NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Evita
HENK VAN GELDER
Alan Parker wist al meteen dat
er een film van Evita te maken was, toen Andrew Lloyd Webber en
Tim Rice de musical alleen nog maar op een dubbel-elpee hadden gezet.
Hij nam contact met componist en tekstschrijver op, maar kreeg te horen
dat de heren liever eerst een theaterversie wilden produceren - en ze
hadden gelijk, want hoewel er alom werd getwijfeld aan een musical over
de echtgenote van een Argentijnse dictator, werd het een van hun
succesvolste (en ook hun beste). Pas toen Evita overal ter
wereld was gespeeld, mocht Parker aan de verfilming beginnen.
Wat op het toneel nog een karig en strak-zwart aanzien had, veranderde
in een film vol verbluffende breedbeeldtaferelen, gedompeld in zanderig,
stoffig geel waarvan op het tv-scherm aanzienlijk minder overblijft dan
op het Cinemascope-formaat van de bioscoop. Maar, en dat is het mooie:
de toon is nog net zo satirisch, bijna cabaretesk als in de musical.
Het vileine commentaar van de stoorzender Che (Antonio Banderas) staat
nog recht overeind en Evita zelf (Madonna) werd evenmin ernstig
versentimentaliseerd. Goed, ze heeft er een sterfscène met een
sterfbedlied bij gekregen, maar verder blijft ze wie ze was: hoer en
heilige tegelijk, keihard ambitieus en toch snel in tranen, ster en
strateeg, de heldin van het volk (voor zo lang het duurde) en de schrik
van de aristocratie die haar veel te ordinair vond.
"Ik kan me niet voorstellen", zei Lloyd Webber eens, "dat er ook maar
één intelligent persoon is, die naar Evita gaat en
daar niet het idee aan overhoudt dat ze een nogal onprettig type is
geweest." Maar intussen heeft hij een musical gemaakt, die juist heel
goed in het midden laat of Eva Péron goed of slecht was. En als
Che de spot drijft met het gejammer bij haar dood, zingt hij dat het
allemaal één groot circus, één grote show
is. Hollywood produceert al in geen jaren meer een constante stroom
musicalfilms zoals vroeger. Evita was een uitzondering, en toch
was de film, ongetwijfeld mede dankzij de door Madonna op gang
gebrachte publiciteitsmachine, een groot succes. De kosten (60 miljoen
dollar) werden zelfs meer dan goedgemaakt door de omzet (160 miljoen).
En is dat daar niet het enige wat telt?
Evita (Alan Parker, VS, 1996), vrijdag, VRT, 21.45-23.58u.
|
NRC Webpagina's
10 FEBRUARI 2000
|