NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
T V V O O R A F :
Snoepgoed in de kiosk
MARTIJN MEIJER
In snoepwinkels wekken de felste
kleuren als eerste begeerte, maar meestal vertrek ik met een degelijke
zak drop. Zo vergaat het me ook bij de schappen met tijdschriften, waar
de glossy's verlokkend glanzen. Het blijft uiteindelijk bij wat
bladeren, dan heb ik het wel gezien. Omdat de tekst begraven is onder
de uitbundige vormgeving, is de neiging groot om zulke bladen te
bekijken in plaats van te lezen. Ten onrechte. Trendy Engelse bladen als
The Face en Arena hebben meer te bieden dan imposante
fotografie en lay-out: kwalitiatief hoogstaande journalistiek die de
smaak van de voorhoede van de populaire cultuur volgt én
bepaalt. In Nederland zijn er nog geen bladen met een vergelijkbare
status, maar er zijn zeker wel een paar leuke lifestyle-
magazines voor het jonge en hippe publiek, zoals Blvd. en
!Strictly.
Blvd. begon in 1993 als een cult-tijdschrift, dat als een van de
eerste aandacht schonk aan Internet en cyberspace. Het blad is echter
steeds meer op Cosmopolitan gaan lijken, nu het zich vooral op
vrouwen richt: nieuwe abonnees krijgen een geurtje cadeau. Naast de
schoenen, jassen, lichaamsverzorging en make-up biedt het
novembernummer het verplichte verhaal over de naderende Apocalyps en
een verhaal over wijlen Mathilde Willink, die topmodel van Fong Leng en
vrouw van de schilder Carel Willink was. Bij het artikel staan de
mooiste modefoto's afgedrukt die ik ooit heb gezien - uit de jaren
zeventig, van Paul Huf. Mathilde Willink overleed 22 jaar geleden onder
mysterieuze omstandigheden in haar huis aan de Amsterdamse
Weteringschans, de buren horen al jarenlang onverklaarbaar geklop en
gekraak. Haar geest leeft ook in andere zin voort, volgens het artikel:
in het werk van modeontwerpers als Viktor & Rolf.
Zowel Blvd. als !Strictly hebben modereportages die
teruggrijpen op de jaren tachtig (ja, na de jaren zeventig zijn nu de
jaren tachtig aan de beurt). Voor mensen die toen jong waren brengt dat
een grappige schok der herkenning teweeg, hoewel het eigenlijk nog te
kort geleden is. Misschien niet voor de doelgroep van !Strictly,
die vrij jong moet zijn, met een Maxima-aankleedpop in het blad en een
verhaal over party-parents die zo hard feesten dat de kinderen de rol
van bezorgde ouders overnemen. Een muziekrecensie begint met de woorden
'Jeeeezus, wat is dit een ontzettend vette plaat!' Het is jammer dat de
! Strictly, hoe vlot en fraai het ook is, weinig verrassingen
biedt: Star Wars, skaten, reizen door Amerika, uitgaan en de
gebruikelijke wezenloze polaroids van feesten waar je gelukkig niet
geweest bent.
In Antwerpen wordt Pulp gemaakt, voor 'stylezappers en
tribehoppers'; een goede naam voor een melig blad over de snelle
leefstijl. Het is een aardige variant op het genre, net wat gekker en
gewaagder, met mode die te onpraktisch is om aan te trekken en veel
gadgets, zoals de elektronische hond, gehaakte etenswaren en vooral
'funky Japanse prullen'. Het nieuwe nummer, dat deze week in Nederland
verschijnt, heeft voor de verandering eens geen model op de cover, maar
een jongetje dat uit een naaimachine wordt geboren.
|
NRC Webpagina's
26 OKTOBER 1999
|