De barbaren mogen niet winnen
In de loop van de geschiedenis is de Balkan door Europa verwaarloosd en
geminacht. Alleen als het schiereiland deel gaat uitmaken van de
Europese beschaving kan het leven er terugkeren, meent Ismail
Kadare. De neiging geen onderscheid te maken tussen beul en
slachtoffer moet vaarwel worden gezegd.
Er zijn over het einde van het millennium al sombere voorspellingen
gemaakt, maar wat zich dezer dagen op de Balkan afspeelt, gaat alle
voorstelbare verschrikkingen te boven. In het hart van Europa wordt op
een barbaarse manier een Europees volk door een buurland vernietigd.
Deze uitroeiing, die doet denken aan Dzjengis Khan, Hitler en Stalin,
wordt uitgevoerd met moordaanslagen, slachtpartijen en deportaties. Er
ligt een ongezonde saamhorigheid aan ten grondslag die zich nu eens
orthodox noemt, dan weer Slavisch of communistisch, en soms alledrie
tegelijk.
In de hele wereld doet een nieuwe vorm van racisme opgeld. Bij sommige
volken, die er zelf onder te lijden hebben gehad en door de Romeinen
'Slaven' werden genoemd, doet zich nu een proces van revanchisme voor
van ongekende omvang. Dit verlangen van het slachtoffer om op zijn beurt
de rol van de beul over te nemen, vormt een ernstige bedreiging voor de
huidige beschaving als er niet duidelijk en zonodig met geweld een eind
aan wordt gemaakt.
Het is misschien niet toevallig dat deze volkerenmoord wordt opgevoerd
op de Balkan. De vraag is nu of de Balkan zich leent voor beschaving, of
de Balkan geëuropeaniseerd kan worden. Deze vraag lijkt vandaag
misschien achterhaald, maar is juist op dit moment noodzakelijk en van
fundamenteel belang. De vraagstelling is namelijk precies gericht op de
wezenlijke betekenis van de oorlog die het Atlantisch bondgenootschap nu
voert.
Het Iberisch schiereiland, Italië en de Balkan zijn van
doorslaggevende betekenis geweest voor het lot van dit continent. Het
Iberisch schiereiland staat aan de basis van de grootste gebeurtenis van
dit tijdperk: de ontdekking van Amerika. Daarmee vond in zekere zin een
verdubbeling van de wereld plaats. Italië schonk de wereld de
Romeinse beschaving. Het derde schiereiland heeft, via Griekenland, de
hele westerse beschaving voortgebracht.
De Balkan heeft tegelijk de meeste problemen opgeleverd voor de moderne
wereld. Het lijkt wel of het gebied compensatie verlangt voor de kennis
die het de wereld vroeger zo rijkelijk geschonken heeft en waar - zo
meent men zelf - te lang niet naar is omgekeken.
De Balkan is door Europa inderdaad vaak verwaarloosd en geminacht.
Europa heeft haar aandacht ervan afgewend, vooral tijdens de vijf eeuwen
van Ottomaanse overheersing. Het waren dichters die, met Lord Byron aan
het hoofd, getroffen als ze waren door het treurig lot van de Grieken,
de Albanezen, de Roemenen en de Zuid-Slaven, de alarmklok luidden om
daarmee de aandacht van de wereld voor deze volken te vragen.
Ondertussen hadden zich dikke lagen opgehoopt in het geheugen van deze
volken. Geïsoleerd en afgescheiden van de rest van het continent,
ontwikkelden ze allerlei waanideeën, mythes en legendes waar ze
zelf in begonnen te geloven. Bovendien gingen ze er hun nationale
ideologische grondslagen op baseren.
Op dit grote schiereiland liggen de overblijfselen begraven van drie
grote imperia: het Romeinse, het Byzantijnse en het Ottomaanse rijk.
Alsof de lappendeken van volken, talen, religies en culturen nog niet
genoeg was. In bepaalde periodes kunnen overblijfselen een belangrijke
rol spelen in het leven van volkeren. Daardoor komt het dat de mensen in
dit gebied, in plaats van blij te zijn met het licht van de vrijheid,
onderling solidair te worden, gezamenlijk aan het werk te gaan om de
gevolgen te herstellen van de ellende die ze hebben ondergaan, vaak uit
alle macht het tegenovergestelde deden en zich blind op elkaar stortten,
in naam van de waanideeën die ze elk in hun afgeslotenheid hadden
gesmeed. Zo begingen ze nogal wat stommiteiten waardoor ze een slechte
naam kregen en waarmee ze de irritatie van Europa en de rest van de
wereld opwekten.
Er ontstonden over de Balkanvolken allerlei spreuken en zegswijzen die
vooral de nadruk legden op hun onwil serieus iets te doen aan de
oplossing van een probleem. Goed gevonden was de uitspraak van
Churchill: ,,De Balkanlanden produceren meer geschiedenis dan ze
verbruiken.'' Echter, als Churchill - die zoveel
energie stak in de bescherming van de Europese beschaving - op Jalta
zijn aandacht in plaats van slechts een paar minuten een paar uur had
gericht op het lot van enkele Balkanvolken, dan zouden heel veel
verschrikkingen ruim van tevoren voorkomen zijn geweest.
