Veel is geheim in NAVO's vliegende 'wasserette'
Een AWACS-vliegtuig is de 'spin in het web' van de NAVO in het
luchtoffensief tegen Joegoslavië. Aan boord een staalkaart van de
deelnemende landen.
Door onze redacteur GUIDO DE VRIES
A/B MAGIC 78, 1 APRIL. Kort voor zevenen, vanochtend. Met veel lawaai
landt de 'Magic 78' op de NAVO-vliegbasis bij het Duitse Geilenkirchen,
niet ver van Sittard. De bemanning en dertien NAVO-militairen, onder wie
een vrouw, stappen doodvermoeid uit. De lange nacht in het oorlogsgebied
bij Servië zit er eindelijk op.
Een half etmaal eerder is de Magic 78, een viermotorige vliegende AWACS-
radarpost, opgestegen richting Adriatische Zee. Waar de Boeing E-3A (de
officiële naam) precies zal rondcirkelen - 'hangen' zeggen de
piloten - is onbekend en blijft ook na de trip geheim. Maar het
toestel, met zijn enorme paddestoelachtige radar op de romp, moet
continue in de lucht blijven. Vandaar dat het vliegend van brandstof
moet worden voorzien.
Een uur na vertrek meldt zich daarvoor een tanker bij
de Magic 78. De Amerikaamse piloot Mike (achternamen mogen van de NAVO
niet in de krant) van de AWACS gaat onder de tanker vliegen. Kijkend
door een achterraam mikt de boom-operator van de tanker de
vijftien meter lange boom (slang) in de tank van de Magic 78,
boven de cockpit. Het gat tussen beide vliegtuigen mag niet groter
worden en vooral niet kleiner. De 'omhelzing' duurt nog geen vijf minuten waarna Mike, 10.000 liter kerosine rijker, met een armzwaai
afscheid neemt van de boom-operator.
De Magic 78 heeft geen ramen. Achter in het vliegtuig, naast het druk
bezochte keukentje, hangen aan de wand zes stapelbedden die deze reis
onbeslapen blijven. Het middengedeelte van het toestel heeft iets weg
van een wasserette. Er staat een rij licht brommende grijze kasten,
waarvan de dikke kabels in het plafond verdwijnen. Voorin staan computers en beeldschermen, waarachter het personeel vele
uren lang zit te turen.
De Duitse radartechnicus Timo houdt, geïsoleerd van zijn twaalf
collega's, drie schermen in het oog. Een kort moment, de NAVO heeft veel
geheimen, mag hij de bezoekers laten zien wat bij hem
de revue passeert. Op één scherm toont de radar, die het
luchtruim in een straal van vierhonderd kilometer controleert, naar zijn
zeggen ,,honderden vliegtuigen, in Italië, Bosnië, Servië
en zelfs een deel van Hongarije''. Timo: ,,Maar er zijn ook stippen bij
die een snelweg of een hoogspanningsmast aanduiden.''
Voor een outsider zijn de beelden op de andere monitoren onbegrijpelijk.
In de Magic 78 zitten behalve Timo beeldschermoperators en -technici,
een radiotechnicus en vier zogenoemde gevechtsleiders of
weaponcontrollers. Kapitein Johan uit België behoort tot de
laatsten. Hij onderhoudt in het bijzonder contact met de piloten.
Vandaag zijn dat de vliegers van de tankers - van de drie vliegende
AWACS-radarposten hangt de Magic 78 dit keer het verste van het front -
een paar dagen geleden begeleidde hij de bommenwerpers. ,,Het komt er op
neer dat ik ze via de telefoon de weg wijs. Mijn eerste opgave is te
zorgen dat ze elkaar niet uit de lucht vliegen'', legt Johan uit.
,,Daarnaast begeleid ik hen, met de radargegevens in mijn hand, naar
de area waar ze hun taak hebben.''
Johan zegt dat hij ,,fier'' is dit werk te mogen doen.
,,Ik ben geen oorlogsgeile kerel, maar ik ben blij dat ik jaren van
oefening eindelijk in praktijk kan brengen. Wij zijn de spin in het web
van de NAVO-aanvallen op Servië.'' De Nederlandse majoor G.
Wagtelenberg is dit keer als gast aanwezig, maar is in deze oorlog als
ervaren gevechtsleider regelmatig de hoogst-verantwoordelijke officier
in de Magic 78. Hij beaamt dat de NAVO de AWACS-radarposten goed
beschermt. Dat gebeurt vanaf het land, het water en in de lucht.
,,Milosevic zou grote slagkracht nodig hebben om het kordon te
doorbreken'', zegt Wagtelenberg. Dat weten ook de militairen aan boord
van de Magic 78; de sfeer aan boord is ook eerder gemoedelijk dan
angstig.
De Turk Oezan zegt ,,alle vertrouwen te hebben in onze bewakers'', de
Belg Johan roept iets soortgelijks. De Duitser Timo lijkt iets minder
gerust. ,,Maar als de Serviërs ons zouden naderen, kunnen we nog
altijd vluchten. Vergeet niet dat we op een hoogte van tien kilometer
vliegen.'' Timo ziet er moe uit. Geen wonder, hij is al twee dagen op
rij met de Magic 78 op pad en moet de komende nacht wéér
aan de bak.