|
|
|
NIEUWSSELECTIE EMI
|
Schaken in tijdnood op bord Nieuwe Economie
ROTTERDAM, 24 JAN. In het Internettijdperk blijft belangrijk nieuws niet lang geheim. De vanmorgen aangekondigde fusie van het Britse platenlabel EMI met de muziekpoot van Time Warner, lekte vrijdag al uit via een discussieplatform over Time Warner op de website van de zoekmachine Yahoo. Het is tekenend voor de mediasector, die bijna op Internetsnelheid van karakter verandert. Internetbedrijven, met AOL voorop, nemen het voortouw en slokken de grote, traditionele mediaconcerns op. Ze kopen 'inhoud' voor hun distributiekanalen, variërend van kranten en tijdschriften tot televisieprogramma's, films en muziek. EMI is het platenlabel van de Beatles, de Rolling Stones en de Spice Girls. Die vinden straks een warm nest in het gezelschap van Madonna, Eric Clapton en Phil Collins uit de Time Warner-stal. Muziek uitgeven, zo voorspellen analisten, bestaat over tien jaar uit het verspreiden van computerbestandjes via Internet. Nu al zijn nieuwe cd's binnen een mum van tijd in 'mp3'-formaat van Internet te plukken. Dat is weliswaar meestal het werk van Internetpiraten, maar de muzieklabels willen, tegen betaling, hetzelfde legaal gaan doen. Zo snel gaan de ontwikkelingen, dat ook het samengaan van AOL Time Warner en EMI de sporen draagt van grote haast. Time Warner en EMI vormen, volgens de vanmorgen bekendgemaakte afspraak, samen de joint venture Warner EMI (geschatte waarde 40 miljard gulden), waarin beide bedrijven een aandeel van vijftig procent krijgen. Time Warner levert zes van de elf bestuurders en verwerft daarmee de zeggenschap over de nieuwe platenmaatschappij. Maar de status van wat door de betrokken bedrijven een 'fusie' wordt genoemd, is aan de onduidelijke kant. Voor een gangbare overname, waarbij AOL Time Warner simpelweg alle aandelen van EMI opkoopt, is niet gekozen. Om de EMI-aandeelhouders te compenseren voor hun verlies aan zeggenschap, krijgen die 100 pence contant uitbetaald. Dat is een premie van 15,4 procent op de slotkoers van vrijdag (648 pence). Een mogelijke reden om niet voor een overname te kiezen is dat daarmee de Amerikaanse en Europese kartelautoriteiten, die een bedrijf met een wereldwijd marktaandeel van 27 procent zien verschijnen, milder worden gestemd. Belangrijker lijkt op dit moment dat een bod van AOL Time Warner financieel niet goed uitkomt. De miljarden die nodig zijn voor een overnamebod in cash zijn nauwelijks voor handen. En een bod in aandelen AOL Time Warner, in ruil voor aandelen EMI, zou wellicht kunnen rekenen op terughoudendheid bij beleggers. De markt is nog steeds bezig te bepalen of AOL Time warner nu moet worden gewaardeerd als een Internet-achtig fonds, of meer als een 'gewone' media- onderneming. Dat maakt de waarde van de aandelen onzeker, en dus ongeschikt als ruilmiddel voor aandelen EMI. Het aanbod wat nu wordt gedaan is beduidend goedkoper: 1,3 miljard dollar om een gezamenlijk bedrijf tot stand te brengen met een marktwaarde met een synergievoordeel van 250 miljard dollar. Juist dat ogenschijnlijke koopje zou wel eens kunnen leiden tot aandacht van andere mediaconcerns voor EMI. Het Duitse mediaconcern Bertelsmann zei vanmorgen geen belangstelling te hebben, maar overige gegadigden zijn er genoeg. Sony zou kunnen, of Disney, dat nog geen muziektak van betekenis heeft. Of wellicht internetreus Yahoo, dat een soortgelijke coup zou kunnen overwegen als die AOL twee weken geleden bij Time Warner toepaste. Alle speculaties zorgden er vanmorgen voor dat het aandeel EMI wild heen en weer slingerde tussen de kennelijke teleurstelling van EMI-aandeelhouders dat ze niet simpel worden uitgekocht tegen een echt hoge premie, en de hoop dat er alsnog een derde partij opdraaft die een beter bod doet. EMI sloot vrijdag op 648 pence, en opende vanmorgen 20 procent hoger op 780 pence - vijf procent boven de waarde van het AOL Time Warner-bod van 748 pence - maar viel vervolgens ver terug tot 669 pence rond het middaguur. Beleggers zijn er nog niet uit of de nieuwste zet van AOL Time Warner op het schaakbord van de Nieuwe Economie in tijdnood is gedaan.
Zie ook:
Internet verdringt televisie (11 januari 2000)
|
NRC Webpagina's
24 JANUARI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |