Politie nam El Al-vrachtbrieven niet in beslag
(13 februari 1999)
De luchtvaartpolitie op Schiphol heeft op
de avond van de Bijlmerramp verzuimd de vrachtbrieven (de zogenoemde
`master airwaybills') van de verongelukte El Al-vlucht in beslag te
nemen. Deze papieren, die een gedetailleerd beeld geven van de lading,
zijn pas na 4 oktober op het vrachtkantoor van El Al opgehaald.
Personeel El Al snel ter plekke
(13 februari 1999)
Drie medewerkers van El Al bezochten kort
na de ramp met het vrachtvliegtuig van de Israelische
luchtvaartmaatschappij de plek van het ongeluk in de Bijlmer. Dit blijkt
uit schriftelijke informatie, die El Al op 10 januari van dit jaar op
verzoek van de parlementaire enquêtecommissie Bijlmerramp naar Den Haag
heeft gestuurd.
Ontknoping lijkt nabij over vrachtbrieven van Boeing
(13 februari 1999)
De luchthavenpolitie heeft op de avond van
de ramp verzuimd de vrachtbrieven van de El Al Boeing op te halen.
Volgende week gaat de Bijlmerenquête over `de lading'.
Enquêtecommissie Bijlmer uit het lood geslagen
(13 februari 1999)
De Bijlmercommissie lijkt met zichzelf te
worstelen. Een tussenbalans na bijna drie weken verhoren in het gebouw
van de Eerste Kamer.
Bijlmerramp wellicht niet oorzaak van klachten
(13 februari 1999)
Het staat niet vast dat gezondheidsklachten van
medewerkers van stortplaats Nauerna in Zaandam verband houden met de
Bijlmerramp. Dat schrijft de Arbo Unie in een reactie op het verhoor,
afgelopen donderdag, van directeur A. Krom van Nauerna.
Nordholt blijft koeltjes bij zijn verhoor
(13 februari 1999)
Gisteren verscheen oud-hoofdcommissaris van
politie E. Nordholt voor de parlementaire enquête-commissie.
Premier Kok: positie El Al toch bijzonder
(13 februari 1999)
De luchtvaartmaatschappij El Al heeft op
Schiphol wel degelijk een bijzondere positie, maar dat betreft
veiligheidsmaatregelen om vliegtuigen en bemanning te beschermen tegen
terreuraanslagen. Voor zover premier Kok weet, wordt de lading bij El Al
op dezelfde manier geinspecteerd als bij andere maatschappijen.
Media moeten schandaalkoers bij Bijlmerenquête mijden
(13 februari 1999)
De mediaberichtgeving over de Bijlmerenquête richt
zich voornamelijk op de publieke verontwaardiging en niet op het
doorgronden van de feitelijke gevolgen van de ramp voor de
volksgezondheid, meent Peter Vasterman. De vraag hoe gevaarlijk de
lading precies was, krijgt in de pers veel minder aandacht dan de
schuldvraag.
Gezondheidsklachten Bijlmerramp zijn ongeneeslijk
(13 februari 1999)
Een lading kan enorme emoties oproepen. Zo
is er ooit de `Cargo Cultus' geweest op eilanden in Melanesie, waar de
bewoners verwachtten dat er eens een boot zou komen met een lading
waardoor alle problemen en ellende van het dagelijks leven voorgoed
zouden zijn opgelost.