|
HEERLIJK NIEUW LEREN
Heel veel doen, nog meer laten
Je moet de hele dag willen trommelen
We zijn
tevreden als een student zijn mogelijkheden ontdekt
Wie
hier komt, moet ambities hebben
|
Suggestopedie
Precies die lacune kan het Nieuwe Leren opvullen, verwacht Jan Wagemakers, procesmanager voortgezet onderwijs. ,,Het grossiert in ideeën voor individueel onderwijs''. Hoewel hij eerst wat sceptisch was ,,over het blije guppengehalte'' van de symposiondeelnemers en wars is van eigentijdse methodes met een fleem van wetenschappelijke geldigheid (,,één enquêtetje en je bent al gepromoveerd''), heeft hij ontdekt dat niet alles in Kerkrade Uri Geller is. Leraren, onderwijzers, docenten, wie weet kunnen ze probleemleerlingen bereiken met andersoortig leren. De suggestopedie bijvoorbeeld, taal leren met zang, zou een oplossing kunnen zijn voor kinderen met een auditief geheugen. Daarnaast heeft hij de educatief kinesioloog uitgenodigd die een dyslectische moeder beter liet lezen door haar ogen te dwingen een luie acht te volgen terwijl ze het ABC opdreunde. En ook biologe Saskia Bosman ontving een invitatie om zijn team een hersentraining te geven. Haar stelling: we gebruiken eenzijdig de functies van de linker hersenhelft: logica, analyse, rekenen en taal. Op school is nog een wereld te winnen met de functies van de rechterhelft: gevoel, intuïtie, synthese, creativiteit, en beeldend en ruimtelijk vermogen. Vernuft kan de organisatoren van het symposion niet ontzegd worden. Na een metafoor van het leren van oud-leraar en poolreiziger Edmond Öfner (,,ik heb met moeilijk opvoedbaartjes gewerkt, maar ik had een droom''), hoort het gezelschap van cliniclown/goeroe Patch Adams hoe zo'n droom uitgroeit tot een visioen om ,,a love affair with society te beginnen''. De dag erna verhaalt Clan Visser 't Hooft hoe haar studiehuis docenten kan inspireren (,,Meesterschap is liefde voor jezelf, voor je vak, maar vooral voor Marietje''), waarna orthopedagoog Stevens in zijn afsluitende lezing vaststelt dat alle leren begint met vertrouwen in de leerling. Een gegeven dat slechts mondjesmaat door leraren wordt toegepast, constateert hij. Zijn onderzoek toont aan dat, wanneer een kind eenmaal het stempel lastig opgeplakt heeft gekregen, de lage verwachtingen van de leraar veelal uitpakken als self fulfilling prophecies. Een betere afsluiter hadden we ons niet kunnen wensen, vindt Bessie Schadee, die Stevens aanmerkt als schutspatroon van het netwerk: ,,Iedereen ging bij dat verhaal uit zijn bol, de linkerhersenhelften, de rechterhersenhelften en de versatilisten. Op basis van vertrouwen van je omgeving ontwikkel je zelfvertrouwen en motivatie en is het leren een feest, vanaf je geboorte tot in je graf.'' De vraag blijft of het Nieuwe Leren het onderwijs een Fluwelen Revolutie zal brengen, zoals de tachtig leden van het netwerk diep in hun hart hopen. Dat is een kwestie van tijd, oordelen de meeste symposiongangers. Het kader is aanwezig - ambtenaren, wetenschappers en procesmanagers namen deel aan de ontdekkingsreis en waren ook enthousiast. Als zij de nieuwe inzichten op zich in hebben laten werken, ligt de weg naar het onderwijs open, klinkt het in Kerkrade. Carien Everwijn van het mobiliteitscentrum bij ABN/Amro, bijvoorbeeld, verdiept zich in de suggestopedie met behulp van het boek Brainbased Learning van Erik Jensen, voordat ze het ,,incorporeert in een training''. Maar dat dat gebeurt, staat voor haar vast. ,,Want ik ben ervan overtuigd'', zegt ze, ,,dat ik daarmee bij een uitgeblust managementteam ruimte en lucht kan creëren.'' Hé, een luciferdoosje. Er zit een spiegeltje in en het is eigendom van Frits Manck. Is de wiskundeleraar van zijn geloof gevallen? Nee hoor, zegt hij, ,,Ik heb het gekregen van een nuchter mens en dat doet me goed.'' Maar wel moet hem van het hart dat hij het hele weekend met een ,,dubbel gevoel'' is blijven zitten. Inderdaad, hij heeft inspiratie opgedaan. Hij heeft onderwijspioniers ontmoet die interessante leermethodes hebben ontdekt, ,,al gaat massage van leerlingen me te ver'. Hij voerde ook geanimeerde gesprekken met geestverwanten, vrijdagavond bijvoorbeeld: ,,We hielden niet meer op met praten, ik kreeg geen hap door mijn keel.'' Dat ging over alles: over leerlingen, lesgeven en aanraken tot en met heimwee, een huis in Frankrijk en de lengte van een erectie. Maar toch blijft hij zitten met een onbestemd gevoel. Het is hem ineens duidelijk geworden dat na de zomervakantie het Nieuwe Leren al begint, in het studiehuis wel te verstaan. Dat benauwt hem. Zou Marietje, om met Clan Visser 't Hooft te spreken, zich al die affectie wel laten aanleunen? Wil ze haar lesdag wel beginnen met een dansje met de leraar, en duldt ze zijn meeleven wel? Op dat moment vliegt er een man voorbij, in korte broek en met wapperende hemdsmouwen. Het is een van de ambtenaren. ,,We gaan masseren'', roept hij. Troeteltijd, fluistert een man op een skippybal met een veelbetekende blik. ,,Gaan jullie mee naar boven'', vraagt de ambtenaar. Twee vrouwen sprinten opgetogen achter hem aan. De rest draait zich om. Hoog tijd om te vertrekken. Het Netwerk voor Effectief en Affectief Leren houdt kantoor op Gandhistraat 124. 2131 PJ Hoofddorp. Telefoon: 023-5653922 E-mail:transdale@hetnet.nl |
NRC Webpagina's
10 juli 1998
|
Bovenkant pagina |