U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

 EEN BASEBALL VAN LEVENSBELANG
Gesprek met de Amerikaanse schrijver Don DeLillo

 EEN HEEL ERG DIKKE ROMAN
 SPANNING
 INFORMATIE
 GESCHIEDENIS
 WILLEKEUR
 WAARNEMINGSVERMOGEN
 LINKS




Zie ook:

Communicatie is ons lot
Gesprek met socioloog Dominique Wolton

We hebben een machine gemaakt die door niemand beheerst wordt
Manuel Castells over de netwerkeconomie

De laatste dissidenten verdwijnen
Het engagement van Douglas Coupland

We wordenniet dommer maar slimmer
Cyberdelicus Douglas Rushkoff

Informatie

"My own personal preference is for fiction that is steeped in history, that takes account of ways in which our perceptions are being changed by events around us. Global events that may alter how we live in the smallest ways."

Wat DeLillo tot een bijzondere, soms adembenemende schrijver maakt, is dat hij zich volledig openstelt voor de buitenwereld, zonder dat hij zich erdoor laat opslokken. Zijn boeken schurken dicht langs een bestaande werkelijkheid, bevatten talloze herkenbare nieuwsfeiten en publieke personen, maar het zijn geen journalistieke commentaren op het huidige tijdsgewricht. Het blijven romans die de hoogstpersoonlijke thema's van hun auteur uitdrukken. Dat is vooral te danken aan zijn stijl, scherp, ritmisch, complex, die een eigen werkelijkheid oproept. Voelt de schrijver zich nooit bedreigd door die vloed van informatie waarmee hij zijn werk vol laat stromen?

DeLillo haalt zijn schouders op. ,,Underworld zit tjokvol documenten. Daarmee bedoel ik films, foto's, radioprogramma's, televisieprogramma's. Ons dagelijks leven is er vol van, dus waarom zou je dat allemaal niet in een roman verwerken? In Underworld was het zelfs noodzakelijk. Het boek gaat over de manier waarop mensen via al die documenten het leven ervaren. De media hebben vanaf het begin een rol gespeeld in mijn werk. Mijn eerste boek, Americana, gaat over man die bij de televisie werkt. Great Jones Street heeft een rockzanger als hoofdpersoon. Als je teveel van de bestaande wereld in je boek toelaat, kun je als schrijver je greep verliezen op het onzichtbare innerlijke leven van je personages. Maar dat gevaar wordt weerspiegeld in onze hedendaagse cultuur, denk ik. Allemaal worden we overspoeld door de vloedgolf van de media. We zijn tegenwoordig allemaal publieke personen geworden. De stortvloed van beelden die van buitenaf over ons komt, vormt ons. Men zegt wel dat in zo'n cultuur de invloed van de literatuur steeds kleiner wordt, maar ik maak in mijn werk juist gebruik van de contrasten tussen een innerlijk en een publiek leven. Aan de andere kant, Underworld speelt zich voor het grootste deel af in het recente verleden. Dat maakt het gemakkelijker om als schrijver niet te verdrinken in de vormeloze actualiteit.

>>> Geschiedenis

NRC Webpagina's
29 mei 1998

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) MEI 1998