|
China woedend
Een demonstrant bekogelt de ambassade van de VS in Peking met een steen.
De politie liet dergelijke vernielingen toe, maar greep in als betogers
trachtten het ambassadeterrein op te komen. De Amerikaanse ambassadeur
meldde gisteren het gevoel te hebben te worden gegijzeld. De betogers
die de ambassade vandaag belegerden, leken - in tegenstelling tot die
van het weekeinde - te zijn opgetrommeld door het bewind. (Foto AP)
Woedend China stopt overleg VS
China heeft vandaag, woedend over het "barbaarse" NAVO-bombardement op
de Chinese ambassade in Belgrado, het overleg met de VS over
mensenrechten en wapenbeheersing voor onbepaalde tijd opgeschort.
Dossier Kosovo conflict. Met nieuwsartikelen, achtergronden, portretten van de betrokken partijen en een historisch overzicht van het conflict.
|
Peking laat emoties over NAVO de vrije loop
Peking steunt de straatprotesten
tegen de NAVO-aanval op de Chinese ambassade in Belgrado. Maar de
partijleiding wil ze wel graag in de hand houden.
Blunder van CIA al de zoveelste in laatste
jaren
Een fout van de CIA leidde in de
nacht van vrijdag op zaterdag tot het bombardement op een Chinese
ambassade in Belgrado. Het resultaat: een ernstige politieke crisis. Het
was de zoveelste fout van de CIA in de afgelopen jaren.
Het kruisje was gezet, maar op de verkeerde
plek
Ook 'slimme' bommen raken
weleens uit de koers. Of worden naar de verkeerde doelen gedirigeerd.
Maar per vergissing een doel als een ambassade treffen is en blijft een
onbegrijpelijke blunder.
Curaçao kiest voor een zachte hand
De uitslag van de
eilandsraadsverkiezingen op Curaçao is een steun in de rug voor
de Antilliaanse premier Suzy Römer. Maar of haar milde aanpak van
de economische crisis ook de beste is, valt nog te bezien.
Elke boom als zangpost in gebruik
Voorjaar 1999 laat een gematigd
optimistisch geluid gehoren over de stand van de Nederlandse vogel.
Niet met elke soort gaat het goed maar in weiden en bij plassen klinkt
volop getsjuuk-tsjuuk, getjiftjaf en getwinkeleer.
Getormenteerd, maar niet somber
Slechts elf jaar scheidden de rol van componist Franz Liszt in de sentimentele
Hollywood-biopic Song without End (1960) en die van de
fictieve componist Gustav Aschenbach, onder de klanken van Mahler
wegkwijnend bij de gedachte aan een onbereikbare knaap, in Dood in
Venetië /Morte a Venezia (1971).
|
|