Privacy
De Echelon-methode
ONDER HET CODEWOORD ,,Echelon'' luistert de Amerikaanse
inlichtingendienst NSA Europees elektronisch berichtenverkeer af, meldt
het Europese Parlement.
Dat het om enorme gegevensstromen gaat, is geen bezwaar: slimme computerprogramma's filteren het berichtenverkeer aan de
hand van trefwoorden. Zo kan het woord 'bom' nog lastig worden voor
bommoeders (bewust ongehuwde moeders), maar een kniesoor die zich daar
in de wereld van Echelon om bekreunt. Een voorafgaande verdenking lijkt
ook al niet nodig te zijn zoals in de ouderwetse rechtsstaat. We leven
nu in een informatiemaatschappij.
De Echelon-methode van de supermacht Amerika lijkt ver verwijderd van
ons Nederlandse bedje. Toch is het ook hier de vraag hoe lang het duurt
tot politie- en inlichtingendiensten (de twee categorieën
overlappen trouwens elkaar) computercontrolepunten inrichten op de
elektronische snelweg. Deze vormt zoals bekend voor de regering een
speerpunt voor de ontwikkeling van Nederland. Een nieuwe
Telecommunicatiewet moet helpen de snelweg te ontsluiten. Tegelijk
worden ongekende verplichtingen gelegd op de verzorgers van
telecomdiensten om hun netten aftapbaar te maken. Op eigen kosten.
Dit zijn slechts technische voorzieningen die niets zeggen over het
gebruik van tapbevoegdheden, luidt de officiële verklaring. En deze
bevoegdheden zijn zorgvuldig afgewogen in aparte wetten voor de
strafvordering en de inlichtingendiensten. Daar wordt dan niet bij
gezegd dat er pakweg een half dozijn voorstellen aanhangig zijn om die
wetten te veranderen, lees: uit te breiden. Niemand die zo langzamerhand
nog precies overziet wat er allemaal moet kunnen.
AL IN HET ouderwetse telefoontijdperk was de klacht dat de wettelijke
beperkingen door de zogeheten NN-tap tegen een onbekende verdachte zo
werden uitgehold dat geheel in strijd met de geest van de wet allerlei
visexpedities op touw konden worden gezet. Dat doen politie en justitie
alleen in bijzondere gevallen, heet het. Maar dit argument heeft een
beetje van zijn glans verloren na de IRT -enquête naar bijzondere
politiemethoden. Alleen bij uitzondering zouden speurders zendingen
drugs doorlaten. Het gevolg was dat ongeveer de halve jaaromzet aan
softdrugs onder politiebegeleiding op de illegale markt kwam.
De voorgestelde verplichting telecommunicatienetten aftapbaar te maken,
is niet louter technisch, maar verruimt substantieel de feitelijke
tapmogelijkheden voor de politie en dus de kans op ongelukken. Dat komt
doordat het onderscheid tussen carrier (de verzorger van een kale
verbinding) en provider (die toegang biedt tot het Internet en
bijvoorbeeld ook elektronische brievenbussen levert) wordt vervaagd.
Niet alleen de lijn, maar ook de toegang of de brievenbus moeten onder
de nieuwe wet aftapbaar zijn.
De providers hebben daar zelf toe bijgedragen. Zonder wettelijke
verplichting verstrekken zij nu al inlichtingen over hun klanten aan de
politie. Naam en adresgegevens, verkeersgegevens (wie mailt met
wie?) en desnoods een kijkje in de elektronische brievenbus. Dat maakt
het straks een stuk gemakkelijker voor het parlement akkoord te gaan met
een wettelijke medewerkingsplicht. Toch is er alle aanleiding voor een
denkpauze. Al was het alleen omdat deze plicht zich ook uitstrekt tot
iedere willekeurige pc-bezitter met een Internetvoorziening. VOOR DE
GOEDE orde worden meteen anonieme telefoonkaarten verboden. Justitie
laat geen twijfel bestaan over zijn bedoeling: het net moet ,,breed
aftapbaar'' zijn. De grote boeven zijn gewaarschuwd en wijken uit naar
ingenieuze - gemakkelijk verkrijgbare en vrijwel niet te kraken - vormen
van encryptie. Daardoor neemt de druk toe om andere afluistermethoden in
te zetten. Een 'bug' om het toetsenbord of de computermuis te
registreren is al helemaal in beeld. Ook wettelijk. De last van de
nieuwe aftapbaarheid van de telecommunicatie komt daarmee te liggen bij
de dienstenaanbieders en de gewone gebruiker. Dat de bedrijven voor de
kosten opdraaien, is volgens sommigen een blessing in disguise:
hun kostenbewustzijn vormt tenminste nog enige rem op een tapbeluste
overheid. Maar vreemd is het wel: het stadion betaalt ook niet de inzet
van de Mobiele Eenheid.
De regering zegt dat de kosten voor het aftapbaar maken van de moderne
datanetten voor haar te groot zijn. Is dat vanuit het oogpunt van een
kosten-batenanalyse niet juist een argument de beslissing geheel voor
rekening bij de overheid te laten? Gezien de uitwijkmogelijkheden voor
de grote vissen is het gevaar niet denkbeeldig dat de nieuwe
tapmogelijkheden uitdraaien op schepnettechnieken waarin vooral de
ondermaatse visjes blijven hangen. De Echelon-methode is minder ver weg
dan we denken.