UÇK-vrijwilliger: trekker overhalen kan iedereen
'Zelfs hier achtervolgt ons die klote-oorlog'
De gevolgen van de oorlog in en om Kosovo zijn op onverwachte plaatsen
zichtbaar. Op Schiphol bijvoorbeeld.
Door onze redacteur CEES BANNING
SCHIPHOL, SKOPJE, 16 APRIL. Bij het inchecken voor vlucht IN 452 van
Schiphol naar Skopje ontstaat een opstootje. Ongeveer twintig
Macedoniërs weigeren in eerste instantie om een extra heffing van
zestig gulden te betalen. Volgens een medewerker van Macedonian Airlines
is deze ,,oorlogsbelasting'' nodig omdat het vliegtuig een omweg moet
maken om zo het oorlogsgebied van de Balkan te mijden. ,,Eerst stroomt
Macedonië vol met gevluchte Albanezen uit Kosovo en staat ons land
daardoor aan de rand van een burgeroorlog'', schreeuwt een
Macedoniër. ,,En nu worden we zelfs in Amsterdam achtervolgd door
die klote-oorlog.'' Hij laat er geen twijfel over bestaan dat zijn
sympathie ligt bij de Serviërs, waarbij hij wordt gesteund door de
mannen die hem omringen. Na een woordenwisseling die ruim een uur duurt,
wordt uiteindelijk de oorlogsheffing betaald.
Een jongeman van begin dertig in een groene parka
volgt het schouwspel gelaten. Hij boekte voor deze vlucht om na aankomst
in de Macedonische hoofdstad Skopje direct door te reizen naar de
Albanese plaats Kukës. Daar wil hij zich melden bij het Kosovo
Bevrijdingsleger UÇK. ,,Tien jaar geleden woonde ik in Mitrovica,
maar mijn vader zag geen toekomst voor ons in Kosovo
en toen zijn we naar Nederland gegaan'', vertelt hij in vloeiend
Nederlands. Trots laat hij zijn Nederlandse paspoort zien. ,,Maar Kosovo
blijft mijn vaderland. Ik kan als Albanees niet passief toezien dat het
wordt vernietigd door de Serviërs.'' Hij wil niet met zijn naam in
de krant. ,,Ik mag als Nederlander niet in dienst treden van een ander
leger, maar ik zou het ook vervelend vinden als bekenden via de krant te
weten zouden komen dat ik mij aansluit bij het UÇK. Mijn vriendin
vertelt het hun wel.''
Na lang wikken en wegen besloot hij vorige week om zich aan te sluiten bij het UÇK. Hij legde contact met kennissen in
Albanië, zegde zijn baan op en kocht ticket richting het
oorlogsgebied. Hij heeft geen enkele militaire ervaring, maar dat hoeft
volgens hem geen probleem te zijn. ,,Een trekker overhalen kan iedereen
en ik heb een technische opleiding gevolgd.'' Tot vorige week werkte hij
in de horeca.
Het ontbreekt het Kosovo Bevrijdingsleger UÇK aan alles, en met
name wapens. In zijn grote zwarte Samsonite koffer heeft de militair in
spe veel warme kleren en een satelliettelefoon. Het UÇK maakt
volgens hem gebruik van deze manier van communiceren om aan de NAVO-
locaties van militaire strategisch doelen door te bellen. Wanneer de
coördinaten in Kosovo zijn doorgegeven kunnen de NAVO-vliegtuigen
,,het karwei afmaken''. ,,Want zonder steun van de NAVO krijgen we ons
land nooit meer terug.''
Met een glimlach verdwijnt hij in een taxi, wanneer hij de paspoort- en
bagagecontrole is gepasseerd op het vliegveld van Skopje. Bij de
bagageband zijn zijn reisgenoten nog in een fel dispuut verwikkeld met
een steward van Macedonian Airlines. Zestig gulden extra, een omweg en
toch duurde de vlucht niet langer dan normaal. Rara hoe kan dat?