Lekken
World Online verliezer in wedstrijd: e-mail 'op straat'
Op uitnodiging van Internetaanbieder World Online hebben duizenden
gebruikers de afgelopen dagen meegedaan aan een 'hackwedstrijd'. World
Online riep op om zijn computersystemen te kraken en loofde 15.000
gulden uit voor de eerste die daar in slaagde.
Door onze redacteur MARIE-JOSÉ KLAVER
ROTTERDAM, 19 JUNI. Bij de Internetaanbieder World Online in Vianen is
weer een aantal lekken in de beveiliging ontdekt. Computerkrakers hebben
elektronische postbussen van World Online geopend waarin zich ruim
tweeduizend e-mails van klanten aan de provider bevonden. De e-mails
zijn op Internet openbaar gemaakt. De berichten bevatten naast
persoonlijke gegevens als naam, adres en bankrekeningnummer ook vaak
klachten over de kwaliteit van World Online.
,,De laatste tijd wordt het steeds moeilijker voor mij om in te bellen.
Want de lijn is iedere keer bezet. Wordt daar wat aan gedaan? Want dit
is eigenlijk wel erg vervelend'', schreef een klant uit Groningen
onlangs aan de provider. Een andere klant: ,,Ik ben nu al vier maanden
bezig met het opzeggen van mijn abonnement. (...) Het lijkt wel dat
alleen die dingen die bij jullie geautomatiseerd zijn goed gaan, zoals
afschrijvingen.''
Een van de klanten van World Online wiens mail openbaar is gemaakt,
reageert boos als hij wordt gebeld met de vraag wat hij ervan vindt dat
zijn e-mail uitgelekt is. Hij voelde zich in zijn privacy aangetast en
wil per se niet dat er uit zijn e-mail wordt geciteerd. Ook World Online
heeft niet juist gehandeld, meent hij.
Volgens World Online gaat het om ,,een domme, maar menselijke fout'' van
een medewerker. Als de hackers zich melden, krijgen ze de beloning,
verklaart de Internetaanbieder.
De branchevereniging van Nederlandse Internetproviders NLIP vindt de
hackwedstrijd van World Online ,,onaanvaardbaar''. F.
Eisner, de voorzitter van de NLIP, spreekt van een goedkope
publiciteitsstunt. ,,World Online toont grote minachting voor de privacy
van zijn gebruikers en klanten door hun gegevens 'te grabbel' te
geven'', aldus Eisner. Volgens de NLIP bezorgt World Online de
Internetbranche een slechte naam door de hackwedstrijd. De NLIP zegt
verder dat het maatschappelijk onaanvaardbaar is dat World Online
strafbare feiten uitlokt.
Een van de klanten van World Online, Audax Tros Multi Media (ATMM), overweegt aangifte van computervredebreuk te doen. ATMM
raamt de financiële schade die door de hackwedstrijd is veroorzaakt
op 50.000 tot 100.000 gulden. ,,Een paar van onze medewerkers zijn
dagenlang bezig geweest met het opruimen van troep van hackers op de
computersystemen'', aldus B. Smits van ATMM. De systeembeheerder van
ATMM betrapte enkele Internetgebruikers die meededen aan de
hackwedstrijd van World Online op de server (computer) van ATMM. Deze
server maakte deel uit van het netwerk van World
Online.
ATMM is een dochteronderneming van Audax en TROS. Audax en TROS zijn
mede-eigenaren van World Online. Het multimediabedrijf ontwerpt websites
en zogenoemde interactieve chatrooms voor bedrijven als Fortis,
KPMG, Syntegra en Stork.
Volgens Smits hebben hackers in groten getale geprobeerd op de computer
van ATMM in te breken. Velen slaagden er in om binnen te komen. ,,We
hebben oorlogjes gevoerd om mensen van ons systeem af te krijgen'',
aldus Smits. Hij verklaart dat er hackers zijn betrapt
die probeerden 'booby traps' te installeren op het computersysteem om er
later weer binnen te kunnen dringen. Smits vindt het ,,niet
professioneel'' van World Online dat het een hackwedstrijd heeft
uitgeschreven en noemt deze schadelijk voor de Internetbranche.
Ook verzekeringsmaatschappij Fortis, voor wie ATMM een vacature-website
ontwikkelt, keurt de hackwedstrijd van World Online af. ,,Het is geen
leuke happening'', aldus A. van Tuyl van Fortis. Het ontwerp van de
Fortis-website voor vacatures bevindt zich in het computernetwerk van
World Online. Volgens Van Tuyl hebben hackers de 'webserver', de
computer waar het ontwerp van de Fortis-site opstaat, gekraakt. Er is
niets beschadigd, aldus de woordvoerder.
Woordvoerder R. van der Linden van World Online zegt dat de provider
niet verantwoordelijk is voor beveiliging van websites en servers van
klanten die via World Online op Internet zijn aangesloten. ,,Wij
verhuren kamers op Internet, die de klant zelf moet beveiligen.''
Volgens Van der Linden is World Online niet verantwoordelijk voor de
kraak van het systeem van ATMM. ,,De machine van ATTM viel buiten de
voorwaarden van de hackwedstrijd.''
Een groep krakers die zich 'Team Delta' noemt, is teleurgesteld dat zij
de hackwedstrijd niet hebben gewonnen. Volgens de Team Delta-hackers
waren zij eerder binnen dan de computerkrakers die de postbussen van
World Online leegden. Volgens Team Delta in een bericht op de eigen
website heeft World Online vals gespeeld. ,,Team Delta begon met het
hacken van de interne helpdesk, toen we daar binnen waren, trokken ze er
echter resoluut de stekker uit. In de voorwaarden staat dat de hack
reproduceerbaar moet zijn. Hoe kan dat als de desbetreffende machines
'weg' zijn?''
Team Delta verdenkt World Online ervan de wedstrijd niet helemaal
eerlijk te spelen, door het onmogelijk te maken om aan de regels te
voldoen. Robert (17) van het team maakte overigens het einde van de
wedstrijd niet mee: hij moest vroeg naar bed wegens een proefwerk de
volgende dag.
De Internetcomputer van NRC Handelsblad is gisteravond bestookt door
duizenden e-mails. Als gevolg van deze 'mailbom' liep de harde schijf
vol van de computer waar de elektronische post van de krant op
binnenkomt. De redactie van deze krant en andere onderdelen van
uitgeefster PCM waren daardoor tijdelijk niet per e-mail bereikbaar. Wie
de mailbom heeft verstuurd, is onbekend. De e-mails hadden als
gefingeerde afzenders 'Algemeen Dagblad' en 'De Telegraaf'. Ze werden
verstuurd via computers over de hele wereld; onder andere in Nederland, Singapore en de Verenigde Staten. Een van de
computers die werd gebruikt, is die van Internetaanbieder FreeAccess in
Groningen. FreeAccess was niet voor commentaar bereikbaar. Op het
Internet was het tot voor kort de gewoonte dat gebruikers en providers
van elkaars mailcomputers gebruik konden maken. Door de toename van
misbruik van mailservers voor 'spam' (ongewenste reclameberichten) en
mailbommen hebben de meeste Internetproviders hun mailservers
tegenwoordig gesloten voor derden.