U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   M E D I A
 
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Publieke omroep zweert commerciële avontuur af
Publieke omroepen zeggen dat ze zich terugtrekken uit commerciële allianties om hun publieke taak voorrang te kunnen geven. Maar volgens Helmer Koetje, voorzitter van het Commissariaat voor de Media, hebben de avonturen nooit succes opgeleverd.

NOS wil aandelen in productiebedrijf Stokvis kwijt
De publieke omroep wil af van de omstreden alliantie met het commerciële televisie-producent Stokvis Produkties. Op dit moment onderhandelt de NOS over de verkoop van de 50 procents-participatie in het productiebedrijf. Dat is desgevraagd bevestigd door een woordvoerder van de NOS. Directeur en mede- aandeelhouder René Stokvis spreekt slechts van ,,een evaluatie'' die contractueel is vastgelegd en op zijn initiatief is begonnen. De NOS verwacht geen boekverlies te lijden als gevolg van de verkoop.

Slenteren met de muis
Parijs, het is er altijd, maar helaas kunnen we er niet altijd zijn. Met herinneringen, fotoalbums, films, romans, muziek en plaatjesboeken kom je ver, maar voor de echte beleving blijft de stad onmisbaar. Maar minder onmisbaar dan vroeger.

Borst bepleit beperking van alcoholreclame
15 JAN. Minister Borst beperkt de reclame voor alcohol drastisch als de drankproducenten daarmee niet terughoudender worden. De minister schrijft dit in het antwoord aan de Tweede Kamer, die eerder kritiek leverde op het voorstel voor wijziging van de Drank- en horecawet. De wetswijziging dient onder meer om het toezicht op de naleving van de wet te verscherpen en zwaardere straffen op overtreding ervan te kunnen opleggen. Borst vindt dat de Code voor alcoholhoudende dranken niet goed meer wordt nageleefd. Dat er maar weinig klachten over overtreding van de code worden ingediend betekent niet dat het goed gaat, aldus de minister. Dat de slogan 'Geniet, maar drink met mate' zo bekend is, komt alleen maar doordat er zoveel reclame voor alcohol wordt gemaakt. De producenten geven in de reclame ten onrechte een positief beeld van het drinken van alcohol, meent Borst. Het schiet Borst ook in het verkeerde keelgat dat de drankproducenten veel meer aan reclame zijn gaan doen. Zo zijn er steeds meer sportevenementen komen die de naam van een drankmerk dragen, zijn de bedrijven ook (met naamsvermelding) jeugdevenementen gaan sponsoren en sponsoren ze in grote getale televisieprogramma's.

PTT Post wordt Koninklijk
PTT Post mag voortaan het predikaat Koninklijk voeren. Ter gelegenheid van de tweehonderdste verjaardag van het bedrijf heeft de koningin besloten dat de naam vanaf nu Koninklijke PTT Post mag luiden. Commissaris van de Koningin in Zuid-Holland Leemhuis heeft dat vanmiddag in het PTT Museum in Den Haag bekend gemaakt. Tot voor kort kon de postdienst nog gebruik maken van het predikaat Koninklijk in Koninklijke PTT Nederland. Halverwege vorig jaar werd KPN gesplitst in een telecommunicatiebedrijf, dat verder ging als KPN, en een post- en bezorgdienst, TNT Post Groep (TPG).


Net als vorig jaar zijn er ook nu incidenten tijdens de rally Grenada-Dakar. Ongeveer vijftig rijders, journalisten en begeleiders zijn in een overval vlakbij Tichit in Mauretanië beroofd. De buit bestond uit vier auto's, drie trucks en een motor. Terwijl de meeste Dakar-sites er geen melding van maken, zijn dit soort feiten wel te lezen op de website die Yahoo over de rally heeft gemaakt. Behalve nieuws zijn op de Yahoo-site ook biografieën van de rijders te vinden, de klassementen, en ook leuk: ,,What they said'': citaten van deelnemers.
(www.yahoo.co.uk/dakar)

NRC Webpagina's
15 JANUARI 1999



( a d v e r t e n t i e )
SIRE - Doof

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)