E-mail Safeway misbruikt
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 14 AUG. De Britse
supermarktketen Safeway is afgelopen week het slachtoffer geworden van
computercriminaliteit. Klanten van Safeway kregen een e-mail toegestuurd
waarin werd aangekondigd dat de prijzen in de winkels van Safeway met
een kwart zouden worden verhoogd. Bovendien kregen ze het advies om, als
de prijsverhoging hun niet beviel, hun boodschappen voortaan vooral bij
concurrenten als Tesco of Sainsbury te doen. Dat heeft de Britse krant
The Sunday Times gisteren gemeld.
De gewraakte e-mail was ondertekend door 'het Safeway team' en voorzien
van het internetadres van de supermarktketen. Het lijkt erop alsof de
berichten door de systemen van Safeway zelf zijn verstuurd, zo
verklaarde een woordvoerder van het bedrijf.
Meer dan duizend klanten van Safeway belden zaterdag om te klagen over
het bericht. De supermarktketen vreest dat een hacker zich toegang heeft
verschaft tot een interne databank met de gegevens van meer dan 25.000
klanten.
Een woordvoerder van Safeway zei gisteren dat het niet duidelijk is of
het om een inbraakpoging van buitenaf gaat, of dat hulp van binnen
Safeway is geboden.
Het incident bij Safeway is meest recente in een reeks van problemen die
Britse bedrijven met hun elektronische beveiliging hebben. Zo moest de
Barclays bank afgelopen maand nog haar on line activiteiten stilleggen
toen bleek dat sommige klanten toegang hadden tot de rekeningen van
andere klanten. Bij elektriciteitsbedrijf PowerGen wist een onbevoegde
zich vorige maand toegang te verschaffen tot creditcard-gegevens van
duizenden klanten.