B E E L D :
Ze wil niet dood
Maarten Huygen
Tien minuten euthanasietelevisie
waren genoeg voor het ondergraven van een wetsvoorstel. Heilig
Vuur, een programma over ethische en religieuze kwesties, bracht een
reportage over een man die is getrouwd met een demente vrouw. Zij kan
nauwelijks praten maar herkent hem nog en geniet ervan als hij haar in
het verpleegtehuis bezoekt.
"Dag meissie", verwelkomt hij haar, terwijl hij haar een kus geeft. "Een lenig mens, ze lacht en doet altijd maar",
zegt hij later. Toch is haar hele bestaan in strijd met een
wilsverklaring die ze vijf jaar geleden heeft opgesteld. Als ze dement
was, moesten anderen haar leven beëindigen, had ze samen met haar
man bepaald. De VVD en D66 willen van dementie een rechtsgeldige reden
tot euthanasie maken. Maar hoe weet je van tevoren precies wat je op
zo'n moment zult denken, zeker bij zo'n geheimzinnige ziekte als
dementie? "Ik heb geen contact met haar. Ik kan niet voelen hoe mijn
vrouw zich voelt. Ik kan moeilijk vragen 'Ans, wil je dood of wil je nog
verder zo?' Dat kon nog wel toen we samen goed waren waren", zegt de
man. "Dus we vergeten het maar." Hij vertelde hoe hij met haar en zijn
dochter bij de arts had gezeten. "Mevrouw Langezaal, u krijgt nu een
kopje koffie en als ik daar een tablet in doe, dan gaat u slapen maar
dan wordt u nooit meer wakker", zei de arts. Ze keek hem verbaasd en met
grote ogen aan. "Dan ga ik dood?", vroeg ze. "Ja", zei de arts. "Dat wil
u toch?" "Nee, neeneenee", antwoordde de demente vrouw.
Haar man haalt achteraf voor de camera de schouders op. "Einde verhaal",
zegt hij. "Daar zit je". Tot ze ernstig ziek wordt "en moet gaan lijden,
ja dan gaat het door", vond hij. "Maar wanneer lijdt nu iemand?" vraagt
de interviewer. "Ja, dat weet je niet", zei hij. Tegenover deze man was
een jongere vrouw van, schat ik, begin vijftig gezet die na de dood van
haar moeder had besloten om zo'n euthanasieverklaring te tekenen. Ze was
heel zelfverzekerd - als ze dement zou worden, wilde ze dood. Ook als ze
het op dat moment niet meer kon beslissen. Als de arts niet wilde, dan
zou haar man het wel doen. Die knikte ijverig in het roefje van hun
woonboot. Maar tegen de achtergrond van wat ik eerder had gezien,
geloofde ik het niet meer. Hoe kunnen ze het allemaal zo zeker weten?
Durft de man die nu nog zo zelfverzekerd doet, de last later wel te
dragen?
De oude man was achteraf helemaal opgelucht dat de euthanasie niet door
was gegaan: "Pff, hè hè. Euthanasie toedienen is een zware
daad hoor. Er rust wat op je geweten." Op deze reportage volgde een
gesprek met een verpleeghuisarts die zei dat hij zo'n wilsverklaring van
iemand die hij helemaal niet kent niet graag uitvoert. Ik kan me
oneigenlijke redenen voorstellen die de besluitvorming vergemakkelijken:
wachtlijsten, slechte zorg, overvolle verpleegtehuizen. Het lijkt me
niet gemakkelijk om daar een wet over op te stellen. Zo'n welgekozen
reportage zet alles weer op scherp. De oude man was welsprekend en drong
snel door tot de kern van de zaak. In korte tijd ben je als kijker veel
wijzer. De reportage was in strijd met alle dogmatiek van de
hedendaagse, artistieke televisiemaker: een geïnformeerde voice-
over bakende het onderwerp af, het duurde geen anderhalf uur. Met dit
soort tv-verslagen doet een NCRV-programma als Heilig Vuur zinvol
werk. Dat geldt ook voor dat andere geestelijk-levenprogramma van de
KRO-RKK, Kruispunt. Omdat ze het algemeen houden, zouden ze best
meer kunnen samenwerken. Vroeger kon ik niet naar dit soort uitzendingen
kijken, maar ze zijn actueler geworden en ze reflecteren de groeiende
belangstelling voor morele en religieuze thema's. Soms dwaalt Heilig
Vuur af in wezensvreemde items en wat de bisschoppen bij
Kruispunt vertellen, interesseert me vaak niet. Maar ik kijk
altijd wat ze hebben, want er zitten voltreffers bij.