U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Snoepgoed in de kiosk

MARTIJN MEIJER
In snoepwinkels wekken de felste kleuren als eerste begeerte, maar meestal vertrek ik met een degelijke zak drop. Zo vergaat het me ook bij de schappen met tijdschriften, waar de glossy's verlokkend glanzen. Het blijft uiteindelijk bij wat bladeren, dan heb ik het wel gezien. Omdat de tekst begraven is onder de uitbundige vormgeving, is de neiging groot om zulke bladen te bekijken in plaats van te lezen. Ten onrechte. Trendy Engelse bladen als The Face en Arena hebben meer te bieden dan imposante fotografie en lay-out: kwalitiatief hoogstaande journalistiek die de smaak van de voorhoede van de populaire cultuur volgt én bepaalt. In Nederland zijn er nog geen bladen met een vergelijkbare status, maar er zijn zeker wel een paar leuke lifestyle- magazines voor het jonge en hippe publiek, zoals Blvd. en !Strictly.

Blvd. begon in 1993 als een cult-tijdschrift, dat als een van de eerste aandacht schonk aan Internet en cyberspace. Het blad is echter steeds meer op Cosmopolitan gaan lijken, nu het zich vooral op vrouwen richt: nieuwe abonnees krijgen een geurtje cadeau. Naast de schoenen, jassen, lichaamsverzorging en make-up biedt het novembernummer het verplichte verhaal over de naderende Apocalyps en een verhaal over wijlen Mathilde Willink, die topmodel van Fong Leng en vrouw van de schilder Carel Willink was. Bij het artikel staan de mooiste modefoto's afgedrukt die ik ooit heb gezien - uit de jaren zeventig, van Paul Huf. Mathilde Willink overleed 22 jaar geleden onder mysterieuze omstandigheden in haar huis aan de Amsterdamse Weteringschans, de buren horen al jarenlang onverklaarbaar geklop en gekraak. Haar geest leeft ook in andere zin voort, volgens het artikel: in het werk van modeontwerpers als Viktor & Rolf.

Zowel Blvd. als !Strictly hebben modereportages die teruggrijpen op de jaren tachtig (ja, na de jaren zeventig zijn nu de jaren tachtig aan de beurt). Voor mensen die toen jong waren brengt dat een grappige schok der herkenning teweeg, hoewel het eigenlijk nog te kort geleden is. Misschien niet voor de doelgroep van !Strictly, die vrij jong moet zijn, met een Maxima-aankleedpop in het blad en een verhaal over party-parents die zo hard feesten dat de kinderen de rol van bezorgde ouders overnemen. Een muziekrecensie begint met de woorden 'Jeeeezus, wat is dit een ontzettend vette plaat!' Het is jammer dat de ! Strictly, hoe vlot en fraai het ook is, weinig verrassingen biedt: Star Wars, skaten, reizen door Amerika, uitgaan en de gebruikelijke wezenloze polaroids van feesten waar je gelukkig niet geweest bent.

In Antwerpen wordt Pulp gemaakt, voor 'stylezappers en tribehoppers'; een goede naam voor een melig blad over de snelle leefstijl. Het is een aardige variant op het genre, net wat gekker en gewaagder, met mode die te onpraktisch is om aan te trekken en veel gadgets, zoals de elektronische hond, gehaakte etenswaren en vooral 'funky Japanse prullen'. Het nieuwe nummer, dat deze week in Nederland verschijnt, heeft voor de verandering eens geen model op de cover, maar een jongetje dat uit een naaimachine wordt geboren.

NRC Webpagina's
26 OKTOBER 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)