U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   O P I N I E
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s

Het nieuwste ding


FUSIES ZIJN ZELDEN zo spectaculair als die tussen de twee Amerikaanse bedrijven Time Warner en AOL. Dit is een grensoverschrijdende stap, een fusie van twee werelden. Time Warner - film, kabeltelevisie, gedrukte media - en Internet-dienstverlener AOL voegen oude en nieuwe informatiekanalen samen tot één conglomeraat. De gevolgen hiervan zijn verstrekkend, zowel voor andere ondernemingen in de informatie- en media-industrie, als wereldwijd voor consumenten en afnemers. Straks kunnen CNN, Time Magazine of Bugs Bunny (titels van Time Warner) aangeleverd worden via de Internetdiensten van AOL of kunnen AOL- abonnees hun Internetverbindingen maken via het kabelnet van Time Warner. En dat alles gecontroleerd en gefactureerd binnen hetzelfde bedrijf.

De informatie- en entertainmentindustrie rust vanouds op twee pijlers: enerzijds de makers van de inhoud - de kranten, de televisieprogramma's, de films, enzovoort - en anderzijds de distributiekanalen - de drukkerijen, de studio's, de kabelnetten. Met Internet als de toegangspoort tot het wereldwijde web, is een nieuwe dimensie ontstaan. Internet is inhoud en distributie tegelijk. Maar ook dit medium moet gevuld worden. Internetaanbieder AOL en mediamaker Time Warner vervlechten nu hun ervaringen op het gebied van distributie en inhoud. De boodschap hiervan is enerzijds dat het nieuwe Internet niet zonder de inhoudelijke expertise van de oude media kan. En anderzijds dat traditionele media zich drastisch moeten bezinnen over de gevolgen van de elektronische revolutie. Om maar een zijsprong te maken: de Nederlandse omroepdiscussie, inclusief de VARA- plannen om uit het bestel te stappen, doet plotseling achterhaald aan.

HET MEDIUM IS de boodschap, verkondigde de Canadese socioloog Marshall McLuhan al begin jaren zestig. Dat was in de tijd van de televisie als nieuwe concurrent van de gedrukte media. McLuhan introduceerde het begrip 'global village'. Dertig jaar later, in 1994, kwam de doorbraak van het Internet en is globaliteit een huishoudbegrip geworden. Met de fusie van AOL en Time Warner worden medium en boodschap verweven tot één onlosmakelijk geheel.

Los van alle financiële aspecten van een fusie waarbij een bedrijf met een marktwaarde van 350 miljard dollar ontstaat (net zoveel als de hele Nederlandse economie), roept deze ontwikkeling oude en nieuwe vragen op. Over machtsconcentratie, controle van vorm en inhoud, keuzevrijheden van consumenten, het aanbod van amusement, sturing van informatie, over nieuwe toepassingen van technologie en ga zo maar door. Uiteindelijk gaat het over de toekomstige vormen en inhoud van een van de belangrijkste elementen van de samenleving: informatie en amusement. Big Brother heet niet Bart, maar AOL Time Warner.

NRC Webpagina's
11 JANUARI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)