Wachtlijsten op internet zetten druk op de
ketel
Internet is het nieuwste wapen in de strijd tegen de
wachtlijsten. Voor de zomer moet de patiënt daarop kunnen zien
waar hij het snelst aan de beurt is.
Hulp aan media op de Balkan hapert
De steun aan onafhankelijke media op de Balkan is ongecoördineerd
en versnipperd. Niet-gouvermentele organisaties, die grotendeels
verantwoordelijk zijn voor de besteding van hulpgelden, hebben te zeer
hun eigen belang voor ogen.
Regering VS eist splitsing van Microsoft
De Amerikaanse regering gaat rechter Thomas Penfield Jackson vragen om
het softwarebedrijf Microsoft in twee stukken te splitsen. De regering,
een van de klagende partijen in de rechtszaak tegen Microsoft, vindt
dat de beste manier om te voorkomen dat Microsoft misbruik maakt van
zijn macht in de markt. Ook in de befaamde anti-kartelzaken tegen het
telecomconcern AT&T en tegen oliemaatschappij Standard Oil zijn die
bedrijven opgesplitst op last van de rechter.
Idealist of ordinaire domeinkaper?
Wie als eerste een internetadres registreert, zit op een goudmijn.
Tenzij de rechter anders bepaalt. Het bedrijfje NameSpace legt zich -
uit
'idealistische' motieven - niet neer bij de recente nederlaag tegen
Unilever.
De koninklijke weg van de NOS
In Hilversum doet het schampere grapje de ronde dat de NOS op
Koninginnedag niet de nationale omroep is die zij volgens de mediawet
moet zijn, maar een verlengstuk van de hofhouding van Paleis
Noordeinde. Filiaal van de Rijksvoorlichtingsdienst. Rechterhand van de
koningin. Her Majesty's voice.
Voormalig Eurocommissaris, Hans van den Broek, is benoemd tot
voorzitter van het bestuur van de Wereldomroep. Staatssecretaris Van
der Ploeg (media) benoemde verder Marta Dijkhoff tot bestuurslid. Van
den Broek treedt in de voetsporen van zijn vader: die richtte de
Wereldomroep op en was er van 1947 tot 1959 directeur. Van den Broek is
op dit moment onder meer voorzitter van het instituut Clingendael. Bij
de Wereldomroep volgt hij Hans Hoefnagels op.
Actie tegen Nintendo
De Europese Commissie heeft gezegd in actie te komen tegen Nintendo en
zeven andere ondernemingen die computerspellen verkopen. De bedrijven
houden de prijzen van de populaire Nintendo computer- en
videospelletjes kunstmatig hoog en dat strookt niet met de Europese
concurrentieregels. De commissie, die al sinds 1995 bezig is met een
onderzoek, vermoedt dat de ondernemingen onderlinge kartelafspraken
hebben. Elk bedrijf zou een bepaald gebied in de Europese markt van
Nintendospelletjes voorzien. Daarbij hebben ze beloofd niet op elkaars
terrein te komen.
Eerste internet-taxi
In Berlijn rijdt de eerste taxi met internet van Europa rond. Passagiers
kunnen met een computer aan de slag. Beelden van de taxiritten zijn
wereldwijd op het internet te zien. Voor internet-verslaafden is in de
taxi een laptop aanwezig. Klanten kunnen voor een mark per minuut
chatten met de bezoekers van de 'Camtaxi-website'.
Aantal e-mailadressen bijna 600 miljoen
Het aantal e-mailadressen in de wereld bedroeg begin dit jaar 569
miljoen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse bedrijf
Messaging Online. Volgens het bureau zal het aantal over twee jaar de
één miljard adressen passeren. Het aantal 'mail accounts'
steeg vorig jaar met ruim 83 procent. Ieder jaar is dat groeipercentage
hoger. In 1990 waren er nog maar 15 miljoen adressen, terwijl pas vijf
jaar later de 100 miljoen werd bereikt. De meeste mail accounts (bijna
60 procent) hebben een Amerikaanse gebruiker. In de rest van de wereld
groeit het aantal adressen echter sneller dan in de Verenigde Staten.
(ANP)
Luchtvaart in internetmarktplaats
De luchtvaartmaatschappijen British Airways, Air France, American
Airlines, Continental Airlines, Delta Airlines en United Airlines
bundelen hun inkoopactiviteiten in een nieuwe internetmarktplaats.
Binnen enkele weken zal het project van start gaan. De zes verwachten
dat de inkopen van onder meer brandstof, motoren en onderhoudsdientsten
32 miljard dollar (76,8 miljard gulden) per jaar zullen bedragen. Het
nieuwe bedrijf wordt gevestigd in de Verenigde Staten. (AP)
De makers van Koninginnedag.nl lieten weten verwonderd te zijn
"over het feit dat dit prachtige volksfeest nog geen eigen website
heeft". Niet helemaal waar, want er bestaat ook een
Koninginnedag.net. Beide sites zijn gemaakt door
internetbedrijfjes en zijn vooral leuk en amuserend bedoeld. Informatief
is de site Koninginnedag2000.nl, gemaakt door de gemeentes
Leiden en Katwijk waar de koningin zaterdag op bezoek is. Wie nog niet
genoeg heeft aan deze sites, kan nog altijd terecht op
oranje.pagina.nl. En wie maar aan een ding kan denken:
maxima.pagina.nl bestaat ook.
|