V I D E O C L I P :
Vrouwen van vlees en bloed
BERNARD HULSMAN
Het verschil tussen arrenbie en
'nu soul', de hedendaagse soul, is niet alleen hoorbaar, maar ook
zichtbaar. De geperfectioneerde elektronische machinemuziek die arrenbie
vaak is, gaat meestal vergezeld van extreem gestileerde videoclips.
Arrenbie-zangeressen zijn zonder uitzondering schitterende meisjes die
in strakke kleding tot in detail gechoreografeerde dansjes uitvoeren in
decors die afkomstig lijken uit sciencefictionfilms met een te groot
budget. Mannelijke arrenbie-sterren rijden meestal in grote Mercedessen
of BMW's naar feestjes in immense villa's waar legers opwindende vrouwen
in hotpants fantastisch met hun achterste staan te schudden - in
arrenbie-clips gaat de aandacht van de camera vooral uit naar
derrières.
Hoe anders zijn de clips van de nu-soulsterren! Ook deze zijn niet wars
van een flinke dosis geilheid - soul zonder seks is tenslotte zoiets als
een kerk zonder god. Maar zoals de 'nu soul' klinkt alsof ze is gemaakt
door mensen van vlees en bloed en niet door computers en machines, zo
tonen de meeste clips van nu-soulzangers als Maxwell, Erykah Badu en
Lucy Pearl niet de kunstmatige, onbereikbare wereld van de arrenbie,
maar geven ze juist het gevoel dat ze om de hoek van de straat zijn
opgenomen. In de eerste clip van Lucy Pearl, Dance Tonight,
speelt bijvoorbeeld zo'n doodgewoon grootsteeds basketbalveldje
ergens in Amerika een belangrijke rol.
Ook de zangeressen zelf dragen bij aan de alledaagsheid van de 'nu
soul'. Zo is Erykah Badu weliswaar een mooie vrouw, maar voldoet ze door
haar magerte en bijzondere gelaat niet bepaald aan de Playboy-
normen die de arrenbie aan vrouwen stelt. Angie Stone, de vroegere
geliefde van D'Angelo, die vorig jaar een mooie debuut-cd maakte, is
zelfs een echte big mama. In haar eerste clips werd haar omvang
nog verdoezeld, maar in de video bij het nummer Keep Your Worries
van rapper Guru, is ze in volle glorie te zien.
En ook Jill Scott, die vorige week furore maakte op het Crossing Border
Festival, is een dikke vrouw. Zij gaat in het filmpje bij de eerste
single van haar debuut-cd Who is Jill Scott. Words and Sounds Vol.
1 nog een stap verder dan Stone in haar clips. Hier wordt geen
enkele poging meer gedaan om haar werkelijke gedaante te verhullen. In
de eerste beelden van Gettin' in the Way ligt ze bijna slonzig op
een eenvoudig bed. Ze neemt de telefoon op; de belster blijkt de ex van
Scotts vriend. Terwijl Scott haar zingend laat weten dat ze nu eens moet
ophouden met het rondstrooien van rare praatjes, gaat het
telefoongesprek over in een tocht naar het huis van de ex-vriendin.
Beiden blijken in een zwart getto te wonen, dat bestaat uit gezellige
maar aftandse gebouwen. Bij de deur van het huis van de ex-vriendin
escaleert de ruzie: Scott bedreigt haar en trekt ten slotte de pruik van
haar hoofd.
Toch is ook Gettin' in the Way nog niet helemaal zuiver
realistisch. Op haar tocht door het getto krijgt Scott een heel gevolg
van buurtbewoners achter zich aan. Drie van hen fungeren als
achtergrondzangeressen, waardoor het iets krijgt van een musical. Maar
alle buurtbewoners zien eruit alsof bij ze het opnemen van de film
voorbijkwamen en toen zijn gevraagd te figureren.