|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
'Wit product' voor koopjesjagers
AMSTERDAM, 14 AUG. Eigenlijk vinden ze de opmars van internet helemaal niet leuk bij de Postbank. "Internet zorgt voor transparantie", weet directievoorzitter L. Wijngaarden. "En transparantie leidt tot prijserosie." Prijserosie gaat weer ten koste van de winst en daar houden ondernemers niet van, de Postbank dus ook niet. Die transparantie op internet ontstaat doordat consumenten de prijzen van producten gemakkelijk met elkaar kunnen vergelijken. De aanbieding van de ene aanbieder is immers slechts een muisklik verwijderd van het aanbod van zijn concurrent. Speciale vergelijkingssites maken het de consument nog gemakkelijker door het volledige aanbod op een rijtje te zetten. Deze zogeheten bargain finders (koopjeszoekers) zijn er praktisch voor elke productsoort die via internet aan de man gebracht wordt, of het nu de goedkoopste wijn of het voordeligste boek is. Ook aanbieders van bank- en verzekeringsproducten worden met elkaar vergeleken, bijvoorbeeld door de (onafhankelijke) website independer.nl. Verzekeraar Achmea kwam eind juni ook met zo'n vergelijkingssite, MrFinch. Branchegenoot Nationale-Nederlanden, net als de Postbank onderdeel van de ING Groep, kondigde dit voorjaar een 'onafhankelijke marktplaats voor financiële dienstverlening' aan. Deze website, Wellowell, vergelijkt financiële producten van banken en verzekeraars op prijs, kwaliteit en polisvoorwaarden. Voor al deze vergelijkingssites van financiële producten geldt dat ze niet alleen vergelijken, maar ook als intermediair optreden. Bezoekers van de websites kunnen dus niet alleen inzicht krijgen in het aanbod van bijvoorbeeld verzekeringen, maar die ook direct on line afsluiten. Alledrie de sites claimen hierbij volstrekte onafhankelijkheid. Bezoekers van de vergelijkingssite van Nationale-Nederlanden krijgen dus ook informatie over producten van bijvoorbeeld concurrent Aegon en kunnen die ook via de Nationale-Nederlandensite kopen. Maar als het even kan verkoopt Nationale-Nederlanden, als ING-dochter, op zijn website natuurlijk het liefst producten van zichzelf of andere ING-dochters, zoals de Postbank. Wijngaarden van de Postbank vreest echter dat, na een prijsvergelijking, de producten van de Postbank wel eens niet als de goedkoopste uit de bus zouden kunnen komen. Sterker nog, dat weet hij zeker. Toch voelt hij er niks voor om de prijzen te verlagen. Dat zou volgens hem "niet verstandig" zijn. "Onder het Postbank-label hoeven wij niet het scherpst geprijsde product te hebben", vindt hij. De Postbank heeft daarom een andere oplossing bedacht om op vergelijkingssites als goedkoopste uit de bus te komen. De bank overweegt merkloze, 'witte' producten te introduceren. "Bepaalde klantengroepen, meestal jongeren, zijn prijsbewuster en niet loyaal aan hun bank of verzekeraar. Zij willen gewoon het goedkoopste product, bijvoorbeeld het goedkoopste krediet of de goedkoopste reisverzekering", aldus Wijngaarden. Aangezien jongeren ook meer dan gemiddeld gebruik maken van internet, zullen zij een belangrijke doelgroep vormen voor vergelijkingssites, verwacht hij. De Postbank wil daarop inspelen. "We moeten wel. Wij denken dat de markt voor het verkopen van financiële producten via vergelijkingssites op internet de komende jaren fors zal toenemen." Gebeurt dat inderdaad, dan wil de Postbank de witte producten snel gereed hebben. De bank denkt er op de markt van via internetmediairs verkochte bank- en verzekeringsproducten een behoorlijk marktaandeel mee te kunnen halen. Als de witte producten er komen, wil Wijngaarden eenvoudig beginnen, met reisverzekeringen bijvoorbeeld. "Zodra de prijsvergelijkingssites echt een grote vlucht nemen, breiden we het aantal producten uit." Hij gaat ervan uit dat de Postbank de komende jaren elke twee tot drie maanden een nieuw internetproduct zal lanceren, zowel onder het label van de Postbank zelf - zoals het onlangs gelanceerde 'Girotel Online' dat betalingstransacties via internet mogelijk maakt - als merkloos. De Postbank heeft volgens Wijngaarden altijd al voorop gelopen met thuisbankieren en elektronische transacties via Girotel. Ook in het internettijdperk wil de Postbank voorop blijven lopen. "Onze witte producten zullen wezenlijk anders zijn dan de Postbank- producten", aldus Wijngaarden. Hoe het er precies uit zal zien weet hij niet - daar wordt nog onderzoek naar gedaan - maar het ligt volgens hem voor de hand dat klanten die witte producten gaan gebruiken minder service krijgen. "Gebruikers van witte producten zouden bijvoorbeeld geen bankafschriften kunnen krijgen, maar hun informatie van internet moeten halen. Of er komt voor hen geen telefonische klantenservice." Wijngaarden verwacht dat zijn 'witte' doelgroep daar geen behoefte aan heeft. "Die wil alle informatie van het beeldscherm kunnen halen." Het voordeel voor de Postbank is dat de witte producten op die manier goedkoper te exploiteren zijn en daardoor, ondanks hun scherpe prijs, toch lucratief zijn.
Dit is deel twee in een serie over zakendoen op internet. De eerste aflevering verscheen op 12 augustus.
|
NRC Webpagina's 14 AUGUSTUS 2000
|
Bovenkant pagina |
|