U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F
Wordt het nog wat met Fox?

JAPKE-D. BOUMA
Vorige week ging Fox Kids naar de beurs en trok de film Independence Day meer dan een miljoen kijkers. En oh ja, Fox wil vanaf 2001 graag eredivisievoetbal gaan uitzenden. Een gesprek met algemeen directeur Robert Bland (51) over de ambities van Fox: "Big Brother stopt binnenkort. Goudkust niet."

Een beursgang en een topfilm afgelopen week en plannen voor de eredivisie: Het lijkt erop of er eindelijk iets gaat gebeuren bij Fox? "We zijn niet drukker dan anders. Misschien dat het nu pas opvalt. Het is een ontzettend moeilijke markt. Het gaat heel langzaam."

Fox gaat voorgoed afrekenen met zijn marginale marktaandeel? "We scoren al een tijdje boven dat ene procentje waar TV10 tijden op zat. Momenteel zitten we zelfs op 2,5 procent. Dat betekent dat we in drie maanden zijn verdubbeld. We hopen in de zomer op 4; uiteindelijk willen we naar tien. "

Waarom duurt het zo lang? Net5 zat al veel eerder op 3 tot 4 procent. "Net5 heeft zijn succes vooral aan topfilms te danken. Wij vinden dat een te dure manier van televisie maken. Zodra de films op zijn, zakt het weer in. Wij hebben liever goede series. Daarvoor komen de mensen iedere week weer terug. Of sport. Dat promoot zichzelf."

Maar goede series heeft Fox toch nauwelijks, behalve dan 'MASH' en 'Seinfeld'. Om over sport nog maar te zwijgen: eerste divisievoetbal en American Football. "Het is geen geheim dat we de eredivisie vanaf 2001 graag zouden willen hebben. De eerste divisie is dan een hele goede oefening om de registratie van live wedstrijden onder de knie te krijgen. En wat de series betreft, in februari krijgen we weer een nieuw pakket van Fox uit Amerika waarin onder andere Angel en Roswell. Die kent hier misschien nog niemand, maar kunnen wel een groot succes worden."

Uw Amerikaanse moederbedrijf Fox maakt in Amerika kaskrakers als The X-Files, Beverly Hills 90201 en Ally McBeal. Wilt u díe series niet hebben? "Dolgraag! Maar die zitten vast aan Veronica en Net5. Er is alleen iets mogelijk als een zender vergeet het contract te vernieuwen. Dat is gebeurd bij Seinfeld. Die konden we toen inpikken van Veronica. Ik wil wel meer van dergelijke kwaliteit, maar dat is er gewoon niet. Dat is heel frustrerend soms. "

Heeft u misschien niet genoeg geld? "Dat is het probleem niet. Al hadden we 200 miljoen, we konden het nog niet besteden. Er is gewoon veel te weinig goed product beschikbaar."

Onlangs was anders de Fox-film Titanic op de markt. Maar die liet u door RTL4 wegkapen. "Titianic hadden we pas in 2002 kunnen uitzenden. Daarvoor vroegen ze twee miljoen gulden. Dat vind ik te veel. In 2005 krijgen we het eerste recht op de herhaling. Dan is Titanic nog lang niet versleten. Ik zie het als een Gone with the Wind. Die blijft wel goed."

Fox heeft dus genoeg geld voor de rechten van de eredivisie? "Ja. Maar ook daarvoor geldt: niet koste wat het kost. Overigens, de eredivisie is goedkoper dan een pakket topfilms."

Voordat u kwam, in mei van dit jaar, had Fox beloofd: geen erotiek en geen reality. Fox moest zich onderscheiden van de concurrentie heette het toen. Tegenwoordig heeft Fox erotiek en reality. Hoe kan dat? "Als je jonge kijkers wilt zoals wij, moet je gewoon erotiek hebben. Net als reality, net als sport, net als films. Je kunt je niet afsluiten voor wat de kijker wil zien. Overigens wist ik dat niet hoor, dat er eerder gezegd is: geen erotiek en reality."

Ontwikkelen jullie ook Nederlandse programma's? Tot nu toe waren die niet zo succesvol. "Endemol werkt aan een nieuwe comedy. Verder willen we nog een dagelijks programma voor 19.30 uur en een showprogramma als Weekend Miljonairs. Verder zijn we erg blij met de soap Goudkust. Die serie kan ook nog groeien."

Goudkust groeit niet echt sinds Big Brother er recht tegenover staat. Sterker nog, de serie sterft sindsdien qua kijkcijfers een langzame dood. Moet hij niet naar een ander tijdstip? "Big Brother stopt binnenkort weer. Goudkust niet."

Is het een idee wat bekende gezichten bij de concurrent weg te kapen? "Dat doen wij nu juist níet. Ook omdat ze niet willen komen, maar vooral omdat de kijker zich van een bekend gezicht altijd zal blijven herinneren waar het ooit vandaan kwam. Wij ontwikkelen liever onze eigen gezichten."

Hoe zit het dan met Fox-presentatrice Katja Schuurman. Die kwam toch ook van Goede Tijden? "Katja kwam uit een serie, niet bij een andere omroep vandaan. Dan kan het wél. We proberen nu ook acteurs uit Goudkust voor presentatiewerk te interesseren. Sommigens hebben belangstelling. Maar met Katja gaan we niet verder. Dat is niet geworden wat we ervan gehoopt hadden."

Even resumerend: Fox heeft een soap, een verborgen cameraprogramma, een dagelijks spelletje, erotiek, reality, Amerikaanse series en films. Met alle respect, dat is toch een beetje meer van hetzelfde wat Veronica en SBS6 doen. En zij hebben de toptitels. "Het is heel moeilijk iets te brengen dat nog niet eerder gedaan is op tv. Maar we proberen ons wel degelijk te onderscheiden. De bedoeling is dat Fox uiteindelijk een jonger publiek gaat aanspreken dan Veronica en SBS6. Daar liggen de kansen."

Het klinkt een beetje als een mission impossible. Veronica en SBS6 zitten al heel stevig in het zadel. "Veronica en SBS6 trekken een steeds ouder publiek. Dat gebeurt altijd bij zenders die langer bestaan, maar vooral van Veronica heb ik het idee dat ze de laatste tijd een beetje uit het oog verliezen wat ze aan het doen zijn. Daar kunnen wij op inspelen."

En u bent niet bang voor Net5? "Net5 wordt geen probleem voor ons. Ten eerste omdat het een oudere doelgroep aanspreekt en ten tweede omdat Net5 nooit groter mag worden dan zijn grote broer SBS6. Bovendien zijn we Net5 nu al aan het inhalen. Volgend voorjaar willen we daar voorbij. Dat wordt een mooi evaluatiemoment; april 2000."

NRC Webpagina's
20 NOVEMBER 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)