'Sorry, we wisten niet dat het onzichtbaar was'. De Stealth, op een ansicht kaart uit Servië.
'Oude' Stealth zichtbaar
De Stealth heette onzichtbaar te zijn. Tot er kort na het begin van de
NAVOluchtacties een werd neergeschoten.
Door MENNO STEKETEE
ROTTERDAM, 24 APRIL. Het Amerikaanse ministerie van Defensie komt er
inmiddels wel voor uit: de F-117 stealth-jager werd op de vierde
dag van operatie Allied Force neergeschoten door een raket.
Officieel heet het dat het onderzoek nog niet is afgerond. ,,We sluiten
op dit moment alleen de hand van God en het flauwvallen van de piloot
uit'', aldus luchtmachtgeneraal Bruce Carlson bij een briefing in het
Pentagon.
Maar tussen de regels valt al genoeg te lezen: ,,We zijn op de hoogte
van radarsystemen die onze stealth-toestellen kunnen volgen'',
aldus Carlson, die de ontmythologisering van deze technologie stevig
inzette. ,,De F-117 is nooit 'onzichtbaar' geweest. Ze kunnen ons
vinden.'' Volgens Carlson, die jarenlang in het toestel heeft gevlogen,
gaat het hier echter slechts om techniek uit de jaren zeventig. De
huidige stealth-technologie, ingebouwd in de B-2
stealth-bommenwerper en de gloednieuwe F-22 Raptor, zijn
pas echt top of the bill. De Joegoslavische luchtverdedigers
mogen dan geluk hebben gehad, zo lijkt de boodschap van Carlson te
luiden, de Amerikaanse belastingbetaler hoeft zich allesbehalve
ongerust te maken.
Anonieme, en ongeruster zegslieden zijn tegen het doorgaans goed
geïnformeerde blad Aviation Week wat breedsprakiger
geweest. ,,De F-117's vlogen voortdurend dezelfde heen- en terugweg,''
zegt een defensie-functionaris die bij het onderzoek naar de crash
betrokken was. De Serviërs waren daardoor in staat om met behulp
van radarapparatuur die onderdeel uitmaakt van het SAM-3
luchtafweersysteem globaal de positie van de stealth-jagers te
bepalen. ,,Ze stelden gewoon de radar op onder het vluchttraject,''
aldus de functionaris, die daarbij opmerkt dat de stealth-
technologie van de F-117 nauwelijks werkt wanneer deze recht van
onderen met een radar wordt 'bekeken'. Doordat de radar echter op een
frequentie opereert waarmee het onmogelijk is een raket naar het doel
te begeleiden, haalden de Serviërs een truc uit. Volgens de
functionaris gebruikten ze 'non-radar-technologie' - lees:
nachtzichtapparatuur - om het doel te vinden en neer te halen. Een
exemplaar uit een heel salvo SAM-3 raketten zou de stealth
hebben geraakt. Of hier nu sprake is geweest van geluk of niet, het
voorval toont in ieder geval aan dat de raketbatterijen, hoewel die
dateren uit de jaren zeventig, nog steeds gevaarlijk kunnen zijn.
Bovendien wijst het neerschieten uit dat elektronische
storingstechnieken radarapparatuur allesbehalve te allen tijde 'plat'
kunnen leggen.
Anderen hielden volgens Aviation Week de mogelijkheid open dat de
F-117 helemaal zichtbaar is wanneer de bomluiken open gaan. Carlson
leek dit bij de briefing te bevestigen: ,,Zodra je twee verticale
platen, tweemaal groter dan een gewone deur, laat uitsteken, heb je een
radarreflector.'' Om dit euvel tegen te gaan zou de sequentie van het
openen van de deuren, het afgooien van de bommen en het sluiten van de
bomluiken veel sneller gaan dan bij 'normale' vliegtuigen.
Hoewel Carlson het verlies van de F-117 zoveel mogelijk bagatelliseert,
kan hij de indruk niet wegnemen dat de Serviërs, en daarmee
waarschijnlijk Rusland, een goudmijn op het gebied van technische
informatie in handen is gevallen. Zo geeft hij toe dat het wrak zeker
was gebombardeerd indien men het had kunnen vinden. ,,Het toestel
stortte neer in een afgelegen gebied. Het kost tijd het te vinden.''
Carlson wilde, om voor de hand liggende redenen, niet zeggen of de
operationele procedures zijn aangepast. Maar nadat de ene F-117 was
neergehaald, zijn nog eens een dozijn van de stealth-jagers van
de VS naar Europa overgevlogen. Ze zijn iedere nacht actief geweest.