Akkoord is hooguit beperkte capitulatie Milosevic
Het door Belgrado geaccepteerde
vredesplan is nog niet veel meer dan een raamwerk. Cruciale vragen
blijven onbeantwoord en pijnlijke onderhandelingen zijn nog nodig.
Door onze redacteuren PETER MICHIELSEN en ROBERT VAN DE
ROER
ROTTERDAM, 4 JUNI. Slobodan Milosevic heeft de wereld opnieuw
overdonderd. Eind maart versnelde hij na aanvang van de NAVO-
bombardementen totaal onverwacht de etnische zuiveringen van de Kosovo-
Albanezen, waarop niemand antwoord had. Nu overrompelt hij iedereen met
zijn vermeende capitulatie, die niemand verwacht had na zijn
dagvaarding door het Haagse oorlogstribunaal een week geleden. De Finse
EU-gezant Ahtisaari was gisteren " verbaasd" dat Milosevic meteen bij
zijn eerste bezoek een vredesplan aanvaardde. Zijn onberekenbaarheid en
instemming met het plan laten de antwoorden op hamvragen voorlopig
open: betekent dit werkelijk vrede? Is dit zijn definitieve capitulatie
in deze crisis? En ligt in het verlengde hiervan het einde van zijn
bewind?
Getekende overeenkomsten heeft deze leider al vaker geschonden, dus
waarom niet een ongetekend akkoord? De NAVO bombardeert voorlopig door
totdat de Joegoslavische troepen zich "verifieerbaar" terugtrekken. De
Amerikanen en de Britten reageren voorzichtig op het akkoord, maar
andere Westerse landen zoals Frankrijk en Duitsland verwelkomen het
enthousiast. Scepsis is geboden omdat het Westen zich al vaker verkeken
heeft op Milosevic, zoals vorig jaar bij diens oktoberakkoord met de
toch allesbehalve naïeve Amerikaanse sterdiplomaat Holbrooke. Naar
later bleek, plande Milosevic toen in diezelfde periode zijn huidige
(zuiverings)operatie 'Hoefijzer'. Milosevic heeft voorts cruciale
onderdelen van het Dayton-akkoord voor Bosnië (1995) nooit
uitgevoerd, zoals medewerking met het oorlogstribunaal.
Het vredesplan van de NAVO en Rusland zegt niets over medewerking met
het tribunaal, in tegenstelling tot het eerdere Rambouillet-document
van maart, en dat roept de vraag op of Milosevic in functie mag
blijven. Is een Westerse wederopbouw van Kosovo en Joegoslavië
mogelijk met vele tientallen miljarden dollars terwijl hij aan de macht
blijft? En biedt zijn aanblijven de vluchtelingen vertrouwen voor hun
terugkeer? Zelfs de grootste optimisten die nu verkondigen dat het
Westen Milosevic op de knieën heeft gekregen door militaire macht
en diplomatieke druk, moeten toegeven dat hij eerder klaar was met zijn
zuiveringen van meer dan een miljoen Kosovo-Albanezen dan het Westen
met zijn luchtoorlog tegen Milosevic. Omdat hij die helse wedloop
gewonnen heeft, is het akkoord van gisteren ook een schijncapitulatie:
Milosevic boog niet, Milosevic was al klaar (met zijn operatie
Hoefijzer).Op papier betekent zijn instemming met het vredesplan op
korte termijn het einde van de oorlog. Dat is op zichzelf een grote
stap vooruit, na het akkoord een dag ervoor tussen het Westen en
Rusland, dat Milosevic grotendeels beroofde van zijn Moskouse steun en
zijn onderhandelingspositie tegenover het Westen verzwakte. Maar voor
de lange baan ontbreken tal van zekerheden. Daarvoor is het vredesplan
nog tezeer een raamwerk, laat het vele cruciale vragen onbeantwoord en
zullen nog pijnlijke onderhandelingen nodig zijn.
De terugtrekking van Joegoslavische legereenheden en de Servische
politie zal weliswaar leiden tot een afname van geweld en onderdrukking
in Kosovo, maar die zullen niet verdwijnen. Het vertrek van de
paramilitairen die duidelijk hebben bijgedragen tot de campagne van
etnische zuivering, valt niet te controleren. Veel Servische burgers
die blijkens de uitlatingen van vluchtelingen hebben deelgenomen aan de
terreur jegens hun Albanese buren, mogen blijven. Een klein aantal
Joegoslavische militairen mag op grensposten blijven, maar dit zal de
ongehinderde terugkeer van vluchtelingen niet ten goede komen. Veel
vluchtelingen hebben geen papieren meer en kunnen niet bewijzen uit
Kosovo afkomstig te zijn, temeer omdat in Kosovo kadasters bewust zijn
vernietigd. Nu al is duidelijk hoe Belgrado de terugkeer van
vluchtelingen gaat saboteren. Sinds enkele dagen krijgen alle nog
aanwezige inwoners van grote steden in Kosovo nieuwe
identiteitsbewijzen, met de mededeling dat alleen diegenen die over
zo'n document beschikken, in Kosovo mogen wonen. In Albanië en
Macedonië verblijven honderdduizenden Kosovaren die geen enkel
document meer hebben en wier bureaucratische bestaan in Kosovo
zorgvuldig is uitgewist.
