U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   M E D I A

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Hooligans met 'leger' op Internet
Aanhangers van vijf verschillende voetbalclubs hebben op Internet een oproep gedaan aan andere supportersgroepen om tijdens het voetbaltoernooi Euro 2000 een 'hooliganleger' te gaan vormen. The internet Identity Company, het bedrijf dat de makers onderdak verschafte op het net, heeft de site inmiddels weer afgesloten.

Baas mag e-mail niet zomaar lezen
Mag een baas neuzen in de e-mail van de werknemer en daar eventueel consequenties aan verbinden? De FNV presenteerde een 'protocol'.

Big Brother is adembenemend
Big Brother is een dagelijks genot om naar te kijken en het interessantste televisieprogramma dat ik in jaren heb gezien. In de ruim drie weken dat de 'reality-soap' van Veronica loopt, is er in de kwaliteitskranten echter alleen maar op gescholden. De journalisten die met hun oordeel mijn kijkgedrag gewoonlijk voor een groot deel bepalen, zijn eerst bijna gestikt van morele verontwaardiging en toen in slaap gevallen van verveling. Big Brother is vies, Big Brother is saai.

Fusiedroom Wolters Kluwer rendeert
Beleggers konden de nieuwe bestuursvoorzitter van uitgever Wolters Kluwer vanochtend dankbaar zijn. In een interview met de Britse Financial Times verklaarde Caspar van Kempen dat een fusie met Reed Elsevier weer bespreekbaar is. Begin 1998 werd de geplande fusie tussen de uitgevers geannuleerd toen geen overeenkomst mogelijk bleek over de mededingingseisen van de Brusselse autoriteiten.

Wolters Kluwer ziet in Elsevier weer partner
Voor uitgever Wolters Kluwer is een fusie met concurrent Reed Elsevier weer bespreekbaar. In een interview met de Britse zakenkrant Financial Times noemde de nieuwe topman Caspar van Kempen van Wolters de "strategische redenen" achter een fusie "nog steeds geldig".

Intel: duurdere chip staat los van aardbeving in Taiwan
Geheugenchips zijn de afgelopen twee maanden met zeker 30 procent in prijs gestegen, hetgeen mogelijk gevolgen heeft voor de prijs van een personal computer. "Maar die prijsstijging van chips heeft niets te maken met de recente aardbeving in Taiwan, waar analisten bang voor waren. De prijsstijging was al eerder gaande."

Strategische televisiemarketing
Onze wereld mag één groot dorp geworden zijn, een gevolg van de opkomst van de commerciële televisie, tien jaar geleden, is dat het Nederlandse publiek veel minder naar buitenlandse zenders is gaan kijken. Ik wacht dan ook met een bang hart het moment af waarop beleidsmakers of kabelboeren beslissen dat het niet meer nodig is die zenders in het pakket op te nemen.

Het millenniumprobleem: de Banken
De banken zijn met het millenniumprobleem op alles voorbereid. Ze hebben wel erger meegemaakt met de euroconversie van de afgelopen jaarwisseling. Alleen moet het publiek straks wel meewerken. Niet hamsteren!

Communisme in het buitenland
Hoe komt het, vragen de makers van de documentaire serie La foi du siècle (het geloof van de eeuw) zich af, dat terwijl het onwezenlijke, onwerkbare en zelfs gruwelijke karakter van het Sovjet- socialisme vrijwel vanaf de stichting van de eerste arbeiders- en boerenstaat in de geschiedenis duidelijk was, het communisme in het buitenland toch zo lang zo veel trouw en enthousiasme heeft weten te wekken?

'Internettijd' bij Dreamcast en Swatch
Liefhebbers van de spelcomputers van het Japanse Sega hebben voortaan één ding gemeen. Ze leven virtueel op hetzelfde tijdstip. Dat is het gevolg van de gisteren aangekondigde samenwerking tussen de Japanners en Swatch, de Zwitserse fabrikant van modieuze horloges. Swatch introduceerde eind vorig jaar de Swatch Internet Time. Die verdeelt een dag in duizend slagen, ook wel 'beats' genoemd, van 86,4 seconden. De tijdzones tussen ver schillende gebruikers vallen weg omdat overal ter wereld hetzelfde aantal slagen op de klokken staat. Sega's Dre amcast is de eerste spelcomputer die de 'internettijd' overneemt. (Reuters)

