Vliegers van Amendola moeten nu weer stil
zijn
Vierhonderd van de vijfhonderd
militairen van de Belgische en Nederlandse luchtmacht keren na acties
boven Kosovo en Servië uit Zuid-Italië terug.
Door onze redacteur WILLEBRORD NIEUWENHUIS
AMENDOLA, 13 JULI. Over de schietstoel van de F-16 is een wit lakentje
gespannen. De vlieger mag het niet te heet krijgen als hij weer in actie
zou moeten komen. Over de Italiaanse AMX-jachtvliegtuigen hangen
dekzijltjes en de flight line waar de toestellen staan opgesteld,
ligt er verlaten bij.
Geen technici meer van de flight crew die hun herenrijwielen
parkeren naast de F-16's, om op het laatste moment de veiligheidspinnen
bij de bommen weg te halen. Geen schouderklopjes voor de vliegers vlak
voor het uitvoeren van vaak lastige opdrachten. Er wordt alleen nog
afgewacht in een tot kantoor omgebouwde, gekoelde container langs de
rand van het veld.
Nederlanders en Belgen moeten nog vier uur per etmaal paraaat zijn.
Mocht in Kosovo het militaire geweld terugkeren, dan moeten zij binnen
zestig minuten vier F-16's in de lucht hebben voor afschrikking. Maar
hun commandanten geven toe dat dit onwaarschijnlijk is.
Om toch enigszins paraat te blijven, worden er soms ongewapende
oefenrondjes boven Bosnië of boven de Adriatische Zee gevlogen. De
onderhoudsbeurten gaan gewoon door en verschillende pakketten bommen en
raketten worden onder de toestellen gehangen die op afroep beschikbaar
zijn. De samenwerking met de Belgen zal in de komende weken nog op alle
niveau's worden geperfectioneerd. Bij het onderhoud, de voorbereiding
van missies en in de keuken is dat al ruim gelukt.
Binnen in de gekoelde eettent verzamelen zich de militairen die straks
terugkeren naar Kleine Brogel in België en vliegbasis Twenthe. Zij
vinden het jammer dat zij geen oorlogslintje krijgen, omdat de actie
maar 78 dagen heeft geduurd in plaats van de voor een onderscheiding
noodzakelijke honderd. In het algemeen zijn ze tevreden over het werk in
Amendola waar vandaan 2.042 vluchten zijn uitgevoerd - twaalf procent
van het NAVO-totaal - waarbij achthonderd bommen zijn afgeworpen en
raketten afgevuurd.
Hoewel slechts dertien procent van het Servische militaire potentieel
zou zijn vernietigd, bleek president Milosevic na 78 dagen NAVO-
luchtcampagne bereid te zijn om de handdoek in de ring te gooien. "Om
het breken van zijn wil ging het en dat is ons gelukt", zegt een
tevreden Belgische commandant De Winne, die zelf nu een opleiding tot
astronaut gaat volgen.
Personeel van vliegbasis Volkel neemt de Nederlandse taak in Amendola
over. Basiscommandant kolonel-vlieger Jouke Eikelboom, die voor de
commandowisseling in anderhalf uur tijd met een F-16 uit Volkel is
overgevlogen, geeft toe dat het een lastige opdracht is. Na zo'n intense
operatie als boven Kosovo en Servië is het moeilijk een nieuw ritme
te vinden. Er wordt nauwelijks meer gevlogen. De Italianen willen met
het oog op de toeristen zo min mogelijk lawaai maken. "Het is een heel
kwarwei om de mannen en vrouwen 'scherp' te houden. In wezen doen ze
hetzelfde werk als in Volkel, alleen laden ze daar geen bommen en
raketten. Als er te weinig werk zou zijn, moet je de durf hebben om ze
naar het hotel te sturen. Niets is zo erg voor het moreel als maar wat
rond te lummelen", aldus Eikelboom.
Kolonel Eikelboom is van mening dat de NAVO-missie die nu is afgelopen
veel korter had kunnen duren.
"Je schiet er niets mee op om, zoals in die eerste weken, uit te kijken
naar een tankje of een vrachtauto en die dan te vernietigen. We hadden
met een veel grotere luchtvloot meteen de burger moeten treffen. De
koelkast uit. Geen benzine of diesel voor hun auto. Dat voelen de
mensen, en dus Milosevic. We hebben ze daar in Belgrado veel te lang
laten dansen in de straat. Zo'n popconcert voor het moreel: dat moet je
stoppen. Je moet meteen zorgen dat dat niet mogelijk is, laten voelen
dat Servië een formidabele afdwinger van vrede boven zijn dak
kreeg. Uiteindelijk is het gelukt, maar onze vliegers hebben af en toe
voor hele hete vuren gestaan. Servische raketten vonden hun weg, neem
dat van mij aan. In het begin werd er door de NAVO te lang geaarzeld,
maar je leert ervan."
Gele Rijders blijven langer in Orahovac
PRISTINA, 13 JULI. De problemen over de vervanging van de Nederlandse
Gele Rijders in Orahovac (Kosovo) door Russische militairen zijn nog
niet opgelost. Volgens de Britse KFOR-commandant generaal Michael
Jackson kan het nog wel een maand duren voordat de knoop wordt
doorgehakt. Tot die tijd blijven de Gele Rijders ter plaatse. Dit zei
Jackson vandaag na afloop van een onderhoud dat hij in de Kosovaarse
hoofdstad Pristina had met minister Van Aartsen van Buitenlandse Zaken.