|
VIC VAN DE REIJT KANSEN PIRATENZENDERS GESCHIEDENIS JACQUES HERB FESTIVAL TECHNIEK CAFÉS DIEP TRIEST BOEKEN LEVENSLIEDEREN ARTIESTENGAGE QUIZ: RAAD EEN LIED
|
Kunnen inleven
Ik krijg een heel apart gevoel van binnen (1976) Vertolker: Corry Konings ,,Een leven zonder liefde bestaat niet, zeg ik wel eens. Daarom slaan liedjes over liefde ook zo aan bij de mensen. Iedereen herkent dat aparte gevoel van binnen. Het liedje is destijds speciaal voor mij geschreven. Niet op mijn lijf hoor. Ik bedoel: het was niet zo van: 'Corry heeft net dat en dat meegemaakt en daar schrijven we nu een liedje over.' ,,Je hoeft niet alles waarover je zingt te hebben meegemaakt, maar het helpt wel. Een heel apart gevoel had ik natuurlijk wel eens voor iemand gehad, dus daarin kon ik me toen inleven. Andere nummers, zoals Mooi was die tijd, vragen om iets meer levenservaring. Toen ik jong was, kon ik me wel voorstellen wat het was om bijvoorbeeld iemand te verliezen, maar nu wéét ik wat het is. Dan zing je anders, veel meer met je hele hart. ,,Een goed levenslied gaat over dingen die een ieder kunnen overkomen. Het moet in de ik- of jijvorm zijn geschreven. Zodra het zou zijn: 'Zij krijgt een heel apart gevoel van binnen', creëer je een afstand. De luisteraar voelt zich dan niet aangesproken. ,,Ik zing het lied nog altijd tijdens mijn optredens en nog altijd met veel plezier. Toen ik het liedje voor het eerst opnam, wist ik niet dat ik het 25 jaar later nog zou zingen. De kreet 'Ik krijg een heel apart gevoel van binnen' is natuurlijk te gek. Hoewel de tekst in de zeventiger jaren is geschreven, is hij nog steeds actueel. Het is nooit bij me opgekomen ook maar één woord te moderniseren. Mijn publiek is het duidelijk met me eens. Als ik het nummer inzet, zingen de mensen het woord voor woord mee.''
Martelgang Judith (2000) Schrijver en vertolker: Maarten van Roozendaal ,,Ze kon alleen maar Judith heten. Geen Anita of Carla, nee, een Júdith gaat met haar zoontje naar de camping. Ik zie haar voor me, herken haar soms op straat, net als de andere personen in het lied. 'Hé, daar loopt een Frans', zeg ik dan tegen mijn vriendin. En zij ziet het ook. ,,Frans is een triest geval. Hij zit gevangen in een leven met zijn vrouw, twee kinderen en een caravan. Als ik iets tegen Frans zou kunnen zeggen, zou ik roepen: wegwezen! Maar dat zou voor dit levenslied natuurlijk niet bevorderlijk zijn, dus ik ben blij dat hij gelaten zijn lot ondergaat. ,,Ik laat Frans in het lied niet praten, want Frans is een denker. Hij leeft zoals dat van hem wordt verwacht, maar zijn geest is vrij. In Judith ziet hij zijn vrijheid. Aanvankelijk wilde ik ze verliefd op elkáár laten worden, maar een vriend zei: 'Weet je wat nog erger is? Als Judith niet eens enig idee heeft van Frans' liefde.' ,,Het was een martelgang, dit lied. Ik liep al ruim een jaar met het beeld in mijn hoofd. Afgelopen zomer ben ik drie dagen op een camping gaan staan, wachtend op Frans, Marijke en Judith. Die kwam ik niet tegen, maar wel campingdingen zoals gekuch in tenten - mooi detail in het lied. ,,De tekst heeft twee kladblokken en vele uren gelul met vrienden gekost. Wat nu het eerste couplet is - de situatieschets - bestond in mijn eerste versie uit zes coupletten. Ik moest enorm schaven, versimpelen en daardoor is het een sterke tekst geworden. ,,Het is een levenslied omdat het een verhaal met kop en staart bevat. En het is herkenbaar. Als ik het in het theater zing, zie je het publiek denken: god, ik ken ook een Frans. En misschien bedoelen ze zichzelf dan wel.''
