U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Medianet, de centrale site van VNU

Nielsen Media Research


VNU koopt Amerikaans mediabedrijf

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 16 AUG. Uitgever VNU koopt voor omgerekend 5,7 miljard gulden het Amerikaanse mediabedrijf Nielsen Media Research. De Nederlandse uitgever overweegt daarnaast zijn regionale kranten te verkopen.

Dat is vanmorgen bekendgemaakt. Nielsen Media registreert in de Verenigde Staten kijkcijfers van tv-programma's. Het heeft op deze markt een dominante positie. Volgens bestuursvoorzitter J. Brentjens van VNU past de overname van Nielsen in de stelselmatige expansie van het bedrijf op de markt voor bedrijfs- en marketinginformatie.

VNU maakte vanmorgen tevens bekend dat het de strategische positie van de divisie dagbladen gaat onderzoeken. Brentjens erkent dat verkoop daarbij "een serieuze overweging" is. "We hebben goed geloof in de functie van het medium (kranten, red.), maar de vraag is hoe breed je wil zijn", aldus Brentjens vanmorgen.

Het afstoten van de dagbladendivisie, met kranten als BN De Stem en De Gelderlander, strookt volgens Brentjens met het streven van VNU minder afhankelijk te worden van advertenties. De inkomstenstroom uit advertenties in dag- en weekbladen fluctueert met de bewegingen van de economie. Op de Amsterdamse beurs hebben beleggers vanmorgen enthousiast gereageerd op de overname. Het aandeel VNU noteerde ruim vijf procent hoger op meer dan 37 euro. Financieel analisten zijn overwegend positief, maar merken op dat een hoge prijs wordt betaald. Volgens bestuursvoorzitter Brentjens is het bedrag dat VNU betaalt voor de inkomsten- en winststroom van Nielsen Media Research echter vergelijkbaar met eerdere overnames van concurrenten als Elsevier en Pearson.

Nielsen heeft volgens Brentjens op de Amerikaanse markt voor kijkcijferonderzoek een positie waar niemand omheen kan. Pogingen om in de Verenigde Staten een concurrent van Nielsen op te zetten zijn volgens de bestuursvoorzitter keer op keer mislukt.

VNU biedt 37,75 dollar per aandeel voor Nielsen Media, een bedrijf dat in oktober 1996 werd afgesplitst van marktonderzoeker AC Nielsen. Het bod gaat aanstaande vrijdag in en is twintig dagen geldig. Nielsen Media behaalde in 1998 een omzet van 402 miljoen dollar met 3.300 werknemers. De nettowinst bedroeg over dezelfde periode 54,7 miljoen dollar. Nielsen heeft niet alleen een dominante positie in de meting van kijkcijfers op tv, maar werkt ook aan de opbouw van een onderzoeksafdeling voor Internetgebruik. De divisie marketing en zakelijke informatie is uitgegroeid tot een belangrijke pijler van VNU. Meer dan veertig procent van de winst van het bedrijf wordt met deze activiteiten behaald. De acquisitie van Nielsen is de grootste van VNU sinds het bedrijf in 1997 ITT World Directories overnam, in Nederland uitgever de Gouden Gids.

Drie kandidaten voor overname kranten

VNU had in 1998 op de krantenmarkt een aandeel van 18 procent. In het zuiden van Nederland ligt het marktaandeel van de uitgever veel hoger. Binnen Nederland zijn er volgens financieel analisten drie kandidaten om de krantenactiviteiten van VNU over te nemen: Wegener/Arcade, PCM (uitgever van onder meer NRC Handelsblad) en De Telegraaf. De Telegraaf is de meest voor de hand liggende kandidaat, omdat het beschikt over ruime financiële middelen en sterk geïnteresseerd is in de uitbouw van zijn positie op de regionale dagbladenmarkt in Zuid-Nederland. Wegener/Arcade geeft evenals VNU prioriteit aan de markt voor zakelijke- en bedrijfsinformatie terwijl PCM met een overname boven een landelijk marktaandeel van eenderde uit zou komen. Dit zou op bezwaren kunnen stuiten bij de Nederlandse mededingingsautoriteiten. De markt voor marketinginformatie van bedrijven groeit volgens VNU sterk.

Beurs waardeert aankoop VNU

Door onze financiële redactie
AMSTERDAM, 16 AUG. VNU plukte vanmorgen de vruchten van zijn plannen het Amerikaanse Nielsen Media Research over te nemen. Het uitgeversconcern wil ruim 5 miljard gulden voor het Amerikaanse marktonderzoeksbureau neertellen. Beleggers hadden wel vertrouwen in de acquisitie en beloonden het aandeel-VNU met een plus van 1,10 euro op 36,55 euro.

Het uitgeversfonds was met raambekleder Hunter Douglas de enige die de AEX nog appelwangen bezorgde. Na een bemoedigend begin waarbij de koers ruim drie punten opliep, ging de puf er tegen het eind van de ochtend uit. De belangrijkste graadmeter noteerde slechts een winstje van 2,54 punten op 566,98 punten. Het bescheiden Amsterdam deed het daarmee wel beter dan de andere Europese beurzen. Londen, Parijs en Frankfurt zaten alle enkele tienden van procenten in de min.

De aanhoudende onzekerheid over de rente is de voornaamste spelbreker. De bondsfuture (termijncontract voor obligaties) zakte met vier eurodubbeltjes. "Dat duidt op stijgende rentepercentages en maakt mensen aan de aandelenkant terughoudend", constateerde een handelaar.

Die reserves ontbraken ten aanzien van Hunter Douglas. De fabrikant van luxaflex komt morgen met zijn halfjaarcijfers en analisten denken dat die beter zullen zijn dan verwacht. Bijna 6 procent ging het Midkap- fonds omhoog naar 34,20 euro.

Van de financiële waarden leverde alleen ING (15 eurocent op 50,25 euro) in. Het gaat daarbij om een kleine correctie van de 2,75 euro koersstijging die de bank-verzekeraar vrijdag boekte na het overnamebod op de resterende aandelen van de Duitse BHF-bank. In zijn sector trok ASR de kar. De verzekeraar schreef 1,10 euro bij op 60,50.

NRC Webpagina's
16 AUGUSTUS 1999



( a d v e r t e n t i e s )
WNF - Investeer in de natuur
Maak kennis met JM

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)