|
|
|
|
B E E L D :
Volkswoede Het is lange tijd zo goed gegaan dat de mensen niet meer gewend zijn aan schaarste. Er heerst anarchie op de weg, iedereen draaft wat door. Woedende autorijders zijn een onaangenaam gezicht, want ze getuigen van tunnelvisie. Elk actualiteitenprogramma volgt de blokkades, met veel empathie, want ook de verslaggevers hebben veel betaald aan de pomp. De politie bekeurt niet, maar grijpt alleen "verkeerstechnisch" in. Ook solidair dus. Waarom eigenlijk? Niemand die het vroeg. T V V O O R A F : Moeilijk qua respect Wat kan een radiodocumentaire over de problematiek van Antilliaanse jongeren in Nederland toevoegen aan wat de gemiddelde luisteraar al lang weet: een relatief hoog percentage van hen is werkloos, drugsverslaafd en loopt de kans vermoord te worden door een leeftijdgenoot. De meesten hebben weinig opleiding en zijn de Nederlandse taal niet machtig. Aan hun exodus lijkt bovendien geen eind te komen. F I L M V O O R A F : Village of the damned Wat is het verschil tussen een film die praktisch iedereen slecht vindt en een die gehaat wordt? Paul Verhoeven weet het allang. En sinds Village of the damned (1995) weet John Carpenter het ook. Deze science-fiction/horror-film kreeg uitsluitend haatdragende kritieken. Om links en rechts zo te worden neergehaald, moet er iets goed fout zijn. Alleen dommigheid, voorspelbaarheid en lelijkheid zijn niet genoeg. Er moet iets venijnigs in zitten, iets dat bij bijna iedereen woede opwekt. Wat zit er dan in the Village of the damned waardoor iedereen over de rooie gaat?
|
NRC Webpagina's 13 SEPTEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|