|
EEN BASEBALL VAN LEVENSBELANG
EEN HEEL ERG DIKKE ROMAN
Zie ook:
Communicatie is ons lot
We hebben een machine gemaakt die door niemand beheerst wordt
De laatste dissidenten verdwijnen
We wordenniet dommer maar slimmer
|
Informatie
Wat DeLillo tot een bijzondere, soms adembenemende schrijver maakt, is
dat hij zich volledig openstelt voor de buitenwereld, zonder dat hij
zich erdoor laat opslokken. Zijn boeken schurken dicht langs een
bestaande werkelijkheid, bevatten talloze herkenbare nieuwsfeiten en
publieke personen, maar het zijn geen journalistieke commentaren op het
huidige tijdsgewricht. Het blijven romans die de hoogstpersoonlijke
thema's van hun auteur uitdrukken. Dat is vooral te danken aan zijn
stijl, scherp, ritmisch, complex, die een eigen werkelijkheid oproept.
Voelt de schrijver zich nooit bedreigd door die vloed van informatie
waarmee hij zijn werk vol laat stromen?
DeLillo haalt zijn schouders op. ,,Underworld zit tjokvol documenten.
Daarmee bedoel ik films, foto's, radioprogramma's, televisieprogramma's.
Ons dagelijks leven is er vol van, dus waarom zou je dat allemaal niet
in een roman verwerken? In Underworld was het zelfs noodzakelijk. Het
boek gaat over de manier waarop mensen via al die documenten het leven
ervaren. De media hebben vanaf het begin een rol gespeeld in mijn werk.
Mijn eerste boek, Americana, gaat over man die bij de televisie werkt.
Great Jones Street heeft een rockzanger als hoofdpersoon. Als je teveel
van de bestaande wereld in je boek toelaat, kun je als schrijver je
greep verliezen op het onzichtbare innerlijke leven van je personages.
Maar dat gevaar wordt weerspiegeld in onze hedendaagse cultuur, denk ik.
Allemaal worden we overspoeld door de vloedgolf van de media. We zijn
tegenwoordig allemaal publieke personen geworden. De stortvloed van
beelden die van buitenaf over ons komt, vormt ons. Men zegt wel dat in
zo'n cultuur de invloed van de literatuur steeds kleiner wordt, maar ik
maak in mijn werk juist gebruik van de contrasten tussen een innerlijk
en een publiek leven. Aan de andere kant, Underworld speelt zich voor
het grootste deel af in het recente verleden. Dat maakt het
gemakkelijker om als schrijver niet te verdrinken in de vormeloze
actualiteit.
|
NRC Webpagina's
29 mei 1998
|
Bovenkant pagina |