Spot met Borsato is het meest irritant
De reclame waarin de populaire zanger Marco Borsato een zakje Smith-chips pikt van een omaatje heeft het afgelopen jaar de minste waardering gekregen. Steeds meer klachten bij de Reclame Code Commissie zijn gericht tegen dit soort zinloos geweld. De klagers hadden een broertje dood aan geweld in reclame-uitingen. Niet alleen Borsato moest het verduren, ook de 'maar ik rook niet'-spot van Stivoro en de vrouwelijke greep in de mannenbroek van het merk Schiesser vielen niet in goede aarde. Reclames voor alcoholische producten, auto's en prijzenfestivals kregen ook veel kritiek. Minder werd geklaagd over religie, vrouwonvriendelijkheid en milieu. De commissie kreeg in totaal 1290 klachten binnen over 1037 uitingen. Daarvan werden er 235 terzijde gelegd. Van de resterende klachten stelde de Commissie voor ruim de helft vast dat de Reclame Code was overtreden.

KPN maakt prepaidbellen duurder
Telecombedrijf KPN gaat een deel van het tarief voor bellers met een zogenaamde prepaidkaart verhogen. Vanaf 1 november stijgt de prijs voor bellen in de avonduren naar een andere mobiele telefoon met 40 procent tot 35 cent per minuut. Het tarief voor 's avonds telefoneren van zo'n mobiel toestel naar een vaste telefoon wordt gehandhaafd op 25 cent per minuut. De regeling heeft betrekking op zo'n 1,4 miljoen KPN-bellers. Deze bellers hebben een speciale telefoonkaart en betalen gesprekskosten vooraf. Het telecombedrijf heeft deze maatregel ingesteld, om dat de kosten voor het verzorgen van een gesprek naar een mobiel netwerk hoger zijn dan het verzorgen van een gesprek naar een vast netwerk. KPN ziet dat steeds meer naar andere mobiele telefoons wordt gebeld. In juni verhoogde concurrent Telfort alle tarieven van een kwartje naar 35 cent. Bij de belangrijkste concurrent van KPN, Libertel, was dinsdagmiddag nog niemand be reikbaar voor commentaar. (ANP)

Commissariaat hekelt maatregel UPC
Het Commissariaat voor de Media hekelt de handelwijze van kabelaar UPC. Die wijzigde begin september de indeling van de televisiekanalen, waardoor mensen met oudere televisies in onder meer Friesland de regionale omroep niet meer kunnen ontvangen. Strafmaatregelen volgen er echter niet. Het commissariaat nam genoegen met de toezegging van UPC dat het zogenoemde converters gaat uitdelen, zodat ook de mensen met een oudere tv alle publieke zen ders kunnen blijven ontvangen. Door de kanaalwijziging wilde UPC ruimte maken voor nieuwe activiteiten, zoals Internet via de kabel.(ANP)

Vliegbedrijf TNT Post Groep later van start
TNT Post Groep (TPG) houdt er rekening mee dat de eigen luchtvaartmaatschappij niet op de voorziene datum kan beginnen. Het ziet ernaar uit dat de Belgische luchtvaartautoriteiten langer doen over het verstrekken van een vliegvergunning. Het concern mikte erop dat het nieuwe vliegbedrijf TNT Airways in december operationeel kon worden. Dat wordt nu een paar maanden later, aldus een woordvoer der. Volgens hem levert uitstel geen problemen op. TPG opereert voor wat betreft het Europees 'pakjesvervoer' per vliegtuig vanuit Luik. Het expresbedrijf beschikt hier voor over een vloot van 33 toestellen. Die worden nu ge vlogen door vier luchtvaartmaatschappijen in Europa: het Britse Air Foyle, het Spaanse Pan Air, het Deense Sterling Airways en Mistal Airways. (ANP)


Op het gebied van de vormgeving bestaan op het Internet enorme verschillen: sommige sites zijn ware kunstwerken, andere zijn niet om aan te zien. Design Project valt onder de eerste categorie. Op deze website kunnen webdesigners hun artistieke hoogstandjes tentoonstellen. De zeer uiteenlopende ontwerpen tonen het web op zijn best. Binnenkort zal op de site ook een webdesign-handleiding verschijnen. (www.design-agency.com/project)

NRC Webpagina's
13 OKTOBER 1999



( a d v e r t e n t i e )
SIRE - Doof

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)