Het Kosovo Bevrijdingsleger UÇK van zijn kant valt niet effectief
te ontwapenen: UÇK-strijders verstoppen hun wapens. Het gevaar
is groot dat het in Kosovo tot wraakacties en afrekeningen tussen
Albanezen en Serviërs komt. Bovendien zal het UÇK de droom
van de onafhankelijkheid niet opgeven. Het zal zich willen blijven
manifesteren om niet te worden gemarginaliseerd. Het Westen en Rusland
zijn het nog niet eens over de leiding van een vredesmacht onder
één NAVO-commando. Zal Rusland uiteindelijk het SFOR-
model uit Bosnië accepteren, waar Russen onder NAVO-controle
werken? Het is niet te voorspellen hoe deze controverse kan opspelen
bij de opstelling van een resolutie in de VN-Veiligheidsraad, met
daarbij ook China nog als potentiële stoorzender.
De NAVO geeft hoog op van het SFOR-model in Bosnië, maar het is de
vraag of juist de Russische deelname aan de vredesmacht niet een zwak
punt is in het vredesplan. De ervaring van Bosnië leert dat een
Russische contingent zich, zelfs als het onder NAVO-commando valt, zijn
eigen gang gaat en de Serviërs hardnekkig de hand boven het hoofd
houdt. Een vluchteling die nu veilig bij familie in Macedonië zit
zal de nodige aarzelingen voelen over terugkeer naar huis, zeker als
dat huis staat in een door Russen gecontroleerde omgeving, in een dorp
waar Servische buren aan zijn verdrijving hebben meegewerkt, in een
Kosovo dat deel blijft uitmaken van Servië. Elke Kosovaar zal
altijd bang moeten zijn dat op een kwade dag de internationale
vredesmacht vertrekt. Als, zoals voor de hand ligt, veel Kosovaren in
de buurlanden blijven, zal dat vooral in Macedonië een groot
gevaar voor verdere destabilisatie opleveren.
Waar de vluchtelingen die wel terugkeren, gehuisvest worden, is evenmin
duidelijk: in hun geblakerde en verwoeste woningen of in nieuwe
tentenkampen? De duur van de wederbouw van Kosovo en Joegoslavië
wordt door sceptici geschat op zo'n 25 jaar. Hoe het voorlopige bestuur
van Kosovo onder VN-vlag eruit gaat zien, weet eveneens niemand.
Datzelfde geldt voor de rolverdeling tussen NAVO en VN, die nu een
grote rol gaan spelen in Kosovo. Het bestuur moet voorzien in autonomie
voor de Kosovaren. De autonomie van Kosovo zal kunnen functioneren
zolang de internationale gemeenschap fysiek in Kosovo blijft. Vertrekt
ze, en dat zal ooit gebeuren, dan staat niets de eliminering van de
autonomie door Belgrado in de weg. In 1989 heeft Milosevic weinig
moeite hoeven doen om de grondwettelijk gegarandeerde autonomie van
Kosovo af te schaffen, hoewel hij toen nog rekening moest houden met
verzet van de kant van de andere deelrepublieken van het toenmalige
Joegoslavië. Onafhankelijkheid van Kosovo, de enige mogelijke
garantie tegen zo'n scenario, wordt door de internationale gemeenschap
niet gewenst.
Een onvoorziene factor die het vredesproces kan dwarsbomen, is de vondst
van eventuele massagraven. Als straks de werkelijke omvang van de
Servische zuiveringen en genocide-praktijken duidelijk wordt en groter
blijkt dan verwacht, zal dat de flexibiliteit van de Kosovo-Albanezen
in onderhandelingen niet bevorderen.
Dit akkoord geeft op dit moment noch het Westen, noch Rusland, noch
Joegoslavië een echte overwinning of nederlaag. De NAVO die slechts
gedeeltelijk wilde investeren in deze oorlog via een luchtcampagne, en
niet met grondtroepen, krijgt Milosevic, naar het zich nu laat aanzien,
niet helemaal op de knieën. Als hij aanblijft, is het akkoord van
gisteren slechts een beperkte capitulatie.