U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Profiel

Agenda

Boeken

Cultureel Supplement

Zaterdags Bijvoegsel

Calvinistisch snoepen
Het dropje is calvinistisch snoepgoed, een symbool van nationale identiteit en een culinaire uitdaging voor de dwarse kok.
(3 maart 2001)

Het Tijdperk van de Mediamarathon
‘Oorlog in de Golf' van CNN was tien jaar geleden in Amerika het eerste marathon-tv-spektakel. Er volgden er vele: de zaak O.J. Simpson, ‘Schandaal in het Witte Huis' en, meest recent, maar van een iets andere orde, The Florida Vote. Frank Rich, columnist en commentator van de New York Times, doopte dit nieuwe cultuurgoed de Mediathon. Hij sprak met de slachtoffers. ‘Het stond onmiddellijk vast dat ik een domme del was', zegt Monica Lewinsky. ‘Dat was echt kwetsend voor me, want ik ben geen genie, maar ik ben wel intelligent.'
(6 januari 2001)

De huishoudster van Vivaldi
Nikolaus Harnoncourt wist het al na een paar tellen: dit is een hele grote. Cecilia Bartoli werd in korte tijd een ster. Het publiek draagt haar op handen, de media volgen haar dag en nacht. Portret van een perfectioniste met een stem als een Stradivarius: ‘Het is grappig: ik heb een kleine stem, maar een grote carrière.'
(2 december 2000)

Laatbloeiers
Na haar schokkende boek over huiselijk geweld ging de Amerikaanse fotografe Donna Ferrato op zoek naar tederheid en seksualiteit. Ze viel van de ene verbazing in de andere. De oudere Amerikaanse upper middle class herontdekt zijn seksleven en gaat er onorthodox mee om.
(4 november 2000)

La vie bohème in Black Rock City
Elk jaar in september verzamelen zich in de woestijn van Nevada duizenden Amerikanen voor'Burning Man', een uitzinnig, anticommercieel feest.
(7 oktober 2000)

Frankenstein revisited
Gaat de techniek de mensheid overheersen? Aan het begin van de 21ste eeuw is deze oeroude vraag opnieuw opgeroepen door de Amerikaanse computerdeskundige Bill Joy, in een manifest met de dreigende titel 'Waarom de toekomst ons niet nodig heeft'. Biotechnologie, nanotechnologie en robotica zullen de mens marginaliseren, denkt Joy. Het stuk heeft geleid tot een fikse discussie tussen vooruitgangsdenkers en techniekpessimisten.
(2 september 2000)

Day traders
Speculanten in maatpak zijn niet meer de enige spelers op de beursvloer. In de huiskamer probeert een groeiend leger day traders via de eigen pc geld te verdienen door veel en vaak te kopen en verkopen. Handelen als een videospelletje, fulltime achter het beeldscherm. Een slopend bestaan. Want een uitstapje naar de bioscoop kost je zó 19.000 dollar. Het is ook een riskant bestaan: driekwart van de vijftigduizend day traders in Amerika lijdt verlies. Twee voorbeelden.
(5 augustus 2000)

Bezit is ballast
Hoe rijker we worden, hoe minder bezit we hebben. Het lijkt een contradictie, maar het is de stelling die de spraakmakende Amerikaanse maatschappijcriticus Jeremy Rifkin verdedigt in zijn boek The Age of Access. Niet meer het bezit van spullen is van levensbelang, maar de levenslange toegang tot het vruchtgebruik. Ons hele leven wordt een commerciële ervaring.
(1 juli 2000)

Het voetbalcomplex
Op 10 juni begint in Brussel het Europees Kampioenschap voetbal. Politie, autoriteiten, voetballiefhebbers, supporters en vandalen maken zich op voor drie weken van spanning en sensatie. De oorlog wordt op de koop toe genomen.
(3 juni 2000)

Het digitale strijdperk
Internet heeft zich ontwikkeld van een lustoord voor anarchisten tot een schatkist voor ondernemers. Het is een arena waarin consumenten en producenten naar elkaars gunsten dringen. De klanten hebben macht, maar ze worden ook ingepakt. Wie gaat er winnen?
(6 mei 2000)

NRC Webpagina's
3 maart 2001

Wat is M?
Archief
Verschijningsdata
Nummers bestellen
Archief Covers

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad