F I L M V O O R A F :
Meten met twee maten
MARK DUURSMA
Lof en prijzen kreeg Sandrine
Veysset drie jaar geleden voor haar debuutfilm Y aura-t-il de la
neige Noël? (Wordt het een witte kerst?). Terecht, ze maakte
iets bijzonders. Haar rauwe plattelandsdrama was een van de eerste films
over de Franse provincie die een einde maakte aan het relatiegezever uit
Parijs dat de Franse film domineerde. Tegelijk rekende ze af met een
ander cliché, namelijk dat van het idyllische Franse platteland.
Bij Veysset is de idylle ver te zoeken. Peterselie uitwieden, radijs
wassen, uien sorteren, dat is de realiteit van het boerenbedrijf. In de
zomer is het te warm, in de winter te koud, wassen doe je buiten en
verwarming is er niet. Een moeder met zeven kinderen wordt misbruikt
door een schoft die elders een tweede gezin heeft. De kinderen moeten
altijd werken, de vrouw dient als voetveeg en bijslaap. Ze moppert en
scheldt, maar blijft bij de schoft uit economische noodzaak.
Het realisme is ongekend. Fictie is zeer overtuigend verpakt als
documentaire. Natuurlijk licht, geen muziek, een terloops registrerende
camera, zichtbaar verloop van de seizoenen. Alleen de moeder wordt
gespeeld door een professionele actrice, de rest door amateurs.
Maandenlang bracht Veysset door met de kinderen, om ze laten wennen aan
de camera. Het resultaat is verbluffend, de associatie met fictie is ver
weg.
Toch is het dat wel, en dat maakt de relatie van de film met de
werkelijkheid ongemakkelijk. Ook al zet Veysset alle middelen in om te
doen alsof het wel zo is, het is geen documentaire. De oermoeder, haar
lijden en haar offer zijn verzonnen. Net als de vrouwen die zich om
onnavolgbare redenen opofferen in Breaking the Waves en Dancer
in the Dark van Lars von Trier. Zijn fictie is openlijk en barok, en
veel mensen hebben moeite met zijn moraal. De moraal van Veysset is
precies dezelfde - lijdzame opoffering is het lot van de vrouw - maar
door de schijn van realisme wordt het gepikt. Alsof Von Trier het
allemaal zelf verzonnen heeft, en Veysset niet. Daar klopt iets niet.
Als Von Trier niet deugt vanwege de vermeend vrouwonvriendelijke
strekking van zijn films, dan deugt Veysset net zo min.
Y aura-t-il de la neige Noël? (Sandrine Veysset, 1996,
Frankrijk), Ned.3, 23.37-1.07u.