U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Iran: twee journalisten gearresteerd
In Iran zijn het afgelopen weekeinde weer twee prominente liberale journalisten gearresteerd op last van de speciale rechtbank voor perszaken. De twee waren juist onderscheiden voor hun werk.

'Wit product' voor koopjesjagers
Bedrijven uit de 'oude' economie stomen zich klaar voor het internettijdperk en investeren miljoenen in projecten op het wereldwijde web. Geld verdienen op internet, hoe gaat dat? De Postbank overweegt, speciaal voor vergelijkingssites, merkloze 'witte' producten te introduceren.

E-mail Safeway misbruikt
De Britse supermarktketen Safeway is afgelopen week het slachtoffer geworden van computercriminaliteit. Klanten van Safeway kregen een e- mail toegestuurd waarin werd aangekondigd dat de prijzen in de winkels van Safeway met een kwart zouden worden verhoogd. Bovendien kregen ze het advies om, als de prijsverhoging hun niet beviel, hun boodschappen voortaan vooral bij concurrenten als Tesco of Sainsbury te doen. Dat heeft de Britse krant The Sunday Times gisteren gemeld.

Oostenrijkse krant verruilt drukpers geheel voor internet
De Oostenrijkse krant tglich Alles (tA) verschijnt sinds vandaag alleen nog op internet. Afgelopen zaterdag werd de krant voor de laatste keer op papier gedrukt, met als opening 'www.papier.ade!'.

Radio 1 wordt er niet beter op
De start van het Radio 1-Journaal, vijf jaar geleden, was ronduit een wonder. Als het aan de individuele omroepen had gelegen was het er niet eens gekomen. Wat nu zo logisch lijkt - dagelijks enige uren gezamenlijke berichtgeving op de nieuwszender - moest worden bevochten op de omroepbazen die niet graag afstand deden van hun aparte NCRV-, KRO- of AVRO-actualiteiten. En toch is het in vijf jaar tijd, met vallen en opstaan, gelukt de dagelijkse continuïteit in het belang van de luisteraar te laten prevaleren boven de omroepbelangen.

'Wachtlijsten openbaar maken'
Minister Borst (Volksgezondheid) wenst dat alle ziekenhuizen nog deze zomer hun wachttijden via internet openbaar maken. Op dit moment werkt maar zo'n 60 procent van de ziekenhuizen mee aan de website die daartoe in april is geopend. Daarbij is de informatie bij veel van de al deelnemende ziekenhuizen niet compleet. De patiëntenorganisaties moeten van de minister meer druk op de ziekenhuizen gaan uitoefenen de informatie op orde te brengen. Dit zegt Borst in het maandblad van haar ministerie VWS bulletin. De minister bevestigt haar toezegging dat ziekenhuizen meer medisch specialisten in dienst mogen gaan aannemen. Zij vindt dat het kabinet daarvoor extra geld beschikbaar moet stellen. Op 1 september beslist VWS.

MSM-directeur eist rectificatie
Ex-voorzitter prof. dr. B. Veltman van de Maastricht School of Management (MSM) moet zijn beschuldigingen aan het adres van directeur dr. M. El-Namaki terugnemen. Doet Veltman dat niet vóór morgen in een rectificatie in deze krant dan stapt El-Namaki naar de rechter. Veltman zou zich vorige week in een artikel in NRC Handelsblad onjuist en onnodig kwetsend hebben uitgelaten. Veltman betoogde onder meer dat de directeur buiten het bestuur om eigenmachtig optrad. Veltman beraadt zich.

NMa: NS-station mag Sp!ts weren
De NS heeft het recht om het gratis dagblad Sp!ts te weren uit de bakken op de NS-stations. Dit is het oordeel van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) die toeziet op de vrije concurrentie. Volgens de NMa maakt de NS geen misbruik van zijn positie door alleen zijn eigen gratis dagblad Metro op de stations te laten verspreiden. Dagblad Sp!ts moet ook in de bakken op de stations mogen liggen, vindt de Telegraaf, eigenaar van Sp!ts. Maar volgens de NMa kan Sp!ts overal verspreid worden en is de distributie niet afhankelijk van de stations.(ANP)

Big Brother ook in Polen
Polen krijgt zijn eigen Big Brother-programma. Amusementsconcern Endemol heeft het programma verkocht aan het commerciële televisiestation TVN. Polen is het elfde land waaraan Big Brother is verkocht. De Poolse versie wordt geproduceerd door Endemol Neovision in Warschau. Endemol Entertainment heeft hierin een belang van 50 procent. Volgend jaar beginnen de uitzendingen in Polen. In september starten nieuwe versies van het programma in Portugal, Zwitserland, Zweden, België en Italië. In Nederland gaat Big Brother voor de tweede keer draaien. (ANP)


Op internet is voor iedereen wel een site te vinden, dus ook voor pessimisten. Mensen die een glas eerder halfleeg vinden dan halfvol, kunnen terecht bij Despair. Inc. Via deze commerciële site zijn posters met titels als 'Mediocrity' (een afbeelding van de scheve toren van Pisa) en 'Doubt' te bestellen, evenals een glas dat altijd aangeeft dat het halfleeg is en T-shirts die aan omstanders tonen hoe pessimistisch je wel niet bent.
(www.despair.com)

NRC Webpagina's
14 AUGUSTUS 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad