T V V O O R A F :
Bloem in vuilnisvat Shanghai
MARGRIET OOSTVEEN
Pas op voor de poëtische
documentaire. Poëtisch wordt soms verward met 'alles mag'. Of
met 'leuke beelden hebben we, maar waar ging het ook alweer over?'Maar
Phil Agland is gerespecteerd, een prijsdier onder de regisseurs van het
chique Britse Channel Four. Drie jaar onderhandelde hij in Shanghai om
daar te mogen filmen bij speciale politie-operaties. Dat werd de basis
voor de zevendelige "poëtische documentaire serie" Shanghai
Vice, die de VPRO uitzendt.
Sinds Shanghai in 1992 door China is aangewezen als speciale economische
zone en de investeerders en het geld kwamen, zijn ook de drugs niet
langer tegen te houden. Agland laat zien hoe de stad nu wordt overspoeld
door heroïne. Het afgelopen jaar steeg het aantal aan drugs
gerelateerde misdrijven met 250 procent, zegt een politieman.
Phil Agland mocht vastleggen hoe het 40.000 leden tellende korps van
Shanghai een drugsoorlog voert. Die is niet mals. Arrestanten krijgen
bij hun aanhouding een pistool of vier op hun hoofd gezet. Ze worden
afgevoerd naar door de hele stad verspreide 'safe-houses', waar
een grimmig spel van dreigen en lijmen begint. Rechercheurs zetten
gebruikers en kleine dealers onder druk om informant te worden. Niemand
weet dat je in dit safe-house bent. Je bent nooit gearresteerd.
Noem dus maar namen. Nee? Dan dreigen met de gevangenis.
Die zien we ook. Iemand krijgt de doodstraf voor zes kilo heroïne.
Niet omdat het drie jaar onderhandelen kostte, is dit bijzondere
televisie. Dat maakt een documentaire niet goed, dat hoort bij de sterke
verhalen voor thuis. Wel omdat het uiteindelijk tóch mocht. De
vraag is: waarom? Waarom stemt een land als China toe? Waarom mogen we
in dit vuilnisvat kijken? Die vraag wordt (nog) niet beantwoord. Wel
komen bij de politie opvallend vaak 'geheime' telexen binnen over
gevaarlijke "moslims". Ook de drugsoorlog draait om het oprollen van
twee organisaties van "moslims". Voorts is er ruim aandacht voor de tijd
dat Shanghai was gevrijwaard van verderfelijke Westerse invloeden. Toen
je tenminste nog gewoon werd opgepakt omdat je op Amerikaanse liedjes
danste, zegt iemand.
Hier begint de poëzie. De politiebeelden zijn doorsneden met
fragmenten over een jonge vrouw en haar schat van een hospita in
Shanghai. Hospita mag dan 64 zijn, ze flirt met graagte. Ze giechelt om
de radio waar een lieve Lita intieme adviezen geeft en haalt
herinneringen op. Welwillend bedenk je wat: zij symboliseert het oude
Shanghai, dat zal het wezen. Geforceerd is dat wel.
Het eerste deel van Shanghai Vice bestaat zodoende uit twee
documentaires. De documentaire over de politie maakt nieuwsgierig naar
de volgende delen. Een jonge dealer in een safe-house zal
gedwongen worden zijn zusters te verraden. Het doet vermoeden welke
politietactieken nog komen. Methoden waar Nederlandse post-IRT-
rechercheurs alleen van mogen dromen.
De documentaire over de hospita is lief en ja, 'poëtisch' (ze
krijgt bloemen, ze zingt). Vreesde Phil Agland dat zijn serie zonder
haar te veel op platte reality-tv zou lijken? Sommige dingen gaan
nu eenmaal moeilijk samen. In een drugsoorlog is poëzie gedoemd te
sneuvelen.
Shanghai Vice, Ned.3, 22.57-23.47u.