Tweede volkslied 't Kleine café (1976) Schrijver en vertolker: Vader Abraham ,,'t Kleine café bestaat echt. Het lied kwam spontaan in me op, toen ik een kwart eeuw geleden in café 't Schippershuis in Hoorn zat te wachten op een journalist. Ik keek om me heen en dacht: 'De avondzon valt over straten en pleinen, padampadapam..in de stad'. Het was alsof tekst en muziek zichzelf schreven op dat moment. Het was er zo gemoedelijk. Ik dacht: dit is waar de gewone man komt. ,,Tja, en de rest is een successtory hè. Waar ik ook kom is het 'meneer Kartner, doe het kleine cafeetje nog eens'. Een evergreen. Tijdloos. Het is zo ongeveer het tweede volkslied geworden. Dat bedenk je van tevoren niet. ,,Ik heb geluk gehad, net als collega's als Charles Aznavour en Adamo, die ik vaak tegenkwam toen ik met mijn smurfen de wereld over reisde. Wij hebben een talent van God gekregen, en de kans gehad dat te gebruiken. ,,Het is jammer dat het levenslied in een verkeerd daglicht staat. 'Geen niveau', roepen discjockeys in Hilversum. ,,Ze moesten eens weten van wie ik regelmatig een kaartje krijg... Van Van Agt! En van Wiegel heb ik ook wel eens een ansicht gekregen. Alsof dat mensen zonder niveau zijn! Nijpels: ook een fan van me. En zo kan ik doorgaan. ,,Ik ben niet verbitterd, begrijp me niet verkeerd. Ik heb er mee leren leven dat miskenning het lot van de levensliedvertolker is. ,,Ik schreef het allerlaatste nummer dat Johnny Jordaan voor zijn dood uitbracht. Ik zag laatst die serie over zijn leven op de VPRO-televisie, maar denk je dat ik word genoemd? Het geeft niet, maar ik heb wel een onderscheiding van de koningin gekregen, dat zegt toch iets?''
Bloedserieus Lia (1990) Vertolker: Jan Rot ,,Ik heb mijn school afgemaakt en dat mag je best horen in een lied. De teksten die ik zing, moeten goed in elkaar zitten. Geen clichés als 'Waarom ging hij weer naar die ander heen' want die kunnen niet meer. De Zangeres Zonder Naam mocht dat wel, want de kneuterigheid hoorde bij haar tijd. Zij zong de clichés oprecht, dat hoor je. Ik zou ze met een knipoog zingen en dat wil ik niet. Je mag best naar mijn Lia lúisteren met een knipoog, maar ik zíng het bloedserieus. ,,Leo Kenter van de Tröckener Kecks schreef de tekst voor mij nadat ik hem vroeg om een Meisje van zestien-achtig nummer. Toen het van de fax rolde, pakte ik mijn gitaar en binnen vijf minuten maakte ik de muziek. Een hit is het nooit geworden, het is zelfs geen single geweest. Ik heb het wel eens aan Jaques Herb voorgelegd, want je zou het nummer kunnen vergelijken met Manuela, waarin ook een verkeersongeluk plaatsvindt. Ik spreek hem van de week en zal hem toch nog eens vragen of hij er niet iets mee wil. ,,Het verhaal van Lia is echt gebeurd. Voor een concert van The Cats is ooit een meisje verongelukt en zij hebben ook een nummer voor haar geschreven: Lea. The Cats vreesden aanvankelijk dat ik er een grapje van had gemaakt. Toen ze het hoorden, vonden ze het mooi. De familie van het meisje weet er ook van. ,,Ik heb het me lange tijd aangetrokken dat ik geen hit scoorde, want ik vind mezelf best een goede vertolker van het levenslied. De cd Hoop & Liefde, waar Lia op staat, werd destijds geprezen. Nu kan ik die miskenning wel hebben. Het is een soort geheim tussen een klein publiek en mij: wij vinden Lia een grote hit, al denkt de rest van de wereld daar anders over.''
INTERVIEWS: ARANKA KLOMP
|
NRC Webpagina's 21 DECEMBER 2000 |
Bovenkant pagina |
|