NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Actueel

Het eindrapport van de enquêtecommissie

Enquête

Lading
Wat zat er in de El Al-Boeing?

Politici
De ondervraging van negen (oud) politici en de gevolgen van de enquête voor de politiek

Gezondheid
Bewoners van de Bijlmer en bergers van de El Al-Boeing klagen sinds het ongeluk over hun gezondheid

Getuigen
Wie getuigden er voor de Parlementaire Enquêtecommissie Bijlmerramp?

Relatie Israel
De gespannen relatie tussen Nederland en Israel

El Al
Wat deed El Al en wat droeg deze luchtvaartmaatschappij bij aan de enquête

Enquête
De betekenis van deze Parlementaire Enquête

Artikelen op datum

Zie ook:
Profiel over de Bijlmerramp
(21 jan. 1999)

Vier binnen een etmaal

Incidenten op Schiphol met vliegtuigen

Door een onzer redacteuren
Op de luchthaven Schiphol hebben zich gisteren binnen een etmaal vier incidenten voorgedaan met vliegtuigen. In twee gevallen waren er problemen met het landingsgestel. De andere incidenten betroffen rookontwikkeling in de cockpit en een botsing tussen twee toestellen tijdens het taxien.

De Raad voor de Luchtvaart stelt een onderzoek in.

De piloot van een vrachttoestel van Atlas Air besloot vroeg in ochtend de start af te breken, omdat hij een hobbel voelde tijdens het taxien. Bij inspectie van het vliegtuig bleek een wiel van het hoofdlandingsgestel te zijn afgebroken. Het vliegtuig met bestemming Chicago is naar een zijbaan gedirigeerd waar de vracht is uitgeladen.

Het tweede incident betrof een Martinair-toestel met 234 passagiers aan boord dat bij het wegrijden van de pier met de vleugel in botsing kwam met een lege KLM-Boeing op het platform. Beide toestellen raakten beschadigd. De passagiers zijn enkele uren later met een ander toestel naar de Dominicaanse republiek vertrokken.

De bemanning van een KLM/UK-toestel uit Aberdeen meldde gisteren tegen het middaguur aan de verkeersleiding op Schiphol rookontwikkeling in de cockpit. Daarop werd de brandweer van de luchthaven naar de Buitenveldertbaan gestuurd waar het vliegtuig even later zonder problemen landde. De oorzaak van de rookontwikkeling is nog onbekend.

Een Boeing 737 van Transavia met 164 passagiers aan boord is gistermiddag teruggekeerd naar Schiphol, nadat de piloot een tik tegen het neuswiel hoorde tijdens de start. Omdat de vrees bestond dat het toestel een klapband had opgelopen werd besloten eerst twee keer een zogeheten low pass uit te voeren. In dat geval vliegt de piloot laag over de landingsbaan zodat technici vanaf de grond het landingsgestel kunnen bestuderen. De inspectie wees uit dat er geen sprake was van een klapband waarop de bemanning besloot de landing in te zetten. Alvorens de landingsbaan te naderen vloog het vliegtuig een aantal rondjes om brandstof te verliezen. Het toestel landde ten slotte rond half vijf zonder problemen.

De passagiers zijn later op de middag met twee andere vliegtuigen alsnog naar Tenerife gevlogen.

NRC Webpagina's
23 FEBRUARI 1999 <

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad