B E E L D :
Volkswoede
Maarten Huygen
Het is lange tijd zo goed gegaan
dat de mensen niet meer gewend zijn aan schaarste. Er heerst anarchie
op de weg, iedereen draaft wat door. Woedende autorijders zijn een
onaangenaam gezicht, want ze getuigen van tunnelvisie. Elk
actualiteitenprogramma volgt de blokkades, met veel empathie, want ook
de verslaggevers hebben veel betaald aan de pomp. De politie bekeurt
niet, maar grijpt alleen "verkeerstechnisch" in. Ook solidair dus.
Waarom eigenlijk? Niemand die het vroeg.
Iedereen denkt dat de overheid wonderen verricht en de prijs kan
verlagen. Maar als er te weinig olie is, blijft de prijs hoog, zo werkt
het marktmechanisme. De oliemaatschappijen kunnen moeilijk formulieren
aan hun klant uitreiken en op grond daarvan bepalen wie het meeste
recht op diesel heeft. De hoogte van de prijs is het distributie-
mechanisme. Dat is de dieselcrisis. Mensen passen zich aan en gaan
zuiniger rijden en dan kan de prijs weer omlaag. Verlaging van accijns
stelt dat uit, want er komt geen einde aan de schaarste.
De voormalige Opec-chef, prof. Subroto, is in het land voor een
conferentie en hij verklaarde zich voor de camera solidair met de
protesterende vrachtwagenchauffeurs. "Overheid, doe iets aan het
verlagen van de belastingen", zei hij met een grijns. Hij heeft
uiteraard liever dat de opbrengst van de schaarste meer aan de Opec-
landen toekomt en niemand sprak hem daarop tegen. Bij een van die
blokkades zag ik een boze Mercedesrijder die zich solidair verklaarde
met de blokkerende chauffeurs. Waarom neemt hij geen zuinig
Volkswagentje, dan is hij meteen van zijn kostenprobleem af. Of
beschouwde hij zijn Mercedes als een basisrecht waar de staat de
accijns voor moet verlagen in plaats van bijvoorbeeld meer aan de zorg
uit te geven? Als u vast hebt gezeten tussen Utrecht en Breda, dan is
dat te danken aan Nova. Dit programma had twee chauffeurs in de
cabine gevolgd terwijl ze de weg blokkeerden. Waren ze pas op dat
besluit gekomen nadat Nova hen had gebeld of waren ze dat altijd
al van plan geweest? Een derde automobilist - die ongetwijfeld de camera
had gezien - ging er nog eens naast staan, zodat niemand meer over de
vluchtstrook kon.
Nova vroeg aan de vrachtwagenchauffeur waarom hij de
brandstofprijzen niet kon doorberekenen aan zijn opdrachtgever. Dat kon
niet, want dan zou de opdrachtgever het niet meer doen, was het
antwoord. Is de concurrent dan goedkoper en waarom, vroeg ik me af.
Weinig regie uit Den Haag merkbaar. Kamerleden - J. Reitsma van de CDA
ziet er ook echt uit als een boze rijder - eisten in paniek
accijnsverlaging en Netelenbos gaf de oliemaatschappijen de schuld. De
oliemaatschappijen, vertegenwoordigd door welgedane, rustige heren,
verwezen weer terug. Wordt het geen tijd voor een nieuwe
schaarstetoespraak door premier Kok naar het grote voorbeeld van Den
Uyl?
Het wetenschapsprogramma van de Vara, De Ontdekking, schoot deze
week in de roos met een uitzending over het einde van de
verbrandingsmotor. Een toevalstreffer, want het programma was al lang
geleden gemaakt. Ik zag kale bomen en sneeuw bij de reportage.
Mercedesrijders opgelet: een brandstofcel voor waterstof heeft ruim de
helft meer rendement dan de traditionele ontploffingsmotor. De eerste
auto's rijden al. Met computer-animaties werd de werking van de cel
uitgelegd. Van dat soort animatie zou het minder begrijpelijke
Noorderlicht vaker gebruik moeten maken.
Door de uitleg van presentator Menno Bentveld heeft De Ontdekking
meer afstand tot het onderwerp. Waarom worden beide
wetenschapsprogramma's op de zelfde avond uitgezonden? Is dat de nieuwe
profilering, alles op een kluitje? Noorderlicht herhaalde een
begrijpelijke uitzending over het nut van " filosofie in de klas". Dat
is een groot woord voor een klassikaal gesprek, waarbij kinderen zich
nader leren te verklaren, heel nuttig maar met Kant heeft het weinig te
maken. Deze rubriek is dus ook filosofie. Ik ben voor meer filosofie in
de dieselcrisis.