U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Hooligans met 'leger' op Internet

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 13 OKT. Aanhangers van vijf verschillende voetbalclubs hebben op Internet een oproep gedaan aan andere supportersgroepen om tijdens het voetbaltoernooi Euro 2000 een 'hooliganleger' te gaan vormen. The internet Identity Company, het bedrijf dat de makers onderdak verschafte op het net, heeft de site inmiddels weer afgesloten.

Volgens de makers van de site, die de naam the Dutch Army kreeg, zou via Internet de communicatie tussen de verschillende supportersgroepen op gang gebracht moeten worden. "Bijna iedereen wil een Dutch army, alleen liggen sommige combinaties nogal gevoelig", zo stond er te lezen.

Supporterskernen werden opgeroepen om nummers van mobiele telefoons uit te wisselen om tijdens het Europees Kampioenschap, dat volgend jaar in Nederland en België plaatsheeft, een netwerk te kunnen vormen. Ook wilden de initiatiefnemers de verschillende groepen met nieuwsbrieven op de hoogte houden. Via discussies op Internet zouden meningen kunnen worden gepeild en een strategie kunnen worden bedacht om tijdens Euro 2000 een gezamenlijk "leger" te vormen. Internetgebruikers die de site met het adres www.come.to/dutcharmy nu opzoeken, krijgen een boodschap te zien van het bedrijf The Internet Identity Company. "De site is afgesloten omdat de inhoud in conflict is met ons beleid."

"We hebben alles gedaan om misbruik te voorkomen", aldus het bedrijf.

Een woordvoerder van het Centraal Informatiepunt Voetbalvandalisme reageert laconiek op de site. "Dacht u dat we niet wisten wie daar achter zitten? Het is een groep die probeert aandacht te trekken. Prachtig toch dat we alles wat ze plan zijn mee kunnen lezen?"

NRC Webpagina's
13 OKTOBER 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)