We hebben nog steeds te lijden van deze oude nalatigheid, van mooie
woorden en salonpraatjes zonder fundamentele vaststellingen. Talloze
essentiële feiten zijn nog steeds te weinig bekend. Natuurlijk
hoeft niemand in Europa, in de Verenigde Staten, en zeker niet in de
rest van de wereld, tot in detail de geschiedenis van de Balkan te
kennen. Maar als er een zo ernstig conflict uitbreekt, dan moeten
bepaalde elementaire aspecten van die geschiedenis beslist nog eens
duidelijk worden gemaakt. Zo kan het bijvoorbeeld geen kwaad te weten
dat het grootste volk op het schiereiland wordt gevormd door de
Roemenen, en dat de vier anderen, de Grieken, de Serviërs, de
Albanezen en de Bulgaren in aantal ongeveer even groot zijn. Met dat
gegeven zou het onnodig zijn te denken dat Servië op de Balkan een
groot land is en daardoor geroepen de rol van scheidsrechter te spelen,
terwijl in werkelijkheid het aantal Serviërs maar een derde is van
het aantal Roemenen.
Een dergelijke veronachtzaming van de feiten geldt voor alles wat de
Balkan aangaat. Sommigen menen dat het schiereiland voornamelijk
bevolkt wordt door Slaven, terwijl deze slechts een derde uitmaken van
de 70 miljoen Balkanbewoners. Een dergelijk bedrog, indirect door de
Slaven zelf verbreid, is in het verleden gebruikt als rechtvaardiging
van het zogenaamde recht van Rusland in te grijpen op de Balkan, en het
wordt nog steeds als argument aangevoerd. Om de geloofwaardigheid wat
te verhogen, wordt de aanwezigheid van de Slaven valselijk gelijkgesteld
aan de plaats die het orthodoxe geloof heeft, en ook wel aan de ruimte
die wordt ingenomen door communistische regimes. Zodat voor degenen die
niet al te lang bij de Balkanpuzzel willen blijven stilstaan,
orthodox geloof, communisme en de Slavische gedachte versmelten tot een
geheel dat de gestalte aanneemt van een 'geopolitiek monster', van het
type dat ook wel in fabels voorkomt.
Als mystificatie al hoogtij viert op zulke zichtbare en concrete
gebieden als geografie, politieke systemen en religie, dan kan men
zich voorstellen hoe het staat met 'de geschiedenis' van de Balkan. Die
is op een verschrikkelijke manier vervalst om etnische
misdaden aan te moedigen en te rechtvaardigen.
Het grootste schiereiland van Europa zou beslist niet zo'n sinister lot
hebben gekend, als het eerder de aandacht had gekregen van het
continent. Onverschilligheid leidt tot miskenning, en nog iets verder
komt daar een oude kolonialistische mentaliteit uit voort, de
mentaliteit van de veroveraar die vanuit zijn luxe zetel het schouwspel
gadeslaat van 'volken die met elkaar vechten om wat prullen'.
Het tijdperk van het christendom is ook met zo'n tragische daad van
onverschilligheid begonnen, toen Pontius Pilatus zijn handen in onschuld
waste tijdens de berechting van Jezus Christus. Niet bekend is wat de
inhoud was van het geheime rapport dat Pontius Pilatus naar de Romeinse
Senaat moest sturen om melding te doen van onder andere de problemen in
Palestina. Dat rapport is verloren gegaan maar door de overlevering is
het befaamde gebaar ervoor in de plaats gekomen, dat beter dan wat ook
aangeeft wat de houding was van de Romeinse consul. Na de kruisiging is
dat gebaar in de wereldgeschiedenis veelvuldig herhaald. Een dergelijke
pseudo-onpartijdigheid die beide partijen veroordeelt, de neiging
geen onderscheid te maken tussen de beul en het slachtoffer om te laten
zien dat men alleen maar als toeschouwer het verloop der dingen
bijwoont, is en blijft een heel gemakkelijke houding. Maar eigenlijk is
het de meest schijnheilige. Onder het mom van rechtvaardigheid wordt
geprobeerd te verhullen dat een misdaad alle steun krijgt.
Het gebaar van Pilatus wordt vandaag de dag nog steeds nagedaan in het
conflict over Kosovo. Heel de wereld kan zien dat tot de tanden
bewapende Serviërs tegenover een weerloos volk staan dat zijn
bestaan vernietigd ziet worden. Desondanks zijn er nog genoeg die
,,beide partijen veroordelen''. Zo is er een soort symmetrie in
misdadigheid opgesteld waarbij het neutraliseren van Servische
politiemensen door het Kosovaars verzet op hetzelfde niveau wordt
geplaatst als het vernietigen van een heel volk. Massamoorden als die in
Racak zijn in twijfel getrokken, waarbij argumenten naar voren zijn
gebracht als de verplaatsing met een paar meter naar links of naar
rechts van enkele lijken. Alsof dat ook maar iets zou kunnen afdoen aan
de feiten. Alsof de slachtoffers geen menselijke wezens waren die echt
dood zijn gemaakt, maar toneelspelers die net deden alsof ze dood waren. Dergelijk gedrag is terug te vinden bij de recente
communistische manifestaties, die zich hoofdzakelijk richtten op het
veroordelen van de NAVO- bombardementen, maar die vrijwel volledig
zwegen over de genocide op een heel volk. Zo'n opzettelijke doofheid en
blindheid, in een tijd waarin geprobeerd wordt een nieuw Europa tot
stand te brengen, is werkelijk verontrustend.
