U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Evita

HENK VAN GELDER
Alan Parker wist al meteen dat er een film van Evita te maken was, toen Andrew Lloyd Webber en Tim Rice de musical alleen nog maar op een dubbel-elpee hadden gezet. Hij nam contact met componist en tekstschrijver op, maar kreeg te horen dat de heren liever eerst een theaterversie wilden produceren - en ze hadden gelijk, want hoewel er alom werd getwijfeld aan een musical over de echtgenote van een Argentijnse dictator, werd het een van hun succesvolste (en ook hun beste). Pas toen Evita overal ter wereld was gespeeld, mocht Parker aan de verfilming beginnen.

Wat op het toneel nog een karig en strak-zwart aanzien had, veranderde in een film vol verbluffende breedbeeldtaferelen, gedompeld in zanderig, stoffig geel waarvan op het tv-scherm aanzienlijk minder overblijft dan op het Cinemascope-formaat van de bioscoop. Maar, en dat is het mooie: de toon is nog net zo satirisch, bijna cabaretesk als in de musical. Het vileine commentaar van de stoorzender Che (Antonio Banderas) staat nog recht overeind en Evita zelf (Madonna) werd evenmin ernstig versentimentaliseerd. Goed, ze heeft er een sterfscène met een sterfbedlied bij gekregen, maar verder blijft ze wie ze was: hoer en heilige tegelijk, keihard ambitieus en toch snel in tranen, ster en strateeg, de heldin van het volk (voor zo lang het duurde) en de schrik van de aristocratie die haar veel te ordinair vond.

"Ik kan me niet voorstellen", zei Lloyd Webber eens, "dat er ook maar één intelligent persoon is, die naar Evita gaat en daar niet het idee aan overhoudt dat ze een nogal onprettig type is geweest." Maar intussen heeft hij een musical gemaakt, die juist heel goed in het midden laat of Eva Péron goed of slecht was. En als Che de spot drijft met het gejammer bij haar dood, zingt hij dat het allemaal één groot circus, één grote show is. Hollywood produceert al in geen jaren meer een constante stroom musicalfilms zoals vroeger. Evita was een uitzondering, en toch was de film, ongetwijfeld mede dankzij de door Madonna op gang gebrachte publiciteitsmachine, een groot succes. De kosten (60 miljoen dollar) werden zelfs meer dan goedgemaakt door de omzet (160 miljoen). En is dat daar niet het enige wat telt?

Evita (Alan Parker, VS, 1996), vrijdag, VRT, 21.45-23.58u.

NRC Webpagina's
10 FEBRUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)