegende
beelden lezen. De allernieuwste variant in dvd-spelers heeft een rode
kleur en haalt enkele uren.
Philips was samen met Sony en 3M al ver gevorderd met een blauwe
diodelaser toen het tamelijk onbekende Japanse bedrijf Nichia Chemical
Industries met een blauwe laser kwam die een verbazingwekkende kwaliteit
had. Sony ging stug door en demonstreerde vorig jaar een blauwe laser in
een prototype dvd-recorder met twaalf uur opnametijd. Philips trok zich
terug. ,,We hadden niet het gevoel dat we op korte termijn een laser van
het type Nichia onder de knie konden krijgen'', zegt Martin Schuurmans,
directeur bij het Natuurkundig Laboratorium. ,,Inhalen was wel mogelijk,
maar de investeringen waren te hoog. We volgen de ontwikkelingen nu met
argusogen.'' Philips gokt erop dat de kosten van blauwe miniatuurlasers
snel zullen dalen en tegen afbraakprijzen op de markt komen, net als de
huidige infrarode diodelaser in cd-spelers. Die kost nu ongeveer
één gulden.
Zeus Kort voordat de blauwe laser sneuvelde, haalde Philips ook een
streep door Zeus: de platte televisie. Zeus was wonderbaarlijk: een
scherm van nog geen centimeter dik met de kwaliteit van een beeldbuis.
Het technologische principe achter deze beeldbuis was zo elegant dat een
referent van het gerenommeerde blad Science gewoonweg niet geloofde dat
het werkte, waarop het artikel werd geweigerd. Managers van Philips'
productdivisie Display Components werden er smoorverliefd op. Ze
verboden elke publicatie over het onderwerp. De uitvinder van Zeus,
Gerard van Gorkom: ,,Onze bazen zeiden: hiermee kunnen we de Japanners
onderschoffelen, dit houden we mooi geheim.''
Dat had kwalijke gevolgen. Het management ging te laat op zoek naar
partners. Toen ze dat uiteindelijk deden, hadden de belangrijkste
Japanse fabrikanten - Fujitsu, Sharp en NEC - al de beslissing genomen
voor miljarden dollars te investeren in de fabricage van schermen op
basis van de concurrerende 'plasma'-technologie. Inmiddels koopt Philips
deze technologie van Fujitsu.
Lcd's Het management van Display Components valt veel te verwijten. Niet
alleen bij Zeus, ook bij platte schermen op basis van vloeibare
kristallen (lcd's) sloeg Philips de plank mis. Andermaal dachten de
Eindhovenaren met een slimmigheidje de Japanners voor te zijn. Maar
doordat ze een technologie kozen die afweek van de hoofdstroom, liep de
lcd-productie zeker een jaar vertraging op. Tegen de tijd dat de
lcd-productielijn op het Natlab-terrein op volle snelheid draaide, waren
de prijzen voor lcd-displays gekelderd. Nu werkt Philips op dit gebied
samen met het Japanse bedrijf Hosiden.
|
NRC
Webpagina's
12 februari 1998
|