U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Medianet, de centrale site van VNU

Nielsen Media Research


Forse winst bij kranten van VNU

Door een onzer redacteuren
SCHIPHOL, 25 AUG. Uitgever VNU heeft zijn kranten op een gunstig moment te koop gezet. Het bedrijfsresultaat van de divisie is in het eerste halfjaar met 25 procent gestegen tot 42 miljoen euro (92,4 miljoen gulden).

De omzet van de kranten nam toe van 190 tot 196 miljoen euro (431,2 miljoen gulden). Dat heeft VNU, uitgever van onder meer Libelle en de Gouden Gids, vanochtend bekendgemaakt bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Vooral het fors toegenomen aantal personeelsadvertenties droeg bij aan de winststijging bij de dagbladen, die in de eerste helft van dit jaar 2,3 procent meer advertenties verkochten dan in dezelfde periode vorig jaar. Bij de huis-aan- huisbladen groeide het advertentievolume 14 procent. VNU verwacht de rest van dit jaar geen verdere groei van de advertentieverkoop.

De krantendivisie van VNU staat sinds vorige week in de etalage. De uitgever wil kranten als De Gelderlander en BN De Stem, samen met enige tientallen huis-aan-huisbladen, verkopen om een deel van de acquisitie van het Amerikaanse Nielsen Media Research mee te betalen. VNU maakte vorige week bekend dat het ruim 5,5 miljard gulden biedt op Nielsen, dat kijkcijfers meet in de Verenigde Staten en Canada.

Frans Cremers, financieel bestuurslid van VNU, schat dat de verkoop van de kranten, als die doorgaat, binnen drie maanden is afgerond. "Sneller kan nauwelijks", aldus Cremers. Volgende week kiest VNU een zakenbank die het proces moet begeleiden. "Twee aspecten zijn voor ons van belang. Als we afscheid nemen van de kranten, moet het een verantwoord bedrag opleveren en we willen dat de dagbladen en hun medewerkers bij een goed huis terechtkomen." Analisten schatten dat de kranten zo'n anderhalf miljard gulden moeten opbrengen, ongeveer tien tot twaalf keer het bedrijfsresultaat. De brutomarge van de krantendivisie (bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) bedroeg in de eerste helft van dit jaar 21 procent.

Behalve de kranten, droegen ook de publiekstijdschriften (Libelle, Margiet, Nieuwe Revu) en de telefoongidsen bij aan de stijging van de resultaten. De groei lag lager bij de Amerikaanse en Europese marketing- informatiediensten.

De nettowinst van het uitgeversconcern steeg met 1 procent tot 242 miljoen gulden bij een 10 procent hogere omzet van 2,86 miljard. VNU presenteerde in de cijferreeks ook een 'gecorrigeerde' nettowinst, waarbij de winstbijdrage van het vorig jaar overgenomen van World Directories (uitgever van de Gouden Gids) niet is meegerekend. Als die wel wordt meegenomen, steeg voor VNU de 'gecorrigeerde winst' met 18 procent. De autonome groei was 4 procent. Voor geheel 1999 rekent VNU op een groei van de nettowinst (zonder buitengewone posten) met ongeveer 10 procent.

De winststijging was in lijn met het gemiddelde waar financiële analisten op hadden gerekend. Beleggers reageerden gematigd op de cijfers. Rond het middaguur noteerde de koers, net als de AEX-index, een plus van anderhalf procent op 34,85 euro.


Zie ook:
Regionale kranten te koop (21 augustus 1999)

VNU-dagbladen hopen op krantenboer als koper (18 augustus 1999)

Veel animo voor kranten van VNU (17 augustus 1999)

Verkoop kranten VNU nodig voor expansie (17 augustus 1999)

VNU koopt Amerikaans mediabedrijf (16 augustus 1999)

NRC Webpagina's
25 AUGUSTUS 1999


( a d v e r t e n t i e s )
Autoverzekering....
Maak kennis met JM

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)