NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Bijlmer-enquête

Actueel

Rapport enquete-commissie

Lading

Ondervraging politici

Gezondheid bewoners en bergers

Getuigen

Relatie Israel

El Al

Betekenis parlementaire enquête

Artikelen op datum

Profiel over de Bijlmerramp
(21 jan. 1999)

Tijdens verhoor enquete

Rampenteam beklaagt zich over inzet

Door een onzer redacteuren.
Het Rampen Identificatie Team (RIT) wordt niet als vanzelfsprekend ingeschakeld bij rampen of grootschalige ongevallen. ,,Onze positie is volstrekt onduidelijk. We moeten zelf het initiatief nemen.''

Dat zei RIT-commandant L. van der Pols vanmorgen in zijn verhoor door de parlementaire enquetecommissie Bijlmerramp. Het RIT staat volgens de commandant niet op de alarmlijsten zoals die worden gebruikt in rampenplannen. Van der Pols noemde dit zijn ,,ambtelijke frustratie''.

Het RIT is in 1983 officieel opgericht en Van der Pols werd er acht jaar later de leider van. De directe aanleiding tot de vorming van een dergelijk team was de vliegramp op Tenerife waar een Nederlands en een Amerikaans passagierstoestel op elkaar botsten. Hierbij vielen honderden doden, vaak onherkenbaar verminkt. ,,We wilden de daar opgedane kennis en ervaring niet verloren laten gaan'', aldus Van der Pols. In de afgelopen jaren hebben de 35 vrijwilligers (politiemensen) en vier specialisten onder andere onderzoek gedaan bij vliegrampen in het buitenland (Nepal, Faro en Suriname) en bij ernstige treinongelukken (Hoofddorp).

Het team wordt evenmin ingeschakeld bij oefeningen. ,,De laatste keer was twaalf jaar geleden in Hengelo'', aldus Van der Pols. Als commandant timmert hij flink aan de weg om zijn team van experts meer bekendheid te geven. ,,We zijn op alle bruiloften en partijen om ons te laten zien'', zo zette de RIT-commandant uiteen voor de commissie. Het heeft totnutoe niet geleid tot offici''ele erkenning. Van der Pols beschreef hoe hij zelf via de radio hoorde over een vliegramp in Nepal, eveneens in oktober 1992 waarbij dertien Nederlanders waren betrokken. Vanuit zijn gedrevenheid ondernam hij direct actie bij de ministeries van Justitie en Buitenlandse Zaken. Hij kreeg toestemming om samen met een collega ter plekke onderzoek te doen. ,,De nabestaanden zekerheid geven, dat zien we als onze taak. We zijn er namens de politie voor de burgers. Als je een keer bij zoiets betrokken bent geweest, laat het je nooit meer los'', aldus Van der Pols die aangaf met zijn medewerkers veel aan nazorg te doen.

Voorzitter T. Meijer van de enquetecommissie erkende gisteren dat er nog steeds geen nieuwe informatie is over de lading van het Israelische vrachtvliegtuig. Zodra die er is zal hij minister Borst van Volksgezondheid inlichten. Het ministerie van Defensie gaat militairen van de dertiende geneeskundige compagnie die van 5 tot 9 oktober 1992 na de Bijlmerramp slachtoffers hebben verzameld en overgebracht naar een speciale hangar op Schiphol-Oost vragen of zij behoefte hebben aan psychische begeleiding of nader medisch onderzoek.

NRC Webpagina's
11 FEBRUARI 1999

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad