NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 




Overzicht eerdere
afleveringen


  WIELRENNEN
 OVER DE COUBERG
 VEDETTEN EN WIELTJESZUIGERS
 REGENBOOGTRUI
 VOORZITTER UCI
 HISTORIE
 WK 1979
  DE RACEFIETS
 ORGANISATIE
 BIJWONEN WK '98
 WERELDRANGLIJST EN WERELDKAMPIOENEN
 PROGRAMMA
 TV EN RADIO
 NEDERLANDERS
 GERRIE KNETEMAN
 HENNIE KUIPER
 THEO 'FIEL' MIDDELKAMP
 WIELERTAAL
 WK-TRICOT
 GRAFIEKEN
  LINKS

Voor het eerst sinds 1979 is Nederland weer gastland voor het wereldkampioenschap wielrennen op de weg. Dinsdag begint het, in Limburg. Over heuvels en dalen.

Racefiets
Foto Maurice Boyer

Een racefiets is niet zomaar een racefiets, maar moet om in wedstrijden als het WK wielrennen te mogen worden gebruikt, voldoen aan de regels die de Union Cycliste Internationale (UCI), de internationale wielerfederatie, heeft opgesteld. Het stuur mag niet breder zijn dan 50 centimeter en de fiets niet langer dan 1,85 centimeter. De diameter van beide wielen moet even groot zijn. Voorzieningen om de luchtweerstand te verbeteren zijn verboden (in tijdritten mogen voorzieningen als een aerodynamisch frame wel). Iedere technische innovatie moet worden goedgekeurd door officials van de UCI. Tot 1 januari 1998 stond het de wielerploegen vrij een frame te gebruiken dat afwijkt van het normale driehoekige model. Daarin is verandering gekomen. Frames van voor deze datum mogen alleen nog worden gebruikt tot 31 december 1999. Een gevolg van dit besluit is dat de fiets van de Once-ploeg, waar bijvoorbeeld de Franse renner Laurent Jalabert op rijdt, daarna verboden is. De reden voor zulke beperkingen is dat de UCI terug wil naar een zo eerlijk mogelijke strijd, zonder grote technische verschillen tussen de fietsen. Fietsfabrikanten en de Nederlandse belangenvereniging voor wielrenners zijn ontevreden over de nieuwe regels van de wielerfederatie. De fabrikanten vrezen omzetverlies omdat de toprenners niet meer van steeds moderner materiaal gebruik zullen maken. Materiaal dat ze uiteindelijk aan recreanten willen verkopen. De belangenvereniging van wielrenners is bang dat de fabrikanten zich hierdoor als sponsors uit de sport zullen terugtrekken.

NRC Webpagina's
1 OKTOBER 1998

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) SEPTEMBER 1998