NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Publieke omroep zweert commerciële avontuur af
Publieke omroepen zeggen dat ze zich terugtrekken uit
commerciële allianties om hun publieke taak voorrang te kunnen
geven. Maar volgens Helmer Koetje, voorzitter van het Commissariaat
voor de Media, hebben de avonturen nooit succes opgeleverd.
NOS wil aandelen in productiebedrijf Stokvis
kwijt
De publieke omroep wil af van de
omstreden alliantie met het commerciële televisie-producent Stokvis
Produkties. Op dit moment onderhandelt de NOS over de verkoop van de 50
procents-participatie in het productiebedrijf. Dat is desgevraagd
bevestigd door een woordvoerder van de NOS. Directeur en mede-
aandeelhouder René Stokvis spreekt slechts van ,,een evaluatie'' die contractueel is vastgelegd en op zijn initiatief is
begonnen. De NOS verwacht geen boekverlies te lijden als gevolg van de verkoop.
Slenteren met de muis
Parijs, het is er altijd, maar helaas kunnen we er niet altijd zijn. Met herinneringen,
fotoalbums, films, romans, muziek en plaatjesboeken kom je ver, maar
voor de echte beleving blijft de stad onmisbaar. Maar minder onmisbaar
dan vroeger.
Borst bepleit beperking van alcoholreclame
15 JAN. Minister Borst beperkt de reclame voor alcohol drastisch als de drankproducenten daarmee niet
terughoudender worden. De minister schrijft dit in het antwoord aan de
Tweede Kamer, die eerder kritiek leverde op het voorstel voor wijziging
van de Drank- en horecawet. De wetswijziging dient onder meer om het
toezicht op de naleving van de wet te verscherpen en zwaardere straffen
op overtreding ervan te kunnen opleggen. Borst vindt dat de Code voor
alcoholhoudende dranken niet goed meer wordt nageleefd. Dat er maar
weinig klachten over overtreding van de code worden ingediend betekent
niet dat het goed gaat, aldus de minister. Dat de slogan 'Geniet, maar
drink met mate' zo bekend is, komt alleen maar doordat er zoveel
reclame voor alcohol wordt gemaakt. De producenten geven in de reclame
ten onrechte een positief beeld van het drinken van alcohol, meent
Borst. Het schiet Borst ook in het verkeerde keelgat dat de
drankproducenten veel meer aan reclame zijn gaan doen. Zo zijn er
steeds meer sportevenementen komen die de naam van een drankmerk
dragen, zijn de bedrijven ook (met naamsvermelding) jeugdevenementen
gaan sponsoren en sponsoren ze in grote getale televisieprogramma's.
PTT Post wordt Koninklijk
PTT Post mag voortaan het predikaat Koninklijk voeren. Ter gelegenheid van de tweehonderdste verjaardag van het
bedrijf heeft de koningin besloten dat de naam vanaf nu Koninklijke PTT
Post mag luiden. Commissaris van de Koningin in Zuid-Holland Leemhuis
heeft dat vanmiddag in het PTT Museum in Den Haag bekend gemaakt. Tot
voor kort kon de postdienst nog gebruik maken van het predikaat
Koninklijk in Koninklijke PTT Nederland. Halverwege vorig jaar werd KPN
gesplitst in een telecommunicatiebedrijf, dat verder ging als KPN, en
een post- en bezorgdienst, TNT Post Groep (TPG).
Net als vorig jaar zijn er ook nu incidenten tijdens de rally
Grenada-Dakar. Ongeveer vijftig rijders, journalisten en begeleiders
zijn in een overval vlakbij Tichit in Mauretanië beroofd. De buit
bestond uit vier auto's, drie trucks en een motor. Terwijl de meeste
Dakar-sites er geen melding van maken, zijn dit soort feiten wel te
lezen op de website die Yahoo over de rally heeft gemaakt. Behalve
nieuws zijn op de Yahoo-site ook biografieën van de rijders te
vinden, de klassementen, en ook leuk: ,,What they said'': citaten
van deelnemers. (www.yahoo.co.uk/dakar)
|
NRC Webpagina's
15 JANUARI 1999
( a d v e r t e n t i e )
|