Om de Servische misdaden te rechtvaardigen worden alle mogelijke
formuleringen uit de la getrokken, zoals 'onaantastbaarheid van de
grenzen', 'schending van de soevereiniteit van een staat'. Beseffen deze
verdedigers van de misdaad dan niet dat door het aanrichten van
één bloedbad onder kinderen een staat al elke legitimiteit
verliest? Welnu, in Kosovo is het vermoorden van vrouwen en kinderen
voor de Servische onderdrukkingsmachine barbaars routinewerk.
Door op de Balkan militair in te grijpen hebben de Europese NAVO-
bondgenoten een nieuwe bladzijde opgeslagen van de geschiedenis van de
wereldbeschaving. Ze zijn deze oorlog niet begonnen omwille van olie,
zoals in het verleden wel als beschuldiging is geuit, noch omwille
van andere materiële belangen, maar omwille van een principe. Het
principe van de bescherming van de rechten en het bestaan van het meest
benadeelde volk van dit continent. Dáármee wordt Europa
het Europa van mensen. Europa toont een nieuw programma. Europa verstopt
zich niet meer. Het is in staat misdaad te bestraffen.
Met deze daad wordt door Europa iets nieuws tot stand gebracht, en voor
zo'n daad geldt altijd dat ze niet in vrolijkheid maar in pijn wordt
volbracht. Nieuwe bladzijden van de geschiedenis worden niet opgeslagen
op kermissen en banketten, maar in dramatische omstandigheden als deze.
De vraag die ik eerder stelde, was of de Balkan geëuropeaniseerd
kan worden. Het enige antwoord zou moeten zijn dat dat niet alleen kan,
maar dat het ook moet. De eerste reden is dat de Balkanlanden de
binnenplaats vormen van het huis van Europa, en in geen enkel huis kan
er vrede zijn als er gevochten en gemoord wordt op de binnenplaats.
De tweede reden is dat de geweldige hoeveelheid menselijke energie, die
vaak in negatieve zin wordt gebruikt, kan en moet worden in dienst
gesteld van het leven in dit gedeelte van de wereld.
Maar om te zorgen dat het leven op de Balkan terugkeert, is het
noodzakelijk dat daar voorgoed vrede komt.
Op de rand van het nieuwe millennium is het steeds wenselijker dat de
mensheid opnieuw aan gewetensonderzoek doet. Het is noodzakelijk dat een
heel oud soort misdaad wordt uitgedreven. Het is de misdaad die het oude
Griekenland tegen een ander volk beging, de Trojanen, en waardoor via de
literatuur de Griekse beschaving zo'n geweldig hoge vlucht heeft genomen
waar we vandaag nog dankbaar voor zijn. Helaas zijn dergelijke gevallen
in de geschiedenis uiterst zeldzaam.
Na de Tweede Wereldoorlog hebben de Duitsers ook een dergelijke
uitdrijving verricht, en zo hebben ze hun plaats in de Europese familie
weer ingenomen. Andere landen zijn nog lang niet zover.
Kort na de val van het nazidom kwamen zeven volken in Centraal- en Oost-
Europa onder het juk van het Sovjetcommunisme. Zware verliezen en immens
lijden waren het gevolg van deze onderdrukking. Maar nog steeds is er
geen teken van spijt te bespeuren aan de kant van de onderdrukkers.
Integendeel, steeds vaker klinkt de roep om herstel van het Rijk, om
terugkeer dus van de stalinistische misdaden. Precies dit soort misdaden
vormt een bedreiging voor het Westen, en daarmee ook voor het liberale
Rusland zelf.
Op de Balkan staan nu twee werelden lijnrecht tegenover elkaar. Bij
zulke botsingen ziet het eruit alsof de democratische wereld de zwakste
is en ontstaat de indruk dat het barbarendom gaat winnen. Dat komt
doordat er helemaal niets gemeenschappelijks is tussen de twee
wereldbeelden, het een dat respect heeft voor principes en het ander dat
ze aan zijn laars lapt. Die indruk is echter slechts tijdelijk.
Plotseling staat nu het Albanese volk, vergeten door het continent, in
het middelpunt van de aandacht van de wereld waarvan het zoveel had
gedroomd. Geheel tegen zijn zin bevindt het Albanese volk zich in een
ongekend heftige storm. Is er een wreder lot dan aandacht te krijgen en
daarvoor te moeten betalen met een tragedie van zo'n omvang? Dit martelaarsvolk doet nu alle moeite om
waardig en gelaten de last van deze tragedie op zijn gepijnigde
schouders te dragen. Het mag door de wereld niet worden vergeten.
Ismail Kadare is Albanees schrijver.