U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Computerbeveiliging
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

Nieuws

Lekken

Privacy

Hackers

Pentagon

Tips

Boeken

Films

Links

 

Home Net van ABN Amro is niet veilig

Door onze financiële redactie
ROTTERDAM, 4 SEPT. Computerhackers hebben het telebankprogramma Home Net van ABN Amro gekraakt. Zij zijn erin geslaagd betalingen die niet voor hen bestemd waren op hun eigen rekening terecht te laten komen. Dat was gisteren te zien tijdens een televisieprogramma over hackers.

Zowel presentator Jeroen Pauw, die als klant van het telebankprogramma de overboeking maakte, als ABN Amro merkte niets van de kraak, waarbij duizenden guldens op een verkeerde rekening belandden. Omdat het gegevensbestand van Home Net niet is beveiligd, kunnen hackers ongestoord gegevens veranderen, zoals bedragen en rekeningnummers.

Bij de Rabobank en ING slaagden hackers er niet in de programma's van het telebankieren te kraken. De telebankprogramma's van deze banken bleken wel te zijn beveiligd. Volgens de makers van het televisieprogramma wordt de software die ABN Amro heeft wereldwijd ook door 800 andere banken gebruikt. In de documentaire erkent G. Ensing van ABN Amro dat telebankieren met Home Net riskant is voor gebruikers die ook internet gebruiken op dezelfde pc. Daardoor staat er software op de personal computer die - bijvoorbeeld via e-mail - te manipuleren is. Ensing verwacht verwacht dat het probleem op zijn vroegst over enkele weken uit de wereld is, wanneer klanten een verbeterde versie van het programma krijgen toegestuurd. Hij verwacht pas een echte oplossing wanneer Home Net volledig via internet draait, waardoor de benodigde software alleen op computers binnen de bank staat.

De Consumentenbond windt zich op over de reactie van ABN Amro. "Het is te belachelijk voor woorden dat het probleem pas over enkele weken de wereld uit is. ABN Amro zou het telebankieren stil moeten leggen totdat haar veiligheidsniveau gelijk is met dat van andere banken", aldus E. van Kouwen van de Consumentenbond. "Wij nemen tevens aan dat de ABN Amro zich volledig aansprakelijk stelt voor de door klanten geleden schade." Een woordvoerder van ABN Amro benadrukt dat er geen gevallen van financiële schade zijn gemeld. De Consumentenbond wil minister Zalm (Financiën) oproepen het veiligheidsprobleem op te lossen. "Dit is niet de eerste affaire, pas nog bleek ook betalen met creditcards via internet niet veilig", zegt Van Kouwen. "Zalm moet een aansturende rol spelen in een openbaar debat over wie er verantwoordelijk is voor de fouten die gemaakt worden met bankieren op internet en hoe de problemen hiermee moeten worden opgelost. Aan het debat zouden banken, werkgeversorganisaties en de internetbranche moeten deelnemen. "

NRC Webpagina's
4 september 2000

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad