U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

B E E L D :
Vrouwenmoorden
Er zijn van die factoïden die mij niets zeggen omdat ik me er niets bij kan voorstellen. Eén op de tien vrouwen wordt structureel mishandeld. Bijna elke minuut wordt er in de VS een kind misbruikt. Vergezeld van de steevaste waarschuwing dat "het zich in alle kringen voordoet".


T V   V O O R A F :


Snoepgoed in de kiosk
In snoepwinkels wekken de felste kleuren als eerste begeerte, maar meestal vertrek ik met een degelijke zak drop. Zo vergaat het me ook bij de schappen met tijdschriften, waar de glossy's verlokkend glanzen. Het blijft uiteindelijk bij wat bladeren, dan heb ik het wel gezien. Omdat de tekst begraven is onder de uitbundige vormgeving, is de neiging groot om zulke bladen te bekijken in plaats van te lezen. Ten onrechte. Trendy Engelse bladen als The Face en Arena hebben meer te bieden dan imposante fotografie en lay-out: kwalitiatief hoogstaande journalistiek die de smaak van de voorhoede van de populaire cultuur volgt én bepaalt. In Nederland zijn er nog geen bladen met een vergelijkbare status, maar er zijn zeker wel een paar leuke lifestyle- magazines voor het jonge en hippe publiek, zoals Blvd. en !Strictly.


F I L M   V O O R A F :


Home Alone
De reeks Home Alone- films illustreert precies het misverstand over wat kinderen leuk vinden. Natuurlijk vinden ze Home Alone leuk, want ze willen allemaal wel eens alleen thuis blijven, zeker als ze daar volgens hun ouders nog te jong voor zijn. En al helemaal als ze vervolgens in hun eentje met behulp van klappertjespistolen en huis-tuin-en-keukenapparatuur een hele bende dieven onschadelijk kunnen maken. Kevin (Macaulay Culkin) had er toch al niet zo'n zin in om met de kerstdagen met zijn ouders naar Parijs te gaan ('Jek, Parijs', hoor je de makers al denken. Cultuur? Eiffeltoren? Nee, wij blijven ook liever op de bank) en kan zijn geluk niet op als hij ontdekt dat zijn ouders dat waarschijnlijk ook niet willen, want hij wordt thuis vergéten (!).


NRC Webpagina's
26 OKTOBER 1999


Videoclip


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)